طرز تهیه دال عدس به روش هندی

به گزارش مجله جهانگیر، در طرز تهیه دال عدس، شما قرار نیست زحمت زیادی بکشید؛ اما قرار است یک غذای خوش مزه و سالم درست کنید که احتمالا هر نوع سلیقه ای را ارضا می نماید. یکی دیگر از ویژگی های این غذا، وگن بودن آن است. بنابراین اگر خودتان یا نزدیکانتان وگن هستید، دال عدس می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد.

طرز تهیه دال عدس به روش هندی

دال عدس در هند غذای بسیار محبوبی ست و هواداران زیادی دارد. اما این محبوبیت فقط به هند ختم نمی گردد. در ایران، خصوصا جنوب ایران و شهرهایی مانند بوشهر و آبادان هم، این غذا از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

ما امروز علاوه بر نحوه پخت دال عدس هندی، طرز تهیه دال عدس آبادانی و دال عدس بوشهری را هم برای شما تدارک دیده ایم. پس اگر تمایل دارید با یک غذای ساده و سالم، طعم و بوی جنوب را به خانه خود بیاورید، سریع دست به کار شوید و خودتان را برای پخت این غذای محبوب آماده کنید.

مواد اولیه طرز تهیه دال عدس هندی

  • عدس قرمز 1 فنجان
  • آب 4 فنجان
  • روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
  • پیاز زرد میانه خردشده 2 عدد
  • سیر خردشده 2 تا 3 حبه
  • زنجبیل خردشده 2 قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی میانه خردشده 4 عدد
  • زیره سبز، گشنیز و زردچوبه 1 قاشق چای خوری
  • دارچین 1/4 قاشق چای خوری
  • فلفل 1/2 قاشق چای خوری
  • نمک به میزان لازم

این میزان مواد اولیه، برای حدود 4 تا 6 نفر مناسب است. حال که مواد را آماده نموده اید، در ادامه با طرز تهیه دال عدس ساده و خوشمزه همراه ما باشید.

طرز تهیه دال عدس هندی

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه دال عدس، پیازها را در یک تابه تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوجه فرنگی، سیر و زنجبیل را اضافه کنید و تا زمانی که گوجه ها له شوند تفت دهید.
  2. عدس ها را همراه با آب و مواد به جای مانده به آن اضافه کنید و اجازه دهید به جوش آید. سپس در آن را بگذارید، شعله را کم کنید تا حدود 15 تا 20 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد. هنگامی که عدس ها نرم شدند و غذا غلظت کافی را پیدا کرد، دال عدس شما آماده است.

چگونگی پخت دال عدس هندی به همین راحتی ست. شما می توانید دال عدس را با نان سرو کنید؛ اما به طور سنتی، این غذا معمولا با برنج سرو می گردد. برای طرز تهیه دال عدس، حدود 5 دقیقه جهت آماده سازی مواد اولیه و 30 دقیقه جهت پخت غذا زمان احتیاج دارید. در کل، این غذا حدود 35 دقیقه از شما زمان می گیرد.

طرز تهیه دال عدس آبادانی

طرز تهیه غذا با دال عدس در جنوب بسیار رایج است. برای تهیه دال عدس آبادانی، ابتدا عدس ها را همراه با سیب زمینی در قابلمه ای جداگانه بپزید. در تابه ای دیگر، پیاز را با سیر، زردچوبه و رب گوجه به خوبی تفت دهید. هنگامی که عدس ها و سیب زمینی کاملا پخته و له شدند، آن ها را به پیاز اضافه کنید. حال کمی آب اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا جا بیفتد.

زمانی که به انتهای پخت غذا رسیدید، نوبت اضافه کردن 1 عدد لیمو عمانی ست و بعد، غذای شما آماده است. همان طور که می بینید، طرز تهیه دال عدس آبادانی فرق چندانی با مدل هندی آن ندارد و تنها تفاوتشان، در چند ماده اولیه است.

طرز تهیه دال عدس بوشهری

طرز تهیه دال عدس بوشهری هم کاملا مانند دال عدس آبادانی ست. با این تفاوت که بوشهری ها برای طعم بیشتر دال عدس، از تمر هندی هم در این غذا استفاده می نمایند.

طرز تهیه غذا با دال عدس

تا این جا، ما درباره طرز تهیه دال عدس هندی، آبادانی و بوشهری صحبت کردیم. اما این ها تنها تعدادی از غذاهایی ست که با دال عدس درست می شوند. طرز تهیه این غذا، گستره بیشتری را در بر می گیرد و شما می توانید غذاهای متفاوتی با دال عدس درست کنید.

طرز تهیه غذا با دال عدس: کوفته دال عدس

برای تهیه این غذا، دال عدس را همراه با آب روی شعله بگذارید تا کاملا بپزد. سپس بلغور را به آن اضافه کنید و چند دقیقه زمان دهید. پیاز را تفت دهید و بعد گوجه فرنگی یا رب را به آن اضافه کنید. حال دال عدس و بلغور را با پیاز، نمک، فلفل، تره خردشده و ادویه دلخواه، خوب با هم مخلوط کنید. آن ها را به شکل کوفته درآورید، در سبزی دلخواه خود بغلطانید و سپس سرو کنید.

طرز تهیه غذا با دال عدس: سوپ دال عدس

برای تهیه سوپ دال عدس، باید عدس و برنج را خوب بپزید. از طرف دیگر، پیاز را تفت دهید و کمی رب گوجه فرنگی و سیر اضافه کنید. سپس، سیب زمینی و هویج نگینی را هم به آن بیفزایید. بعد از آن، دال عدس و برنج را اضافه کنید. حال نوبت اضافه کردن آب مرغ و ادویه های دلخواه تان است. در مرحله آخر پس از آن که سوپ را از روی شعله برداشتید، می توانید کمی خامه هم به آن بیفزایید.

طرز تهیه غذا با دال عدس: دال عدس با گوشت

در ادامه طرز تهیه غذا با دال عدس، قصد داریم نحوه پخت دال عدس با گوشت را برای شما توضیح دهیم. برای تهیه این دال عدس که دیگر گیاهی محسوب نمی گردد، ابتدا گوشت ها را به صورت قلقلی سرخ کنید. سپس تمام مراحلی را که برای تهیه دال عدس آبادانی انجام دادید، تکرار کنید. با این تفاوت که باید گوشت را هم به دال عدس اضافه کنید و اجازه دهید خوب جا بیفتد.

نکاتی که در طرز تهیه غذا با دال عدس به یاری شما می آیند

  • به جای مانده غذا را می توانید حدود 5 تا 6 روز در یخچال و درون ظرف دربسته نگهداری کنید.
  • می توانید در مواد اولیه این غذای خوشمزه، آب سبزیجات را جایگزین آب معمولی کنید و غذا را با آب سبزیجات بپزید.
  • ادویه هایی را که در مواد اولیه نام بردیم، می توانید بنا به سلیقه خود با ادویه دلخواه تان جایگزین کنید.
  • اگر خیلی هوادار پیاز در غذا نیستید، می توانید به جای 2 عدد پیاز، از 1 عدد پیاز در مواد اولیه طرز تهیه دال عدس بهره ببرید.
  • توجه داشته باشید که غلظت و لعاب دال عدس به سبک بوشهری، آبادانی و هندی، به خوش طعم بودن آن یاری زیادی می نماید. پس بیش از میزان در آن آب نریزید.
منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1816

به "طرز تهیه دال عدس به روش هندی" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه دال عدس به روش هندی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دال عدس به روش هندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید