طرز تهیه خوراک ماش؛ یک غذای ساده و مقوی

به گزارش مجله جهانگیر، خبرنگارانـ خوراک ها غذا های متنوعی هستند که با انواع مواد غذایی مثل حبوبات، گوشت، مرغ و سبزیجات و روش های طبخ گوناگون تهیه می شوند و در سفره غذای ایرانی ها جایگاه خود را دارند. خوارک ماش یکی از انواع خوراک های خوشمزه و بسیار مقوی است که به علت داشتن ماش در ترکیباتش سرشار از پروتئین است. این غذای خوشمزه و گیاهی می تواند یک وعده غذایی بسیار مفید برای بچه ها و بعلاوه گیاه خواران نیز باشد. اگر از پخت غذا های تکراری خسته شده اید و دوست دارید برای خود و اعضای خانواده یک غذای تازه و مقوی تهیه کنید، پیشنهاد ما به شما خوراک ماش است. در ادامه این مطلب طرز تهیه این خوراک خوشمزه و مقوی همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه این خوراک تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

طرز تهیه خوراک ماش؛ یک غذای ساده و مقوی

مواد لازم برای تهیه خوراک ماش

ماش: 1 پیمانه

سیب زمینی بزرگ: 1 عدد

پیاز بزرگ: 1 عدد

آب جوش: 2 لیوان

قرص استاک: 1 عدد

جعفری خرد شده: 3 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل قرمز و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

1ـ نکات مربوط به ماش

ماش یکی از انواع حبوبات است که بومی کشور هندوستان است؛ اما در سایر نقاط دنیا ازجمله در ایران نیز کشت می گردد. ماش ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، به طوری که در هر پیمانه از آن 16/3 گرم پروتئین موجود است و از این رو منبع غنی تأمین پروتئین برای گیاه خواران محسوب می گردد. ماش انواعی دارد که برخی از آن ها ممکن است سنگی باشد؛ یعنی در فرآیند پخت هرگز نمی پزد. اگر ماش مرغوب را نمی شناسید، بهتر است قبل از پخت غذا یک پیمانه از آن را جداگانه بپزید و امتحان کنید. اگر دانه ها بعد از پخت سنگی و سفت نبود، می توانید با خیال راحت برای پخت غذا از آن بهره ببرید.

2ـ نکات مربوط به قرص استاک

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان ها به همراه سبزیجات ساقه ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می شوند. استاک در انواع سوپ ها، انواع سس ها، خورشت ها و البته بسیاری از غذا های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و تأثیر بسیاری در طعم و مزه غذا ها دارد. می توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت ها بخرید. به این نکته توجه داشته باشید که در ترکیبات استاک نمک وجود دارد؛ پس در صورتی که از آن استفاده می کنید، در آخر غذا را مزه کنید و اگر احتیاج بود، نمک اضافه کنید.

3ـ نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص کاربرد انواع پیاز ها شرح دهیم، باید از پیاز زرد که معروف ترین عضو خانواده پیازهاست، آغاز کنیم. این پیاز برترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می گردد آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد ها از آن استفاده کرد.

پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز های قرمز به میزان کافی عطر و طعم به غذا نمی دهند.

طرز تهیه خوراک ماش

1ـ ابتدا ماش را که از چند ساعت قبل خیس داده اید، با آب جوش و قرص استاک داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید تا ماش بپزد. نیم ساعت بعد وقتی ماش نیم پز شد، سیب زمینی را پوست و خرد کنید و به ماش اضافه کنید و اجازه بدهید ماش و سیب زمینی با هم بپزند.

2ـ پیاز را پوست و سپس خرد کنید. پیاز خرد شده را همراه با مقداری روغن داخل یک ماهی تابه سرخ کنید. بعد از اینکه پیاز طلایی شد، کمی زردچوبه بریزید و بعد اجاق گاز را خاموش کنید.

3ـ بعد از اینکه ماش و سیب زمینی کاملا پخت، با گوشتکوب برقی یا دستی هر دو را داخل همان قابلمه بکوبید تا له شوند؛ سپس پیاز داغ را به قابلمه اضافه کنید. حالا مقداری نمک، زردچوبه و فلفل قرمز داخل قابلمه بریزید. اگر احساس کردید آب خوراک در این مرحله بیش از حد چفت شده است، نصف لیوان آب جوش اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا خوراک نیم ساعت دیگر جا بیفتد و به روغن بیاید. در این مرحله خوراک ماش خوشمزه و مقوی شما آماده سرو است. خوراک را داخل ظرف سرو بکشید و روی آن جعفری خرد شده بریزید و همراه با لیمو ترش میل کنید، نوش جان.

نکته

به جای قرص استاک می توانید از یک لیوان آب قلم یا آب گوشت بهره ببرید. آب قلم طعم خوبی به خوراک شما می دهد و آن را لعابی تر می نماید. در صورت استفاده از قرص استاک حواستان به میزان نمکی که اضافه می کنید، باشد. قرص های استاک معمولا شور هستند و اگر نمک زیادی بریزید، ممکن است خوراک شما بیش از حد شور گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1971

به "طرز تهیه خوراک ماش؛ یک غذای ساده و مقوی" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه خوراک ماش؛ یک غذای ساده و مقوی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خوراک ماش؛ یک غذای ساده و مقوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید