پیشتازی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها

به گزارش مجله جهانگیر، خبرنگاران: یک کارشناس بازار سرمایه اعلام نمود که با توجه به اقبال گسترده مردم به این بازار نمی توان به طور دقیق اعلام نمود که این ورود نقدینگی تا کجا ادامه دارد و از چه زمانی متوقف می گردد.

پیشتازی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها

به گزارش خبرنگاران احسان حیدری امروز (دوشنبه) در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: بازار سرمایه از ابتدای سال 99 فرایند خود را صعودی شروع کرد و در دو هفته ای که بازارهای ایران تعطیل بودند بازار سرمایه پیشتاز دیگر بازارها بود و رتبه نخست را از میان دیگر بازارهای سرمایه گذاری کسب کرد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه اکنون به بازاری تبدیل شده است که حجم معاملات آن روزانه به حدود هشت میلیارد تومان رسیده است، گفت: در این شرایط کرونایی در هیچ بازاری این حجم از پول جابجا نمی گردد اما اقبال بی سابقه مردم به این بازار و ورود حجم گسترده ای از ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه باعث رکوردشکنی های پی در پی در این بازار شده است.

حیدری به رشد این روزهای بازار سرمایه اشاره نمود و اضافه کرد: بخشی از این رشد مربوط به عرضه های اولیه است و بخش دیگر آن ناشی از عدم گردش پول در بازار دلار، طلا و سکه به دلیل محدودیت های اعمال شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در چند روز گذشته بحث کاهش نرخ سود بانکی مطرح شد، در این زمینه اشخاص حقیقی 17.5 درصد و اشخاص حقوقی 15 درصد می توانند سود دریافت نمایند که البته تکذیبیه هایی هم به دنبال آن آمد اما هنوز تعیین نشده به چه صورتی است.

وی با بیان اینکه تصمیم بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی است، گفت: این موضوع خود باعث می گردد تا فرایند معاملات بازار سرمایه که به عنوان رقیب سپرده های بانکی محسوب گردد و نقدینگی بیشتری به سمت آن ورود کند.

حیدری اعلام کرد: در کشوری که سال گذشته میزان تورم آن 42 درصد بوده سرمایه گذاری در بانک چندان جذاب نیست به همین دلیل پول به سمت بازار سرمایه ورود پیدا می نماید که گردش در آن به راحتی در حال اجرا است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بحث دیگری که در این بازار مدنظر قرار گرفته ارزش ذاتی بعضی از شرکت ها است، گفت: به نظر می رسد 60 درصد بازار سرمایه اکنون به لحاظ قیمتی گران هستند و تحلیل بنیادی آن با ارزش هایی که در حال معامله هستند منطقی به نظر نمی رسد.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود بحث کرونا، بازار سرمایه ایران تاثیری از این موضوع نپذیرفت و واکنشی نسبت به ریزش بازارهای جهانی از خود نشان نداد در صورتی که بورس های جهانی از این موضوع تاثیر پذیرفتند و در راستا ریزشی قرار گرفتند.

حیدری گفت: بازار سال جاری از فروردین تا کنون به بازدهی چشمگیری دست پیدا نموده که در هیچ کجای جهان شاهد چنین بازدهی نبوده ایم، علت این موضوع هم تنها ناشی از ورود گسترده نقدینگی به این بازار می تواند باشد.

وی به حمایت دولت از بازار سرمایه است اشاره نمود و اضافه کرد: این موضوع باعث اعتماد و ورود گسترده مردم به این بازار شده است اما به هر حال چنین رشد پرشتابی از سوی بازار باید دارای یک دلیل منطقی باشد.

حیدری گفت: افزایش قیمت دلار زمینه رشد در شرکت های پتروشیمی و فولادی را ایجاد نموده است اما گستردگی شیوع ویروس کرونا و عدم امکان حمل و نقل آن باعث کاهش حجم معاملات اینگونه سهام شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط سودآوری و عملیات حاکم در شرکت ها بعضی از قیمت ها قابل قبول نیستند و دیگر منطقی برای رشد ندارند اما 40 در صد از شرکت ها همچنان جای ریسک برای سرمایه گذاری دارند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 722

به "پیشتازی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشتازی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید