گردشگری پایدار چیست و چگونه به طبیعت آسیب نرسانیم؟

به گزارش مجله جهانگیر، در ابتدا و قبل از هر چیز قصد داریم به آنالیز این موضوع مهم بپردازیم که اصلا گردشگری پایدار چیست و یا چه تعریفی دارد؟ گردشگری پایدار که آن را تحت عنوان توریسم سبز نیز می شناسند، یک رویکرد جالب و تازه نسبت به توریسم بوده و کوشش آن در زمینه کاهش تاثیرات منفی بر محیط زیست، جوامع محلی و فرهنگ های مختلف است. یکی از ویژگی های اصلی و مهم گردشگری پایدار، یاری به توسعه مالی و اجتماعی کشور است که از این نظر اهمیت بسیار ویژه ای دارد. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا شما را از اهداف گردشگری پایدار و اصول گردشگری پایدار مطلع نماییم.

گردشگری پایدار چیست و چگونه به طبیعت آسیب نرسانیم؟

نگاهی به جهانگردی پایدار

به طور کلی، جهانگردی در عصر حاضر شاهد رشد بسیار زیادی بوده که این موضوع را تا حد زیادی میتوان به افزایش سرعت سفرها و پیشرفت روش های حمل و نقل مرتبط دانست. گاهی از اوقات نوع سفر ما می تواند خسارت های زیادی را به محیط زیست اطرافمان وارد کند؛ خسارت هایی که به همین راحتی نمیتوان آنها را جبران کرد. از این رو، جهانگردی پایدار یک مفهوم بسیار مهم در چنین شرایطی است که با هدف کاهش خسارات ناشی از سفر انسان به محیط اطراف و فعالیت های آن انجام می شود.

در عصر حاضر، جهانگردی تبدیل به یک موضوع فراگیر و پیشرفته در جهان شده و با شتاب باورنکردنی در حال پیشرفت روز افزون است. از این رو، آگاهی در این زمینه، کسب مهارت های لازم و دانستن نکات مهم می تواند نقش پررنگی در جهانگردی پایدار داشته باشد و باعث شود نگاهی پایدار در زمینه مدیریت جهانگردی چه از نظر تئوری و چه از نظر عملی ایجاد شود. در جهانگردی پایدار که شیوه منحصر بفردی از سفر به شمار می آید، جهانگردان تمام کوشش خود را می کنند که از اثرات منفی سفر بکاهند و به اثرات مثبت آن بیفزایند.

این شیوه از سفر باعث می شود که شرایط برای نوعی جهانگردی یا سفر مسئولانه ایجاد شود. در جهانگردی پایدار موضوع حفاظت از محیط زیست از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار بوده و به آن توجه خاصی می شود. به عبارت دیگر، جهانگردی پایدار را اینگونه میتوان تعریف کرد که در دراز مدت می تواند باعث حفظ محیط زیست برای نسل آینده شود. این نوع از سفر می تواند موجب شود تا محیط های اجتماعی، فرهنگی، مالی و طبیعی از منفعت خالص بهره مند گردند.

جهانگردی پایدار را میتوان به عنوان یک مفهوم تازه و نو در صنعت جهانگردی معرفی کرد که برای جوامع بسیار مهم است و می تواند باعث چند برابر شدن سود کشورها از این صنعت شود. البته، به شرطی که به نکات ساده و مهمی که در این زمینه وجود دارند، توجه لازم شود.

جهانگردی پایدار چگونه به وجود می آید؟

در قرن بیست و یکم، فناوری در سطح جهانی توانسته تا پیشرفت چشمگیری داشته باشد و انسانها وقت بیشتری در قیاس با نسل های گذشته خود دارند که می توانند برای آن برنامه ریزی کنند. افراد می توانند در این اوقات به مکان های مختلف سفر داشته و لحظات شاد و با نشاطی را سپری کنند. اما آنچه که در این قسمت از مقاله قصد داریم به آنالیز آن بپردازیم، مربوط به چگونگی پیدایش جهانگردی پایدار است. به طور کلی، جهانگردی پایدار به مفهوم توسعه پایدار اتکا می نماید و هدف آن این است که در کنار سوددهی مالی برای کشور، کمترین تاثیر را بر جامعه میزبان و محیط زیست آن داشته باشد.

صنعت جهانگردی در بسیاری از منطقه ها جهان پیشرفته و بعضی از این کشورهای پیشرو با مسائلی همانند آلودگی محیط زیست، آثار نامطلوب به منابع طبیعی، آلاینده ها و…روبرو هستند. جهانگردی پایدار اگر رعایت شود، می تواند به نقاط مثبت سفر بیفزاید و تا حد زیادی از نکات منفی آن بکاهد. جهانگردی ارتباط مستقیمی با فرهنگ، انسان و منابع دارد. جهانگردی پایدار که مقوله ای تازه تحت عنوان توسعه پایدار جهانگردی به شمار می آید، از دهه های گذشته در نقاط مختلفی از جهان شکل گرفته و امروزه نیز وجود دارد.

توسعه پایدار جهانگردی به عنوان یک مفهوم با اهمیت به کوشش، تعهد و صبر احتیاج دارد و این مسئله در دراز مدت می تواند تاثیرات خود را نشان دهد. مطمئنا دستیابی به این نوع از جهانگردی احتیاجمند شاخص های اجتماعی، فرهنگی، مالی و اکولوژیکی است و هر کدام از آنها به نوعی به یکدیگر مرتبط هستند. در جهانگردی پایدار، فرد برای بازدید از یک مکان به آنجا سفر می نماید و هدف او این است که به محیط یا مقصد آسیب نرساند.

در واقع، آسیب نرساندن یا کمتر آسیب رساندن به آن مهمترین هدف در این نوع از جهانگردی است. به طور کلی هدف اصلی از این نوع خاص از جهانگردی حفظ مکان یا مقصد مورد بازدید است. هر صنعت در هر کجای جهان دارای پیامدهای مخصوص به خود است و جهانگردی نیز از این مقوله مستثنی نیست. اما تا حد زیادی میتوان با جهانگردی پایدار در جهت سازگار شدن با محیط گام اساسی برداشت و شرایط را برای پایدار شدن محیط فراهم کرد.

آشنایی با ابعاد مهم جهانگردی پایدار

بعد محیطی و بخش های مختلف آن

بعد محیطی یکی از ابعاد مهم جهانگردی پایدار تلقی می شود که تنها به چشم انداز ها طبیعی اختصاص ندارد و شامل بخش های مختلفی از محیط همانند منابع طبیعی، محیط کشاورزی، محیط ساخت، محیط طبیعی و حیات وحش نیز است. در منابع طبیعی مواردی همانند آب دریاچه ها، آب های معدنی، دریاها، زمین، هوای پاک و...مد نظر قرار دارند. محیط طبیعی یکی از بخش های مهم بعد محیطی بوده که شامل چشم انداز ها طبیعی مانند دریاچه ها، جنگل ها، کوه ها، رودخانه ها و...است. محیط کشاورزی نیز شامل طیف متنوع و گسترده ای از سیستم های کشاورزی بوده و شامل مواردی همانند جنگل های مصنوعی چشم انداز ها کشاورزی و بخش های پرورش ماهی می شود.

حیات وحش نیز به عنوان یکی از بخش های مهم بعد طبیعی دارای ابعاد مختلفی بوده و شامل مواردی همانند حشرات، پرندگان، پستانداران، گیاهان، خزندگان و حیوانات دریایی است. جهانگردی اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند زیستگاه این موجودات را تخریب کند یا موجب اختلال در الگوهای پرورشی و تاثیر بر عادات غذایی آنها شود. محیط ساخت یکی دیگر از بخش های مهم بعد محیطی بوده که مواردی همانند ساختمان های شخصی، مخازن، سدها، روستاها، چشم انداز ها شهری و حتی زیرساخت های حمل و نقل را پوشش می دهد.

بعد مالی و بخش های مختلف آن

در جهانگردی پایدار بعد مالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از مهمترین ابعاد آن به شمار می آید. جهانگردی صنعت بسیار بزرگی است و آن را میتوان یک پدیده مالی مهم دانست. در صنعت جهانگردی ارز کلانی به کشور وارد می شود که مدیریت درست آن می تواند منافع خوبی را برای کشور و جامعه مقصد تامین نماید. در بسیاری از کشورهای جهان و ملیت های گوناگون جهانگردی یکی از مهمترین و اصلی ترین روش های کسب عایدی به شمار می آید. اگر بخواهیم شما را با مزایای مالی جهانگردی آشنا کنیم، می توانیم به مواردی همانند توسعه زیرساخت ها و جذب سرمایه گذارهای خارجی، راه اندازی کسب و کارهای محلی و ایجاد شغل برای افراد اشاره نماییم.

البته بد نیست در اینجا به این موضوع نیز اشاره ای داشته باشیم که این مزایای مالی احتیاجمند پرداخت هزینه هایی نیز هستند. به عنوان مثال، وابستگی بیش از حد جهانگردی باعث می شود که اقتصاد کشور میزبان آسیب پذیر شود. علاوه بر آن، بعضی از مشاغل فصلی و کم عایدی هستند. ایجاد تراکم و شلوغی در بعضی از فصل ها و احتیاج به سرمایه گذاری در زیرساخت های گران قیمت همگی از جمله هزینه هایی بوده که برای بهره مند شدن از مزایای مالی جهانگردی باید بپردازیم.

بعد اجتماعی و بخش های مهم آن

بعد اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین بخش های جهانگردی پایدار دارای تاثیرات فرهنگی و اجتماعی ناملموس و نامرئی است. این بعد معمولا کمتر در معرض توجه واقع شده است اما مسئله بسیار مهمی است، چرا که هر گونه تغییرات اجتماعی در هر سطحی می تواند بر روی جامعه میزبان تاثیرات دائمی و جبران ناپذیری بگذارد. از آنجا که تغییرات اجتماعی دارای پیامدهای منفی و مثبت در کنار یکدیگر هستند، باید به عواملی که این نوع از تغییرات را معین می کنند، توجه لازم را داشته باشید.

به عنوان مثال، قدرت و انسجام جامعه و فرهنگ محلی از عوامل مهم تاثیرگذار در این زمینه هستند. علاوه بر آن می توانیم به مواردی همانند ماهیت جهانگردی و سطح توسعه مالی و اجتماعی جامعه میزبان در رابطه با جهانگردان اشاره نماییم. بعلاوه، بخش دولتی ضروری است که یکسری اقدامات مهم و لازم را در جامعه مقصد انجام دهد تا بتواند مانع از تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شود و به نوعی، هزینه های ناشی از آن را کاهش دهد.

نکات و هدایت های لازم برای جهانگردی پایدار و حفاظت از محیط زیست

جهانگردی پایدار در پی تحقق این هدف است که میان توقعات جهانگردان و احتیاجهای جامعه میزبان تعادل برقرار سازد و آن را به یک بازی دو سر برد برای هر دو طرف یعنی جهانگرد و جامعه مقصد تبدیل نماید. یکی از عواملی که در برقراری این تعادل تاثیرگذار بوده، اهمیت دادن به محیط زیست مقصد و فرهنگ آن است. در واقع، این موضوع باعث می شود تا مقصد جهانگردی مورد نظر در کنار رشد مالی، تمیز و پاکیزه بماند و جهانگردان دیگر نیز بتوانند برای دراز مدت از آن استفاده کنند.

برای حفظ محیط زیست راههای بسیار زیادی وجود داشته که با درک مفهوم جهانگردی و همدلی و همراهی تا حد زیادی میتوان این اهداف را محقق ساخت. به طور کلی، راه چارههای مفید و عملی متعددی برای حفاظت از محیط زیست و طبیعت اطرافمان در جهانگردی پایدار وجود دارند. در ادامه شما را با چند مورد از مهمترین آنها آشنا خواهیم کرد و در خصوص هر کدام نکاتی را به شما ارائه می کنیم که امیدوار هستیم برایتان مفید و مثمر ثمر واقع شوند.

ثبت خاطرات به یاد ماندنی و مجذوب کننده با استفاده از اتوبوس، قطار و هواپیما

اگر می خواهید که سفری مجذوب کننده و فراموش نشدنی داشته باشید، پیشنهاد ما به شما استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی همانند اتوبوس، قطار و هواپیما است. شما می توانید مطابق با سلیقه خود یکی از این راهها را برای جهانگردی پایدار انتخاب کنید و راهی مقصد مورد نظر خود شوید. به عنوان مثال، سفر با قطار مجذوب کنندهیت های مخصوص به خود را دارد و شما می توانید از پنجره بزرگ آن نظاره گر چشم انداز ها اطراف باشید و حسابی لذت ببرید. علاوه بر آن، هم صحبت شدن با مسافران دیگر و پیدا کردن دوستان تازه در طول سفر هم از دیگر مجذوب کنندهیت ها و مزایای سفر با قطار به شمار می آید.

به طور کلی، اگر برای سفر از وسایل نقلیه عمومی بهره ببرید، می توانید تا حد زیادی به جهانگردی پایدار یاری نمایید، چرا که سفر با این نوع از وسایل حمل و نقل در کاهش آلودگی مسیر و مقصد بسیار تاثیرگذار است و می تواند به اقتصاد مقصد نیز یاری قابل توجهی کند.

سبک سفر کردن

یکی از مهمترین نکاتی که برای جهانگردی پایدار باید به آن توجه خاصی داشته باشید، موضوع سبک سفر کردن است. بنابراین، برای سفر خود چمدان های سبک و کوچک را انتخاب کنید و تنها وسایلی را که مورد احتیاجتان است، با خود ببرید. پیشنهاد ما به شما این است که از حمل وسایل اضافی صرف نظر کنید، چرا که آزادی عمل در سفر موضوع مهمی است و همراه داشتن یک کوله پشتی سبک باعث می شود که سفر راحت تر و آسان تری را تجربه کنید و کمتر اذیت شوید. علاوه بر آن، سبک بستن چمدان یا کوله سفر از مزایای زیادی برخوردار بوده که اگر بخواهیم مهمترین آنها را به شما معرفی کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • احتمال آسیب کمتر به محیط زیست با حمل وسایل کمتر
  • کمتر بودن مصرف سوخت و استهلاک خودرو یا وسیله نقلیه
  • صرف زمان کمتر برای بستن چمدان ها و باز کردن آن در قبل و بعد از سفر
  • راحت تر بودن حمل و نقل چمدان ها

سفری کوتاه اما با کیفیت به جای چندین سفر در طول سال

در واقع، با سفر کوتاه اما با کیفیت میتوان آسیب کمتری به محیط زیست وارد کرد، چرا که در سفرهای متعدد فرد همواره از یک مکان به مکان های دیگر می رود و در چنین شرایطی محیط زیست بیشتری در معرض آسیب قرار می گیرد. در سفرهای بلند مدت امکان اجاره اقامتگاه های محلی و دوستدار محیط زیست نیز برای جهانگردان وجود دارد. شما می توانید برای حفظ محیط زیست در جهانگردی پایدار خودتان آشپزی کنید یا از فروشگاه های محلی مواد مورد احتیاجتان را تهیه نمایید. تمامی این کارها به نوعی در بهبود اقتصاد مقصد و حفظ محیط زیست آن تاثیرگذار هستند. اگر تمایل دارید که با آداب و رسوم محلی و سنتی منطقه ها مختلف آشنا شوید، باید بگوییم که جهانگردی پایدار این امکان را برای شما فراهم نموده است.

عدم انتخاب مقصد محبوب برای سفر

یکی از راه چارههای مهم برای حفاظت از محیط زیست و طبیعت این است که مقاصد محبوب و پرطرفدار را برای جهانگردی پایدار انتخاب نکنیم، چرا که این منطقه ها در بیشتر اوقات شلوغ و پر رفت و آمد هستند و بعد از مدتی هم احتمال آسیب به آنها بسیار بیشتر است. عدم رعایت بهداشت یا نظافت در شهرهای شلوغ می تواند در کاهش سفر جهانگردان بسیار تاثیرگذار باشد و باعث شود که افراد کمتری به آنجا سفر کنند. به طور کلی، بعضی از افراد ترجیح می دهند که در بازه های زمانی خلوت یا فصولی از سال که تعداد جهانگردان کمتر بوده، به مقصد جهانگردی مورد نظر خود سفر کنند.

در چنین شرایطی محیط زیست مقصد کمتر در معرض آسیب قرار می گیرد. علاوه بر آن، بعضی از شهرهای میزبان ممکن است زیرساخت های کافی و قدرتمندی را برای مدیریت کردن جمعیت زیاد نداشته باشند که مطمئنا در فصل های شلوغ به مردم محلی آن منطقه نیز فشار زیادی وارد می شود.

عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف و بطری های آب معدنی

اگر برای جهانگردی پایدار و حفاظت از محیط زیست در پی یک راه چاره جدی و مهم هستید، پیشنهاد ما به شما عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف است. شما می توانید به جای استفاده از ظروف یکبار مصرف از ظرف هایی بهره ببرید که چندین بار قابلیت استفاده دارند. نکته مهمی که در خصوص ظروف یکبار مصرف وجود داشته، مربوط به این موضوع است که این ظروف و محصولات معمولا در طبیعت تجزیه نمی شوند و ممکن است سالهای سال در محیط بمانند و آسیب های جدی را به محیط زیست وارد کنند.

اگر می خواهید که به جهانگردی پایدار یاری کنید، می توانید به رستوران های محلی یا مکان هایی مراجعه نموده که در آنها غذا در ظروف یکبار مصرف سرو نمی شود. به همراه داشتن قمقمه آب نیز برای حفاظت از محیط زیست بسیار موثر است. شما می توانید قبل از اینکه از هتل یا اقامتگاه خود خارج شوید، قمقمه را پر از آب کنید و در طول گردش و سرگرمی هر زمان که تشنه شدید، از آن بنوشید. در چنین شرایطی، هیچ احتیاجی به استفاده از آب معدنی نیست، چرا که بطری های آب معدنی جزو محصولاتی هستند که به سادگی در طبیعت تجزیه نمی شوند.

در بازارهای محلی نیز بهتر است که از کیسه های پارچه ای یا زنبیل های بافته شده بهره ببرید تا با این کار و عدم استفاده از پلاستیک به پایدار کردن محیط زیست یاری کنید. کیسه ها و زنبیل های بافته شده معمولا به وسیله زنان و مردان هنرمند روستا و با دست بافته می شوند که اگر در پی خرید یک سوغاتی زیبا و منحصر بفرد هم هستید، پیشنهاد ما به شما خرید این نوع خاص از کیسه ها و زنبیل ها است. شما می توانید پس از خرید و گشت و گذار در بازار، هر آنچه را که خریداری نموده اید، در درون این زنبیل ها قرار داده و راحت تر آن را تا محل اقامت خود حمل کنید.

صرفه جویی در مصرف آب

یکی دیگر از هدایت هایی که برای جهانگردی پایدار و حفاظت از محیط زیست می توانیم به شما بکنیم، صرفه جویی کردن در مصرف آب است. در عصر حاضر، مسئله کم آبی یکی از مسائل حیاتی کشور و حتی جهان به شمار می آید و همه ما باید به نوعی در مصرف آب صرفه جویی کنیم و با مصرف بی رویه آن را هدر ندهیم. یکی از راه چارههای اساسی حفظ محیط زیست در جهانگردی پایدار همین مسئله صرفه جویی در آب مصرفی است. اما چه روش هایی برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد؟ به طور کلی، برای جلوگیری از هدر رفتن آب راههای مختلفی هست. به عنوان مثال، شما می توانید مدت زمان دوش گرفتن در حمام را کمتر کنید یا لباس هایتان را به طور مداوم شستشو ندهید.

علاوه بر صرفه جویی در آب، موضوع مهم دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه خاصی داشته باشیم و آن مسئله حفظ انرژی به ویژه صرفه جویی در مصرف برق است. بنابراین، قبل از اینکه از هتل یا محل اقامت خود خارج شوید، بهتر است که چراغ ها یا وسایل برقی موجود در اتاق را خاموش کنید تا از مصرف بی رویه آن جلوگیری شود و این منبع انرژی حفظ شود. کارهایی همانند آلوده نکردن دریاچه ها، تالاب ها و آبگرم ها نیز می تواند تا حد زیادی در چرخه آبی مقصد و بعلاوه زیست بوم آن نقش قابل توجهی داشته باشد.

ردپای آلوده در محیط زیست ممنوع است

مطمئنا شما هم در سفر به شهرهای شمالی ایران یا شهرهای معروف با زباله هایی که در طبیعت رها شده اند، روبرو شده اید. این چشم انداز واقعا ناخوشایند است و می تواند اثرات مخرب و جبران ناپذیری برای محیط زیست و طبیعت داشته باشد. اگر به این شهرها سفر کردید و با چنین صحنه ای روبرو شدید، می توانید با جمع کردن زباله و تمیز کردن محیط زیست یاری قابل توجهی به جهانگردی پایدار و حفظ محیط زیست نمایید. شما می توانید از دستکش بهره ببرید تا دست هایتان آلوده نشوند.

پس از جمع آوری زباله ها، آنها را در درون کیسه قرار دهید و سر آن را محکم ببندید و در اولین سطل زباله ای که در شهر می بینید، بیندازید تا ماموران زحمتکش شهرداری آنها را جمع آوری کنند. اگر زباله های طبیعی یا پسماندهای غذایی را در مکانی مشاهده کردید، بهتر است که یک چاله کوچک در آن مکان ایجاد نموده و زباله را در داخل آن دفن نمایید. البته، این کار باید بدون آسیب به پوشش گیاهی منطقه صورت گیرد. از آتش افروختن در طبیعت به طور جدی پرهیز کنید، چرا که می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به بار آورد.

بردن اضافه غذا با خود

اگر می خواهید که به حفاظت از طبیعت با محیط زیست یاری کنید، می توانید اضافه غذای خود را از رستوران بگیرید و با خودتان ببرید. این کار باعث می شود که به جامانده غذای شما به یک زباله تبدیل نشود. در جهانگردی پایدار بهتر است که به رستوران های سنتی یا محلی موجود در منطقه مراجعه کنید و یک غذای محلی خوشمزه و لذیذ را سفارش داده تا برایتان بیاورند. این نوع از رستوران ها دارای فرآیند طبخ ویژه ای هستند و دورریز ناشی از این غذاها نیز با طبیعت مقصد و محیط زیست آن منطقه سازگاری بسیار بالایی دارد. در این شرایط، فشار کمتری به طبیعت برای تجزیه آنها وارد می شود.

مهربان بودن با حیوانات

یکی از هدایت های ما به شما برای جهانگردی پایدار و محافظت از طبیعت این است که با حیوانات مهربان باشید، چرا که آنها از اصلی ترین اعضای یک زیست بوم به شمار می آیند و آسیب زدن به آنها می تواند اثرات مخربی بر روی محیط زیست داشته باشد. یکی از راه چارههای جهانگردی در زمینه مهربان بودن با حیوانات این است که از به جامانده غذای خود به این حیوانات ندهید، چرا که آنها دارای سیستم گوارشی متفاوتی با ما هستند و این کار می تواند آنها را در معرض خطر جدی قرار دهد. اگر به حیوانات علاقه خاصی دارید، پیشنهاد من به شما این است که یک دوربین عکاسی با کیفیت تهیه کنید و در طول سفر با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید از حیوانات عکس بگیرید و تصاویری زیبا و مجذوب کنندهی را از آنها ثبت کنید.

یادگاری از طبیعت تنها با عکس

بهتر است که با طبیعت و محیط زیست خود مهربان باشیم و خشن با آن برخورد نکنیم، چرا که ممکن است آسیب های جدی به محیط زیست ما وارد شود. اگر به منطقه ای سفر کردید که درختان زیادی در آنجا وجود دارد، مراقب باشید که شاخه های درختان را نشکنید، چرا که ناقص کردن درختان می تواند در از بین رفتن ریه های طبیعی آن محیط تاثیرگذار بوده و عواقب جبران ناپذیر را در پی داشته باشد. طبیعت دارای بخش های مختلفی است که هر بخش از آن در جای خودش مجذوب کننده و زیبا به نظر می رسد و به یادگار بردن آن بخش کار خوشایند و درستی نیست. شما می توانید با ثبت عکس از این مکان ها و طبیعت مجذوب کننده آن لحظات خوب و خوشی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید و خاطراتی را ثبت کنید که تا مدتها از ذهنتان پاک نشوند.

تفکیک زباله

به طور کلی حفاظت از طبیعت و محیط زیست باعث سلامت انسان و توسعه پایدار می شود. راههای مختلفی برای آسیب وارد نکردن به محیط زیست وجود داشته که یکی از آنها تفکیک زباله است. شما می توانید با جمع آوری زباله آنها را به زباله های تر و خشک تفکیک نمایید. این کار بسیار با ارزش بوده و در حفاظت از محیط زیست نقش پررنگی دارد. وجود زباله در طبیعت علاوه بر چهره زشت آن، باعث توسعه انواع بیماری ها و حتی تجمع حیوانات موذی می شود که مطمئنا مشاهده چنین صحنه ای برای هیچ کس خوشایند و مقبول نیست.

حفظ آرامش و سکوت در جنگل

یکی از نکات مهم و هدایت های لازم برای جهانگردی پایدار و حفاظت از محیط زیست حفظ سکوت و آرامش در جنگل است. در واقع، حیوانات و جانوران مختلفی در طبیعت زندگی می کنند که ما با سفر به دل جنگل در واقع وارد حریم زندگیشان شده ایم. از این رو، رعایت یکسری نکات همانند حفظ سکوت و آرامش در طبیعت باعث می شود که در روند زندگی آنها اختلالی صورت نگیرد و آنها متوجه حضور ما نشوند. علاوه بر آن، پخش موزیک با صدای زیاد یا ایجاد صداهای غیر عادی دیگر مانند صدای موتور و ماشین باعث می شود موجودات بترسند و از محل زندگی خودشان دور شوند.

این مسئله می تواند عواقب جبران ناپذیری برای محیط زیست و موجودات داشته باشد. به عنوان مثال، بعضی از حیوانات ممکن است که در اثر شنیدن صدای غیر عادی یا خیلی بلند دچار استرس و شوک شوند و حتی جان خود را از دست بدهند.

استفاده کمتر از مواد شیمیایی و شوینده های ناسازگار با محیط زیست

یک قدم موثر و مهم برای حفاظت از محیط زیست استفاده کمتر از مواد شیمیایی مضر است، چرا که این محصولات تاثیرات طولانی مدت بر کره زمین داشته و حتی این اثرات منفی بر روی بدن خود مصرف کننده نیز نمایان می شوند. به طور کلی، مواد شیمیایی با ساختار منحصر بفردی که دارند، به هیچ وجه با محیط زیست سازگاری نیستند و بهتر است که استفاده از آنها را محدود کنیم. حتی، اگر امکان آن برایتان وجود دارد، از این مواد شیمیایی استفاده نکنید.

برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست ما می توانیم کارهای مختلفی انجام دهیم. به عنوان مثال، می توانیم برای مراقبت از گلدان ها یا باغچه از موادی استفاده کنیم که غیر شیمیایی هستند و اثرات مخربی برای محیط زیست ندارند. استفاده از پاک کننده های طبیعی یا محصولات آرایشی و بهداشتی کاملا طبیعی نیز از دیگر راه چارههای موثر و مفید برای حفاظت از محیط زیست و طبیعت هستند.

آشنایی بیشتر با اصول جهانگردی پایدار

  • آنچه که برای جهانگردی پایدار در دراز مدت حائز اهمیت است حفظ تنوع و ارتقای تنوع طبیعی، فرهنگی و اجتماعی است. در واقع، این اصل باعث شده که یک پایگاه منعطف برای این نوع از جهانگردی در جامعه ایجاد شود.
  • اصل مهم دیگری که در جهانگردی پایدار وجود دارد، مربوط به استفاده از ماهیت پایدار گونه منابع است. در واقع، افراد باید در کنار استفاده از منابع مختلف، در حفظ آن نیز کوشا باشند، چرا که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از آن تحت عنوان یک تجارت دراز مدت یاد می شود.
  • برنامه ریزی نیز یکی دیگر از اصول جهانگردی پایدار است. در واقع، برای اینکه جهانگردی رشد و توسعه قابل توجهی پیدا کند، ابتدا باید یک برنامه ریزی راهبردی ملی و کلی برای آن در نظر گرفت و در آن به تاثیرات محیط زیست نیز پرداخت. برنامه ریزی باعث می شود که پایایی دراز مدت جهانگردی افزایش یابد.
  • یکی از راههای یاری به کیفیت جهانگردی، کاهش بیش از حد مصرف و اتلاف است. در واقع، با این کار از هزینه های بازسازی و زیان های دراز مدت کاسته می شود.
  • مشارکت اجتماع های محلی را میتوان به عنوان یکی دیگر از مهمترین اصول جهانگردی پایدار در نظر گرفت که در بهبود نوع تجربه جهانگردی نیز تاثیرگذار است. این نوع از مشارکت در بخش جهانگردی علاوه بر اینکه به نفع خود آنها بوده، برای محیطشان نیز مفید است.
  • جهانگردی پایدار اصول زیادی دارد اما یکی از مهمترین آنها حمایت از نظام اقتصاد محلی است. در واقع، در این نوع جهانگردی به فعالیت های مالی محلی توجه ویژه ای می شود و تعداد زیادی از آنها مورد حمایت قرار می گیرند. علاوه بر آن، این موضوع باعث می شود که از انهدام محیط زیست نیز جلوگیری شود.
  • انجام تحقیق لازمه پیشرفت در جهانگردی پایدار است. در واقع، به وسیله این اصل میتوان نظارت درستی بر این نوع از جهانگردی داشت و با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده، مسائلی را که در زمینه جهانگردی وجود دارند، حل نمود. علاوه بر آن، انجام تحقیق برای مشتریان، صنعت و مقاصد هم مزیت های ویژه ای دارد.
  • مسئولیت بازاریابی صنعت جهانگردی یکی دیگر از اصول مهم جهانگردی پایدار است که در آن اطلاعات کاملی در اختیار افراد جهانگرد قرار داده می شود. در واقع، با این کار میتوان نسبت به محیط طبیعی، فرهنگی و اجتماعی احترام ویژه ایجاد کرد و احساس رضایت را در مشتری افزایش داد.
  • آموزش خدمه از دیگر اصول مهم در جهانگردی پایدار به شمار می آید که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این اصل مهم، جهانگردی پایدار به نوعی وارد حوزه روش های اشتغال می شود. علاوه بر آن، استخدام خدمه محلی در مقاطع مختلف یک مزیت بسیار مهم دارد و آن هم بهبود کیفیت جهانگردی پایدار است.
  • مشاوره با افراد ذینفع و عامه مردم یکی دیگر از اصول مهم در جهانگردی پایدار محسوب می شود که در آن آنچه که اهمیت دارد، مشارکت و همدلی میان این افراد و گروههاست. در واقع، این اصل بر این موضوع تاکید می نماید که صنعت جهانگردی، سازمان ها و اجتماع ها باید با نهادهای محلی مشارکت لازم را داشته باشند و دوشادوش با یکدیگر برای توسعه جهانگردی پایدار قدم بردارند. هر چند ممکن است که در مشاوره میان آنها اختلاف منافع یا حتی اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما برای توسعه جهانگردی و بهبود کیفیت آن باید این اختلافات کنار گذاشته شوند.
در ادامه بخوانیدمسئولیت جهانگردی چیست؟ | تفاوت مسئولیت جهانگردی با جهانگردی پایدارحفظ محیط زیست در سفر | 10 راه برای محافظت از جهان در هنگام مسافرتمهمترین نکات برای یک تعطیلات سازگار با محیط زیستمنبع: همگردی
انتشار: 18 تیر 1403 بروزرسانی: 18 تیر 1403 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2076

به "گردشگری پایدار چیست و چگونه به طبیعت آسیب نرسانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری پایدار چیست و چگونه به طبیعت آسیب نرسانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید