گردشگری هنری در ایران: بازدید از گالری ها و نمایشگاه های هنری

به گزارش مجله جهانگیر، هنر می تواند به زندگی ماشینی امروز رنگی تازه داده و افراد را برای ساعاتی از فکر و خیال رهایی بخشد. دنیای هنر، دنیایی مملو از رنگ و موسیقی است و آرامش روحی و حتی جسمی را برای علاقمندانش به ارمغان می آورد. گردشگری هنری هم به عنوان یکی از شاخه های صنعت گردشگری توانسته تا با جذب مخاطبان بیشمار، تا حد چشمگیری بر سایر رقبای خود غلبه نموده و به یکی از شاخه های پرطرفدار گردشگری تبدیل گردد. امروزه، در گوشه گوشه ایران میتوان شاهد گالری ها و بعلاوه برپایی نمایشگاه های هنری متعددی بود که بسیاری خصوصا نسل جوان را شیفته خود نموده اند. با ما در مقاله گردشگری هنری در ایران همراه شده تا شما را با شماری از برترین گالری ها و نمایشگاه های هنری ایران آشنا کنیم.

گردشگری هنری در ایران: بازدید از گالری ها و نمایشگاه های هنری

گردشگری هنری چیست؟

گردشگری هنری یکی از زیر شاخه های گردشگری فرهنگی به شمار می رود. نخست، بهتر است که شما را با مفهوم گردشگری فرهنگی آشنا کنیم. گردشگری فرهنگی نوعی از گردشگری بوده که در رابطه با فرهنگ یک کشور یا منطقه است. توریسم فرهنگی به طور خاص بر شیوه زندگی مردم در این منطقه ها جغرافیایی و تاریخچه آن مردم، هنر، معماری، دین و دیگر عناصری که به آنها کمک کرده تا شیوه زندگی خود را دنبال نمایند تمرکز دارد. گردشگری فرهنگی شامل گردشگری در منطقه ها شهری به خصوص شهرهای تاریخی و بزرگ و امکانات فرهنگی آنها مانند موزه ها و تئاترها هست. بعلاوه، این نوع توریسم می تواند شامل گردشگری در منطقه ها روستایی و نمایش سنت های بومی جوامع (به عنوان مثال جشنواره ها و آداب و رسوم) و ارزش ها و شیوه زندگی آنان باشد.

گردشگری فرهنگی در حال حاضر محبوبیت زیادی در سراسر جهان دارد و این نوع توریسم می تواند در توسعه منطقه ای در منطقه ها مختلف جهان موثر باشد. گردشگری فرهنگی دارای سابقه ای طولانی است و ریشه های آن به اوایل صنعت گردشگری می رسند. بعلاوه، گردشگری فرهنگی از مسائلی است که سیاستگزاران برای آینده روی آن حساب باز کرده اند. سازمان گردشگری جهانی هم دریافت که 37 درصد از گردشگری جهانی را گردشگری فرهنگی تشکیل می دهد و سالانه 15 درصد رشد دارد.

حال که با مفهوم گردشگری فرهنگی آشنا شدید، بهتر است کمی هم از گردشگری هنری برایتان سخن بگوییم. گردشگری هنری شامل تماشای هنرهای دیداری و نمایشی، جشنواره ها و رویدادهای هنری هست. در این نوع گردشگری، شما علاوه بر بازدید از نگارخانه ها، موزه ها، تئاترها و کنسرت ها، از هنرها، صنایع دستی، پایکوبی و موسیقی محلی هم لذت خواهید برد. گاهی اوقات مشاهده شده که گردشگری هنری به سمت تجاری سازی رفته است که این خود می تواند از ارزش هنر کاسته و آن را به انزوا بکشاند.

گالری آران

گالری آران یکی از بهترین و تماشای ترین گالری های هنری کشور بوده که با هدف ارتقای سطح هنر معاصر ایجاد شده است. تبادل فرهنگی بین کشورهای آسیای جنوب غربی، آفریقای شمالی و آسیای جنوب شرقی از اهداف آران بوده و با داشتن بخش های متعدد، یکی از پیشگامان هنر معاصر به شمار می رود. در گالری آران، شما شاهد نمایش تعاملی فیلم، صحبت بین هنرمندان و متخصصان، معرفی و ارائه نمایشگاه ها خواهید بود که این موضوع نشان می دهد که تا چه میزان هنر و هنرمندان برای بنیان گذاران آران مهم هستند.

نمایش آثار هنری هنرمندان معاصر و آثاری همانند نقاشی و لیتوگرافی و بعلاوه آثار حجمی گوناگون در این گالری اجرا شده و با جو صمیمی و محبت آمیز ای که دارد، حس خوبی را به بازدید نمایندگان منتقل می نماید. در طبقه بالای این گالری هم یک کافه دنج وجود داشته که شما می توانید پس از گشت و گذار و لذت بردن از آثار هنری مختلف، سری به آنجا زده و از نوشیدن یک نوشیدنی خوش طعم لذت ببرید.

گالری هما

گالری هما با کوشش های انوشه یاد پرویز ملکی و مدیریت هنگامه معمری در سال 1384 آغاز به کار کرده و توانسته تا به یکی از گالری های معروف ایران تبدیل شود. هدف این گالری، نمایش آثار هنرمندان مطرح و بعلاوه هنرمندان جویای نام بوده و 150 نمایشگاه مختلف را برگزار کرده است. گالری هما بسیار به هنر و هنرمندان جوان بها داده و زمینه را برای ظهور استعدادهای آنان فراهم می نماید. اگر بخواهیم بخشی از فعالیت های این گالری را برای شما نام ببریم، باید به اجرای سالانه نقاشی منتخب نسل نو، نمایش های پژوهشی با عنوان کلکسیون فصلی و همکاری در جذب حمایت برای هنرمندان پیشرو اشاره کنیم.

این گالری هنرمندان جوان را به عرصه های منطقه ای و فرامنطقه ای معرفی کرده و با آنان در راه پیشرفت و موفقیت همراه و همگام است. از بیشمار خدماتی هم که گالری هما به مخاطبان خود ارائه می دهد، میتوان به ساماندهی و تکمیل کلکسیون های هنر مدرن و معاصر ایران، برنامه ریزی و مشاوره با مجموعه داران و ایجاد زمینه مالی برای ورود خریداران به عرصه تجارت هنری اشاره داشت.

گالری اعتماد

در سال 1381، مینا و امیرحسین اعتماد گالری با نام گالری اعتماد را راه اندازی کرده که امروز به یکی از پاتوق های علاقمندان به هنر بدل گشته و میتوان آن را در زمره بهترین گالری های هنری جای داد. این گالری شامل دو مجموعه گالری اعتماد و اعتماد نگارستان بوده و یک شعبه هم در دبی دارد. گالری اعتماد سعی در تبادل فرهنگی با کشور امارات داشته و در این راه بسیار فعال بوده است. این گالری به یکی از مراکز نمایش هنر معاصر ایران تبدیل شده و تمرکزش بیشتر بر روی آثاری هست که با روش های خلاقانه و سبک های زیبایی شناسانه مبتنی بر محتوای سیاسی و جهانی ایجاد شده اند. نمایشگاه های گالری اعتماد موضوعاتی مثل مدرنیته، هویت، زنانگی و خشونت را محور آثار خود قرار داده و کلیشه های سنتی را هم به چالش می کشند.

گالری سیحون

گالری سیحون با مدیریت معصومه سیحون یکی از بهترین و قدیمی ترین گالری های هنری کشور بوده و نقش مهمی در معرفی استعدادهای هنری داشته است. معصومه سیحون با همراهی همسرش یعنی هوشنگ سیحون گالری سیحون را ایجاد نمود. این گالری از سال 1345 تا الان به کار خود ادامه داده و با برگزاری بیش از 1500 نمایشگاه از آثار معاصر هنرمندان نوپای ایرانی توانسته تا مورد توجه علاقمندان به هنر قرار بگیرد. از هنرمندانی هم که با کمک این گالری به معروفیت و محبوبیت رسیدند، میتوان به ژازه طباطبایی، سهراب سپهری، مسعود عربشاهی، حسین زنده رودی، رضا مافی، مکرمه قنبری و علیرضا اسپهبد اشاره داشت.

فضای مسطح گالری همواره مورد توجه بازدید نمایندگان بوده و دو نیمکت بزرگ هم در بخش میانی برای استراحت در نظر گرفته شده است. دو مجسمه فلزی در گالری سیحون دیده شده که یکی از آنها مردی را نشان می دهد که برای پرندگان آکاردئون می زند و دیگری هم اسبی نیم تنه با فرمی زیبا است. در یکی از بخش های گالری، دو کمد شیشه ای بزرگی وجود داشته که کارهای هنری فروشی در آن دیده می شوند و علاقمندان می توانند خرید کوچکی را هم انجام دهند.

این مورد از بهترین گالری ها و نمایشگاه های هنری ایران بیش از 1200 نمایشگاه مجسمه سازی، عکاسی، گرافیک و نقاشی را در کنار مجموعه فعلی هنر مفهومی، ویدئو، هنر دیجیتال و آثار چیدمانی برگزار کرده و با هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان هم به تعامل پرداخته است.

گالری راه ابریشم

گالری راه ابریشم یکی از بهترین و تماشای ترین گالری های هنری کشور بوده که به صورت تخصصی به نمایش آثار عکاسی می پردازد. این گالری از سال 1380 آغاز به کار کرده و از آن موقع تا کنون نقش مهمی در توسعه جنبش هنری تازه در رشته عکاسی داشته و نمایش آثار عکاسانی مشهور مثل بهمن جلالی و شادی قدیریان را هم در کارنامه خود دارد. گالری راه ابریشم در نمایشگاه های هنری متعددی مثل نمایشگاه هنر دبی، آرکو، نمایشگاه عکس پاریس و...حضور داشته و سعی دارد که از ورود فعالیت های تجاری به عرضه هنر جلوگیری نماید.

گالری شیرین

گالری شیرین یکی از بهترین گالری های هنری کشور بوده که با نمایش آثار هنری مختلف مثل مجموعه های عکس، نقاشی و هنرهای حجمی هنرمندان شناخته شده ایرانی و خارجی به یکی از مراکز فرهنگی شلوغ مرکز تبدیل شده است. این گالری از دو فضای نمایشگاهی شکل گرفته که اولی به مجموعه های دائمی و دومی هم به نمایشگاه های دو هفته ای برای هنرمندان جوان و جویای نام اختصاص دارد. محتوای این نمایشگاه ها دائما در حال تغییر بوده و هر بار یکی از موضوعات فرهنگی روز را هدف قرار می دهد. گالری شیرین از جوانان حمایت کرده و در مسیر دستیابی به موفقیت آنان را کمک می دهد.

گالری سین

گالری سین کار خود را از انتهای سال 1388 و با ارائه آثاری از عباس کیارستمی و فریده لاشایی آغاز کرد. اما سابقه این گالری به خیلی قبل تر از این تاریخ باز می شود، درست زمانی که سعیده لطفی، مدیر گالری سین بین سالهای 69 تا 77 در همین مکان مسئولیت نگارخانه دیگری را عهده دار بود. با اینکه مدیر این مرکز فرهنگی بین سالهای 76 تا 84 در ایران حضور نداشت، اما ارتباطش را با جهانی هنر ایران از دست نداد و در چند پروژه هم شرکت نمود. گالری سین که در شهرک غرب جای گرفته، تا کنون شاهد برگزاری نمایشگاه های هنری مختلفی بوده و هنرمندان جویای نام بسکمک را به علاقمندان معرفی کرده است. یکی از مجذوب کنندهیت های این گالری هم نمای ساختمان مملو از پیچک و معماری سیال فضای داخلی آن بوده که برای همگان جالب هست.

گالری جم شیراز

گالری جم یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین گالری های هنری شهر شیراز بوده که در بلوار ربانی واقع گشته و در سالهای اخیر توانسته تا به محبوبیت کم سابقه ای در بین علاقمندان به هنر و هنرمندان کشور دست یابد. این گالری به سبب داشتن دکوراسیون و طراحی داخلی بی نظیر و برگزاری نمایشگاه های هنری متعدد می تواند یکی از گزینه ها برای گالری گردی به شمار آید. گالری جم با نمایش آثار هنری در زمینه های نقاشی، عکاسی و مجسمه سازی می تواند کمک دهنده هنرمندان جوان باشد و آنان را به موفقیت برساند. این گالری بعلاوه هنرمندان محلی و بین المللی را هم به خود جذب می نماید.

در گالری جم کارگاه های آموزشی و سخنرانی های متعددی برگزار می شوند که می توانند فرصت خوبی برای هنرمندان جوان و علاقمندان به هنر باشند تا آنان از تجربیات هنرمندان باسابقه کشور بهره برده و کمی هم به معلومات خود بیفزایند.

گالری هنری مان زنجان

گالری مان یکی از بهترین گالری های هنری زنجان بوده که در شهرک کارمندان، فاز دوم قرار گرفته است. این گالری با برگزاری نمایشگاه های هنری متعدد می تواند پذیرای هنرمندان و علاقمندان به هنر باشد و آنان را به خود جذب نماید. گالری هنری مان در کنار برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی، فروشگاه هم دارد و شما می توانید از آثار هنری موجود در آن تماشا کرده و خریدی هم داشته باشید. شما با این کار از گالری و هنرمندان حمایت کرده و آنان را به ادامه راهشان امیدوار خواهید نمود. این گالری به سبب جو صمیمانه و گرمی که دارد، می تواند برای گالری گردی به همراه خانواده و دوستان مناسب باشد.

گالری آتشزاد

گالری آتشزاد یکی از معروف ترین گالری های مرکز بوده که از سال 1380 رسما فعالیت خود را آغاز کرده و زمینه ای مناسب را برای درخشش هنرمندان جوان و جویای نام فراهم کرده است. در این گالری، نمایشگاه های انفرادی و گروهی متعددی برگزار شده و تمام آثاری را که مشاهده خواهید کرد، حاصل کوشش های هنرمندان داخلی هستند. گالری آتشزاد با جو صمیمانه و محبت آمیز ای که دارد، فرصتی را ایجاد نموده تا هنرمندان در ارتباط مستقیم با جامعه قرار گرفته و جوابگوی سوالات مخاطبان خود باشند. بعلاوه، در این گالری کارگاه های آموزشی و سخنرانی هایی هم گاها برگزار شده که می توانند برای اهالی هنر جالب باشند.

گالری مریم فصیحی هرندی

گالری مریم فصیحی هرندی یکی از شناخته شده ترین گالری های هنری تهران بوده و شما را به میهمانی رنگ ها و طرح ها دعوت می نماید. در این گالری، آثار هنری متعددی به چشم خورده که می توانند برای علاقمندان به هنر مجذوب کننده باشند. این گالری که در محله قلهک تهران جای گرفته، تا کنون شاهد برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی بیشماری بوده و می تواند الهام بخش هنرمندان جوان باشد. این گالری هنری با هدف ایجاد فضایی برای ارتباط هنرمندان با مخاطبانشان و ایجاد نگاهی نو به هنر تاسیس شده و توانسته تا به موفقیت های متعددی دست پیدا کند.

گالری ویستا

یکی از بهترین گالری های هنری ایران، گالری ویستا بوده که در خیابان مطهری تهران جای داشته و می تواند گزینه ای مناسب برای گالری گردی و گشت و گذار علاقمندان به هنر باشد. در این گالری هنری، در طول سال نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی متعددی برگزار شده که می توانند برای هنرمندان و خصوصا جوانان جالب باشند. براساس مقاله گردشگری هنری در ایران باید بدانید که در گالری ویستا در کنار معرفی آثار هنری، فضایی هم فراهم شده تا هنرمندان و مخاطبانشان با هم دیدار داشته و به بحث و گفتگو پیرامون آثار بپردازند.

گالری هفت ثمر

یکی از مشهورترین گالری های هنری کشورمان که در سال 1372 افتتاح گشته، گالری هفت ثمر هست. این گالری معروف از 7 خرداد 1373 و با برگزاری نمایشگاهی از تاپیستری های لی لا ثمری آغاز به کار کرده و تا کنون توانسته تا به موفقیت های بیشماری دست پیدا کند. این گالری هنری را اعضای یک خانواده که شامل لادن ثمری، لی لا ثمری، امیرحسین ثمری، فرهاد ثمری، سارا مهرعلی زاده (ثمری) بوده، اداره کرده و در زمینه کاری خود درخشیده اند. دلیل نامگذاری این گالری به هفت ثمر، ریشه در علاقه این خانواده به عدد هفت دارد. گالری هفت ثمر در این سالها کوشیده تا هنرمندان جوان و جویای نام را به علاقمندان معرفی کرده و با برگزاری نمایشگاه های متعدد، بتواند زمینه شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم آورد.

گالری زیرزمین دستان

یکی از بهترین گالری های هنری شهر تهران که در سال 1391 ایجاد شده، گالری زیرزمین دستان هست؛ گالری هنری که موسس آن هرمز همتیان بوده و هدفش از ایجاد چنین گالری هم نمایش آثار هنرمندان جوان ایرانی است. در سال 1394، بخش تازهی در این گالری ایجاد گشت با نام گالری دستان +2 تا فضایی مناسب را برای ارائه آثار هنری قرن بیستم و هنر معاصر پدید آورد. این گالری هنری در کنار استفاده از فضاهای خود، از فضاهای دیگری هم با نام بیرون از دستان بهره برده تا از این طریق، تجربه های نوین نمایشگاهی را رقم بزند. از مراکزی هم که تا کنون این گالری در آنان نمایشگاه هایی را برگزار کرده، میتوان به سام آرت، قنادی شیرین، وی گالری، اتاق برق و گاری خانه منوچهری کاشان اشاره داشت.

گالری والی

گالری والی یکی از شناخته شده ترین گالری های هنری کشور بوده که در سال 1371 ایجاد شده است. موسس این گالری، مژگان والی پور بوده که با هدف ارائه آثار نخبگان هنری، شناسایی استعدادهای نوجوانان و رونق افزایی به اقتصاد هنر آن را بنا نهاد. این گالری تا کنون شاهد برگزاری نمایشگاه های هنری متعددی بوده و از این طریق توانسته تا زمینه شکوفایی استعدادهای جوانان را فراهم نماید. گالری والی از سال سوم تاسیس خود در نمایشگاه ها و رویدادهای هنری مختلفی شرکت کرده است، نظیر حراجی کریستیز، بونامز، ساتبیز و...و حتی میزبان پروژه های مثل هنر چند رسانه ای، ویدیو و چیدمان بود. گالری والی با دکوراسیون داخلی بی نظیر و آثار هنری شگفت انگیز خود می تواند گزینه ای عالی برای گالری گردی به شمار آید.

منبع: همگردی
انتشار: 22 خرداد 1403 بروزرسانی: 22 خرداد 1403 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2072

به "گردشگری هنری در ایران: بازدید از گالری ها و نمایشگاه های هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری هنری در ایران: بازدید از گالری ها و نمایشگاه های هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید