تاثیر گردشگری بر رشد مالی در زنجان

به گزارش مجله جهانگیر، میراث آریا/ این خبر پیرامون تاثیر گردشگری بر رشد مالی در زنجان برای شما مخاطبان گرامی نوشته شده است.

تاثیر گردشگری بر رشد مالی در زنجان

صنعت دنیاگردی، بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا بحساب می آید و پس از صنایع خودروسازی، ساختمان و غذایی، چهارمین صنعت برتر دنیا است. تأثیر دنیاگردی برافزایش اندازه اشتغال و عایدیهای ارزی، رونق صنایع داخلی، توسعه همکاری های بین المللی موجب شده تا نگرش کشورهای دنیا به مرز آن تغییریافته و جایگاه مهمی در سیاست گذاری دولتها پیدا کند. رشد این صنعت، همیشه آثار زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زیادی را در پی داشته که بین رشد اقتصادی و دنیاگردی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

در دنیای امروز دنیاگردی سهم بزرگی از فرهنگ و اقتصاد را به خود اختصاص داده و قطعا در آینده اندازه این سهم نیز بزرگتر هم خواهد شد. دنیاگردی یک صنعت پویا، بزرگ، متنوع و نیز یکی از بخش های رشد یابنده در سیستم اقتصاد ملی بشمار می رود، این صنعت با 200 میلیون شاغل (8 درصد کل اشتغال دنیا) و گردش اقتصادی سالانه در حدود 4/5تریلیون دلار، به بزرگترین و متنوع ترین صنعت دنیا تبدیل شد، بطوریکه در بیش از 150 کشور، دنیاگردی یکی از پنج منبع مهم کسب ارز خارجی است و در 60 کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

کشور ایران در جایگاه مناسب نقاط پرجاذبه دنیاگردی در سطح آسیا و بین المللی را دارد. شناخت مفاهیم دنیاگردی به دولت ها و ملت ها یاری می نماید تا ضمن یافتن راهی ایده آل برای فراوری ثروت و عایدی به دایره ارتباطاتشان با ملل و دولت های دیگر وسعت بدهند. مطالعه عمیق و دقیق مفاهیم دنیاگردی و شناخت انواع دنیاگردی، مفاهیم صنعت توریسم و عناوین دیگر مرتبط به آن نشان می دهد که چه ظرفیت هایی در کشور برای جذب دنیاگرد وجود دارد و چطور میتوان از این ظرفیت ها در راستای رسیدن به اهداف عایدیزایی و توسعه ارتباطات با ملت های دیگر بهره برد.

موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن شرایط مناسب آب و هوایی، استان زنجان را از توان آبی بالایی برخوردار نموده است. در استان زنجان صنعت دنیاگردی و بخش های مرتبط با این صنعت ازلحاظ برقراری پیوند با سایر بخش های اقتصادی این استان می تواند از بخشهای پیشرو در اقتصاد استان زنجان محسوب شود. رشد اقتصادی به نوبه خود می تواند باعث رشد بخش اقتصادی شود. وجود بازارهای اقتصادی کارا، افزایش عرضه خدمات اقتصادی را در پی دارد. این موضوع به نوبه خود باعث توسعه تقاضا برای بخش حقیقی اقتصاد می شود.

تاریخ مردم، آداب و سنن، هنر، ارزش ها و سبک زندگی آنها در این منطقه ها جغرافیایی از مهمترین مؤلفه های آن محسوب می شوند و آثار مثبت بسیاری در استان و پایداری اقتصاد دارند. استان ما به علت وجود آثار باستانی ملی، تمدنی، تاریخی، زیارتی و… به عنوان یکی از مهدهای دنیاگردی فرهنگی، از قابلیت های بسیار بالایی برخوردار است. تفاوت های موجود در سنت، لباس، صنایع دستی، غذا، موسیقی، هنر، معماری و امثال آن باعث شده فرهنگ و جوامع سازنده این فرهنگ تبدیل به کانون اصلی توجه دنیاگردان در استان شود

لذا این صنعت می تواند به وسیله کانال عرضه خدمات دنیاگردی و تقاضا برای بهره مندی از خدمات دنیاگردی فراوری محصولات دنیاگردی در سایر بخشها کل اقتصاد زنجان را رونق بخشد با توجه به این پتانسیل ها باید دنیاگردی به عنوان یک اولویت در دستور کار برنامه ریزان استانی قرار گیرد و بهره برداری لازم این پتانسیل در راستای اقتصادی استان انجام گیرد.

تحقیقات اجرا شده پیرامون تاثیر دنیاگردی بر رشد اقتصادی در زنجان نشان می دهد که رابطه علی بین دنیاگردی و رشد اقتصادی استان زنجان، یک رابطه علی دوطرفه است و بین این دو متغیر، یک تعادل بلندمدت وجود دارد. صنعت دنیاگردی با ویژگی های خاص خود، صنعتی پویا با آینده ای روشن تلقی می شود. سرمایه گذاری در این صنعت در استان زنجان با داشتن جاذبه های دنیاگردی روبه افزایش است که با توسعه فعالیت های دنیاگردی می تواند زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می شود و این امر برای استانی مانند زنجان با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو است، بسیار مفید است. گفتنی است که از هر ده نفر دنیاگرد که وارد استان میزبان می شوند، یک فرصت شغلی ایجاد می شود و سبب رشد اقتصادی می شود.

میتوان با توسعه صنعت دنیاگردی در استان عایدیها را افزایش داد. از طرفی هم قسمتی از عایدیها صرف فراوری و اشتغال شده و منجر به رشد اقتصادی می شود. بعلاوه با تشویق سرمایه گذاری در بخش دنیاگردی و با اعطای تسهیلات کم بهره و بلندمدت و معافیت های اقتصادیاتی برای بخش خصوصی میتوان رشد اقتصادی را افزایش داد.

دنیاگردی موجب بالا رفتن پتانسیل های جوامع محلی برای توسعه زمینه های اشتغال و کارآفرینی، افزایش مشارکت ساکنان درزمینه حفظ میراث فرهنگی، بهبود معیشت مردم به وسیله افزایش عایدی و اشتغال و تغییر آداب و رسوم محلی، رونق صنایع دستی استان، توسعه فعالیت های اقتصادی و تنوع فعالیت های فراوریی می شود. همان گونه که افزایش توسعه اقتصادی سبب رشد اقتصادی می شود، افزایش رشد اقتصادی نیز سبب بهبود زیرساخت ها و توسعه صنعت دنیاگردی می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1752

به "تاثیر گردشگری بر رشد مالی در زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر گردشگری بر رشد مالی در زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید