موزه ملی سوئیس، نمایشگاهی از ما قبل تاریخ تا به کنون

به گزارش مجله جهانگیر، موزه ملی سوئیس | Swiss National Museum

بی شک افرادی که علاقه وافری به تاریخ و فرهنگ دنیا دارند، یا به موزه های فراوانی در سرتاسر دنیا رفته اند و یا حتی درباره آن ها مطالعه نموده اند، موزه ملی سوئیس (Swiss National Museum) را به خوبی می شناسند. این موزه زیبا و بسیار غنی در که در قاره اروپا و همانطور که از نامش بر می آید که کشور سوئیس واقع شده است، به طور قطع و یقین می توان گفت که یکی از مهم ترین موزه های هنر در خصوص تاریخ فرهنگی اروپا است. اگر علاقه مند هستید که با این موزه و آثار آن بیشتر آشنا شوید، درادامه با خبرنگاران همراه باشید.

موزه ملی سوئیس، نمایشگاهی از ما قبل تاریخ تا به کنون

موزه ملی سوئیس (Swiss National Museum) که به زبان سوئیسی به آن لند سموزیُم (Landesmuseum) هم نیز می گویند، همانطور که در مقدمه نیز بیان کردیم، در سطح دنیا به عنوان یکی از مهم ترین موزه های هنر در خصوص تاریخ فرهنگی اروپا در سطح دنیا نیز شناخته می شود.

موزه ملی سوئیس در مرکز شهر زوریخ، مرکز این کشور قرار گرفته است. اگر بخواهیم درباره سازه بنای این موزه به شما توضیح دهیم باید بگوییم که بنای این موزه مشهور، در یک ساختمان تاریخی بسیار زیبا و باشکوه قرار گرفته است.

البته این موزه در ابتدا در این ساختمان نبوده است، ساختمان اصلی موزه ملی در سال 1898 میلادی به سبک تاریخی و به وسیله یکی از معماران معروف اروپایی به نام گوستاو گول (Gustav Gull) ساخته شد.

طراحی ساختمان ساخته شده به صورت دژهای فرانسوی که در دوره رنسانس مرسوم بودند، ساخته شد. البته کارشناسان معتقدند که گوستاو گول، نمای سبک های مختلف معماری اروپایی را از اواخر قرون وسطی تا عصر حاضر و مدرنی که در آن قرار داشته ترکیب نموده و سازه ای زیبا و البته یگانه از آن به وجود آورده است.

ساختمان نوی که حاصل همکاری دو معمار سوئیسی به نام های کریست و گنتن بین است، در سال 2016 افتتاح شد. کارشناسان معتقدند که ساختمان نو موزه توانسته است تا به خوبی طراحی اولیه و اصلی گوستاو گول را تکمیل نماید.در ساختنمان نو موزه، یک سالن به نمایشگاهی بزرگ اختصاص داده شده است و در طرفی دیگر، کتابخانه ای بسیار مدرن به همراه 1 سالن اجتماعات برای رویدادهای عمومی ساخته و تعبیه شده است.

اگر قصد دارید تا به این موزه بروید، باید بدانید که آثار موزه ملی سوئیس که در این ساختمان است امکانات فراوانی را در اختیار شما قرار می دهد. می توانید آثار هنری را از ما قبل تاریخ گرفته و تا در دوران باستان و هممچنین از قرون وسطی تا قرن 20 میلادی را مشاهده نمایید.

البته ضروری است تا این نکته را بدانید که بخش بندی آثار هنری موزه به این صورت است که؛ آثار هنری مدرن کلاسیک و آثار قرن 16، 17 و 18 در بخش های دیگری از شهر زوریخ در موزه کونستاهاوس (Kunsthaus) قرار گرفته و نگهداری می شوند.

اما باز به موزه ملی باز می گردیم. در موزه ملی سوئیس، بخش هایی غنی از آثار به جای مانده از گوتیک و چیوالری است.

بعلاوه مجموعه ای جامع از مجسمه های چوبی کلیسایی، محراب و نقاشی ها نیز در این موزه وجود دارد.

دانستن این نکته درباره این موزه الزامی است که مجموعه ای از ظروف چینی و لعاب دارِ فیانس (Faience) که متعلق به موزه است، در حال حاضر در اختیار سونفتهاوس زو مایسن (Zunfthaus zur Meisen) در نزدیکی کلیسای فرومونستر به صورت امانی قرار گرفته است.

تا به اینجا، نمایشگاه هایی که معمولا در این موزه به صورت فصلی برگزار می شود را با آثارشان برای شما توضیح دادیم و اما به بخش نمایشگاه های دائمی موزه می رسیم که شامل بخش های باستان شناسی در سوئیس، تاریخ سوئیس و گالری مجموعه ها می شود.

این مجموعه ها در واقع تاریخ سوئیس را از اول تا به امروز به نمایش می گذارند.

در زمینه نمایشگاه های موقت باید این توضیح را نیز اضافه نماییم که این نمایشگاه های موقت، با موضوعات محلی در فاصله های زمانی مرتب و کم برگزار می شوند. از جمله فواید برگزاری این نمایشگاه ها این است که به مجموعه اطلاعات ارزشمند موزه ملی سوئیس اضافه می کنند.

یکی از زوایای دیدی که در نزد اهالی هنر و تاریخ در بازدید از این موزه بسیار محبوب است این است که آثار این موزه از منظر جامعه شناختی اگر آنالیز شود، بسیار نتایج جالبی را حاصل خواهد شد.

در بخش باستان شناسی در سوئیس، بازدید کنندگان موزه با اقوام سلت، ژرمن، رومی و ساکنان دریاچه آشنا می شوند. در این بخش بازدیدکنندگان آثار به جای مانده از آن ها را نیز مشاهده خواهند نمود. در این بخش در حدود 1400 قطعه وجود دارد که برای بسیاری از بازدیکنندگان جالب توجه است.

در اواخر قرن 19 میلادی سوئیس، در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه اروپایی خود، کشوری فقیر محسوب می شد. در بخش تاریخ سوئیس با حقایقی از این کشور آشنا می شوید که دقیقا به شما نشان می دهد که چگونه سوئیس فقیر به کشوری متمول و چیزی که الان هست، تبدیل شده است.

800 اثر در این بخش در سه قسمت مهاجرت، سیاست و اعترافات اقتصاد دسته بندی و نمایش داده شده اند. یکی از آثار جالب که در این موزه نمایش داده می شود، نقشه دوفور (Dufour Map) است که 150 سال قدمت دارد.

این نقشه، اولین نقشه توپوگرافی است که تمام کشور سوئیس را پوشش می دهد. در این نمایشگاه 20 مجموعه متفاوت در گالری مجموعه ها، میراث فرهنگیِ و غنی کشور سوئیس را در معرض نمایش عموم قرار می دهد.

این بخش موزه نیز بر روی اشیا گوناگون متمرکز است و در آن حتی مجموعه ای از مبل های سوئیسی و دیگر وسایل را خواهید دید که چگونه ساخته شده اند و تاریخچه و ماهیت آن ها چیست و چگونه است.

آثار تزئینی که از کلیسا به جای مانده است نیز در کنار آثاری از هنرمندان قرون وسطی و در کنار قطعاتی که با عکاسی ثبت می گردند و بعلاوه تاریخچه صنعت کفش و زیورآلات تا قرن 20 میلادی را در این مجموعه در کنار هم گرد آورده اند.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1737

به "موزه ملی سوئیس، نمایشگاهی از ما قبل تاریخ تا به کنون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ملی سوئیس، نمایشگاهی از ما قبل تاریخ تا به کنون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید