همه چیز درباره مضرات و خواص اکیناسه یا سرخارگل

به گزارش مجله جهانگیر، گیاه اکیناسه که به آن سرخارگل نیز گفته می شود، یکی از محبوب ترین گیاهان در سراسر جهان است. آمریکایی های بومی قرن ها از خواص اکیناسه برای درمان بیماری های مختلف استفاده کرده اند.

همه چیز درباره مضرات و خواص اکیناسه یا سرخارگل

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

امروزه بیشتر به عنوان یک داروی گیاهی بدون نسخه برای سرماخوردگی یا آنفولانزا شناخته می شود. با این حال، برای درمان درد، التهاب، میگرن و سایر موارد بهداشتی نیز استفاده می شود.

این مقاله موارد استفاده، عوارض جانبی، دوز مناسب و خواص اکیناسه را بررسی می کند.

اکیناسه چیست؟

اکیناسه نام گروهی از گیاهان گلدار از خانواده کاسنی است. آنها بومی آمریکای شمالی هستند که در چمنزارها و مناطق جنگلی و باز رشد می کنند.

در مجموع، این گروه دارای نه گونه است اما تنها سه گونه در مکمل های گیاهی استفاده می شود. از قسمت های بالایی و ریشه گیاه در قرص ها، تنتورها، عصاره ها و چای ها استفاده می شود.

گیاهان اکیناسه شامل انواع قابل توجهی از ترکیبات فعال مانند اسید کافئیک، آلکامیدها، اسیدهای فنلیک، اسید رزمارینیک، پلی استیلن ها و بسکمک دیگر است.

علاوه بر این، مطالعات گیاه اکیناسه و ترکیبات آن را به بسکمک از مزایای سلامتی مانند کاهش التهاب، بهبود ایمنی و کاهش سطح قند خون مرتبط کرده است.

خواص اکیناسه

تحقیقات در مورد اکیناسه نشان می دهد که چندین مزیت چشمگیر برای سلامتی دارد.

آنتی اکسیدان زیادی دارد

اکیناسه مملو از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به دفاع از سلول های شما در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کنند، حالتی که با بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و بسکمک دیگر ارتباط دارد.

برخی از این آنتی اکسیدان ها فلاونوئیدها، اسید سیچریک و اسید رزمارینیک هستند.

به نظر می رسد این آنتی اکسیدان ها در عصاره میوه و گل گیاه در مقایسه با سایر قسمت ها مانند برگ و ریشه بیشتر باشند.

علاوه بر این، گیاهان اکیناسه دارای ترکیباتی به نام آلکامید هستند که می توانند فعالیت آنتی اکسیدانی را بیشتر کنند. آلکامیدها می توانند آنتی اکسیدان های فرسوده را تجدید کرده و به آنتی اکسیدان ها کمک کنند تا بهتر به مولکول های مستعد استرس اکسیداتیو برسند.

تأثیر مثبت بر سیستم ایمنی بدن

اکیناسه بیشتر به دلیل اثرات مفید آن بر سیستم ایمنی بدن شناخته می شود.

مطالعات متعدد نشان داده است که این گیاه ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند تا با عفونت ها و ویروس ها مقابله کند که می تواند به شما کمک کند تا سریعتر از بیماری بهبود یابید.

این یکی از دلایلی است که از اکیناسه اغلب برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی استفاده می شود.

در حقیقت، یک بررسی از 14 مطالعه نشان داد که مصرف گیاه اکیناسه ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی را بیش از 50 درصد کاهش دهد و مدت زمان سرماخوردگی را یک و نیم روز کوتاه کند.

با این حال، بسکمک از مطالعات در مورد این موضوع ضعیف طراحی شده اند و هیچ مزیت واقعی را نشان نمی دهند. این مسئله باعث می شود که فهمیدن اینکه آیا مزایای سرماخوردگی از مصرف اکیناسه است یا صرفاً از شانس، سخت شود.

به طور خلاصه، گرچه اکیناسه ممکن است ایمنی بدن را تقویت کند اما تأثیرات آن بر سرماخوردگی معین نیست.

ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد

قند خون بالا می تواند خطر ابتلا به مسائل جدی سلامتی را افزایش دهد.

این شامل دیابت نوع 2، بیماری قلبی و چندین بیماری مزمن دیگر است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که گیاه اکیناسه ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره اکیناسه برای سرکوب آنزیم های هضم کننده کربوهیدرات نشان داده شد. با این کار میزان قند وارد شده به خون در صورت مصرف کاهش می یابد.

سایر مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که عصاره گیاه اکیناسه با فعال کردن گیرنده PPAR-y که هدف اصلی داروهای دیابت است، سلول ها را نسبت به اثرات انسولین حساس می کند.

این گیرنده خاص با از بین بردن چربی اضافی در خون که یک عامل خطر برای مقاومت به انسولین است، کار می کند. این باعث می شود سلول ها بتوانند به انسولین و قند راحتتر پاسخ دهند.

هنوز هم تحقیقات مبتنی بر انسان درباره تأثیر گیاه اکیناسه بر قند خون وجود ندارد.

ممکن است احساس اضطراب را کاهش دهد

اضطراب یک مشکل رایج است که تقریباً از هر پنج بزرگسال آمریکایی یک نفر را درگیر می کند

در سال های اخیر، خواص اکیناسه به عنوان یک کمک بالقوه برای اضطراب ظاهر شده است.

تحقیقات کشف کرده است که گیاهان اکیناسه دارای ترکیباتی هستند که ممکن است احساس اضطراب را کاهش دهند. اینها شامل آلکامیدها، اسید رزمارینیک و اسید کافئیک هستند.

در یک مطالعه بر روی موش ها، از هر پنج مورد سه نمونه کاهش اضطراب را تجربه کردند.

مطالعه دیگری نشان داد که عصاره گیاه اکیناسه به سرعت احساس اضطراب را در موش و هم در انسان کاهش می دهد.

با این حال تعداد انگشت شماری از مطالعات در مورد اکیناسه و اضطراب وجود دارد. قبل از اینکه محصولات اکیناسه به عنوان یک درمان احتمالی توصیه شود ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خواص ضد التهابی

التهاب روش طبیعی بدن شما در بهبود و دفاع از خود است.

گاهی اوقات التهاب می تواند از کنترل خارج شود و بیش از زمان مورد نیاز و انتظار ادامه یابد. این ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن و سایر مسائل سلامتی را افزایش دهد.

چندین مطالعه نشان داده است که اکیناسه می تواند به کاهش التهاب اضافی کمک کند.

در یک مطالعه بر روی موش ها، ترکیبات اکیناسه به کاهش علائم مهم التهابی و از دست دادن حافظه ناشی از التهاب کمک کرد.

در مطالعه 30 روزه دیگر، بزرگسالان مبتلا به آرتروز دریافتند که مصرف مکمل حاوی عصاره گیاه اکیناسه به طور قابل توجهی التهاب، درد مزمن و تورم را کاهش می دهد.

جالب اینجاست که این بزرگسالان به داروهای التهابی غیراستروئیدی متداول پاسخ خوبی ندادند اما مکمل حاوی عصاره گیاه اکیناسه را مفید دانستند.

ممکن است به درمان مسائل پوستی کمک کند

تحقیقات نشان داده است که گیاه اکیناسه ممکن است به درمان مسائل شایع پوستی کمک کند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، دانشمندان دریافتند که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی گیاه اکیناسه رشد پروپیونی باکتریوم، علت شایع آکنه را سرکوب می کند.

در یک مطالعه دیگر بر روی 10 فرد سالم 25 تا 40 ساله، محصولات مراقبت از پوست حاوی عصاره گیاه اکیناسه باعث بهبود هیدراتاسیون پوست و کاهش چین و چروک ها شد.

به طور مشابه، کرم حاوی عصاره Echinacea purpurea نشان داده شد که علائم اگزما را بهبود می بخشد و به ترمیم لایه بیرونی و نازک محافظ پوست کمک می کند.

با این حال، به نظر می رسد که عصاره گیاه اکیناسه دارای ماندگاری کوتاهی است و استفاده از آن در محصولات تجاری مراقبت از پوست را سخت می کند.

ممکن است محافظت در برابر سرطان را ارائه دهد

سرطان بیماری است که شامل رشد کنترل نشده سلول ها می شود.

مطالعات آزمایشگاهی درباره خواص اکیناسه نشان داده است که عصاره گیاه اکیناسه ممکن است رشد سلول های سرطانی را سرکوب کرده و حتی باعث مرگ سلول های سرطانی شود.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره گیاه اکیناسه و اسید کریکوریک (که به طور طبیعی در گیاهان اکیناسه یافت می شود) نشان داد که باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

در یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر، عصاره گیاهان اکیناسه با تحریک فرآیندی به نام آپوپتوز یا مرگ سلولی کنترل شده سلول های سرطانی انسان سرطان لوزالمعده و روده بزرگ را از بین می برد.

اعتقاد بر این است که این اثر به دلیل خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی گیاه اکیناسه رخ می دهد.

این نگرانی وجود داشت که گیاه اکیناسه می تواند با درمانهای مرسوم سرطان مانند دوکسوروبیسین اختلال ایجاد کند اما مطالعات جدید هیچ تداخلی پیدا نکرده اند.

همانطور که گفته شد، مطالعات انسانی قبل از هر گونه توصیه ای لازم است.

خلاصه

ثابت شده است که گیاه اکیناسه باعث بهبود ایمنی، کنترل قند خون، اضطراب، التهاب و سلامت پوست می شود. حتی ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. با این حال، تحقیقات مبتنی بر انسان در مورد این مزایا اغلب محدود است.

عوارض جانبی بالقوه

به نظر می رسد محصولات اکیناسه برای استفاده کوتاه مدت ایمن و قابل تحمل هستند.

مواردی وجود داشته است که افراد عوارض جانبی را تجربه کرده اند، مانند:

  • جوش
  • خارش پوست
  • کهیر
  • تورم
  • دل درد
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس

با این حال، این عوارض جانبی بیشتر در بین افراد مبتلا به آلرژی نسبت به گلهای دیگر مانند گل بابونه، گل داوودی، گل همیشه بهار، گل میخک و سایر موارد مشاهده می شود.

از آنجا که به نظر می رسد اکیناسه سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند، افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی یا افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند باید از آن اجتناب کنند یا ابتدا با پزشکان خود مشورت کنند.

گرچه به نظر می رسد برای استفاده کوتاه مدت بی خطر است اما اثرات طولانی مدت آن هنوز نسبتاً ناشناخته است.

خلاصه

به نظر می رسد که اکیناسه در کوتاه مدت ایمن بوده و بخوبی تحمل شود ، اما اثرات طولانی مدت آن نسبتاً ناشناخته است.

توصیه های دوز مصرفی

در حال حاضر هیچ توصیه رسمی دوز برای مصرف اکیناسه وجود ندارد.

یک دلیلش این است که یافته های حاصل از تحقیقات اکیناسه بسیار متغیر است.

علاوه بر این، محصولات اکیناسه اغلب ممکن است حاوی آنچه روی برچسب نوشته شده است نباشند. یک مطالعه نشان داد که 10٪ از نمونه های محصولات اکیناسه فاقد هرگونه اکیناسه هستند.

به همین دلیل است که شما باید محصولات اکیناسه را از مارک های معتبر خریداری کنید.

گفته شده، تحقیقات نشان داده است که دوزهای زیر برای کمک به ایمنی بدن موثر است :

  • عصاره پودر خشک: 300 تا 500 میلی گرم گیاه اکیناسه سه بار در روز.
  • تنتور عصاره مایع: 2.5 میلی لیتر، سه بار در روز یا حداکثر 10 میلی لیتر در روز.

به خاطر داشته باشید که این توصیه ها برای استفاده کوتاه مدت است زیرا اثرات طولانی مدت اکیناسه بر روی بدن هنوز نسبتاً ناشناخته است.

خلاصه

محصولات اکیناسه بسیار متغیر است که تنظیم دوز استاندارد توصیه شده را سخت می کند. دوزها با فرم اکیناسه ای که استفاده می کنید متفاوت است.

نکات آخر

ثابت شده است که خواص اکیناسه باعث بهبود ایمنی، قند خون، اضطراب، التهاب و سلامت پوست می شود. حتی ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. با این حال، تحقیقات مبتنی بر انسان اغلب محدود است.

این برای استفاده کوتاه مدت بی خطر و قابل تحمل محسوب می شود.

دوزهای پیشنهادی بسته به نوع گیاه اکیناسه ای که استفاده می کنید متفاوت است.

اگرچه معمولاً برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود اما نتایج در این زمینه متفاوت است. در حالی که تحقیقات نشان داده است که ممکن است به جلوگیری از سرماخوردگی، کوتاه شدن مدت آن یا تسکین علائم کمک کند، بسکمک از مطالعات ضعیف طراحی شده اند و هیچ فایده واقعی ندارند.

همانطور که گفته شد، محصولات زیادی مانند اکیناسه با اثرات بالقوه تقویت کننده ایمنی مشابه وجود ندارد، بنابراین ارزش دارد آن را امتحان کنید.

منبع:

healthline

منبع: هفت گنج
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1072

به "همه چیز درباره مضرات و خواص اکیناسه یا سرخارگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره مضرات و خواص اکیناسه یا سرخارگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید