مهمترین مسائل پیش روی صنایع دستی ایران

به گزارش مجله جهانگیر، ایسنا/ نداشتن بانک جامعه اطلاعاتی از هنرمندان و نبود صندوق حمایتی مالی از مهمترین مسائل پیش روی صنایع دستی ایران هستند.

مهمترین مسائل پیش روی صنایع دستی ایران

تا مسائل برطرف نشوند، همین آش است و همین کاسه!

حسین بختکمک، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی اظهار کرد: متاسفانه، همواره به دلیل بی برنامگی دستگاه های متولی با مسائلی در حوزه های اجتماعی و مالی صنایع دستی روبرو هستیم؛ این درحالی است بحران کرونا می توانست حتی فرصتی باشد برای خدمت بهتر به هنرمندان صنایع دستی.

او با اشاره به لزوم آماده بودن نهادهای مسئول در روبروه با بحران هایی همچون شیوع جهانی ویروس کرونا، گفت: متاسفانه هشدارهای مکرر درباره داشتن بخش پشتیبانی در حوزه صنایع دستی، نشنیده گرفته می شود. بعنوان مثال، نداشتن یک بانک جامعه اطلاعاتی از هنرمندان صنایع دستی بزرگترین معضلی است این حوزه را همواره مورد تهدید قرار داده است. از سوی دیگر صندوق حمایتی نیز وجود ندارد که بتواند در مواقع بحرانی حداقل ها را تامین کند و تولید و توزیع صنایع دستی را از بحران ها عبور دهد. تا زمانیکه این اتفاق های لازم رخ ندهد و دستگاه های متولی پیگیر نباشند، کمترین خطرها بیشترین آسیب ها را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی با تاکید بر اینکه صندوق فعال و کارآمدی برای حمایت مالی از هنرمندان صنایع دستی وجود ندارد، شرح داد: البته صندوق هایی با این عنوان عنوان وجود دارند، اما از کارآمدی لازم برخوردار نیستند؛ بعنوان مثال آیین نامه اجرایی صندوق توسعه را ما به همراه بخشی از تشکل ها و افراد حوزه دولتی نوشتیم که تصویب شد؛ اما متاسفانه مدتی بعد دولتی ها بدون اطلاع برخی از مفاد، این آیین نامه را به گونه ای که مورد نظر خودشان بود تغییر دادند، تصویب کردند و الان آن را اجرا می کنند و به همین دلیل است که تا به امروز این صندوق هیچ حمایتی از هنرمندان صنایع دستی انجام نداده و بعد از کرونا نیز از این صندوق به هنرمندان صنایع دستی کمکی نشد.

بختکمک یادآور شد: شاید بتوان اینگونه نتیجه گرفت که تا زمانیکه مسئولان به دغدغه های معیشیتی هنرمندان بی توجه هستند و نمی توانند شرایط تولید، توزیع و بازرگانی صنایع دستی را درک و برای آن برنامه ارائه کنند و توجهی هم به بخشهای خصوصی و تشکل ها و نظرات کارشناسان ندارند، همین آش است و همین کاسه! نتیجه هم این می شود که باید نظاره گر باشیم که در یک شهری مبلغ 200 هزار تومان به یک هنرمند صنایع دستی کمک می شود؛ چرا هنرمند صنایع دستی را تا این اندازه مستضعف نگه داریم و بعد به او 200 هزار تومان کمک کنیم! آن هم در شرایطی که با این مبلغ حتی نمی شود بخش کوچکی از مایحتاج زندگی را تهیه کرد.

این کارشناس صنایع دستی اظهار کرد: مشکل امروز صنایع دستی فقط بحران کرونا نیست، بلکه نداشتن برنامه ریزی مناسب، ما را به این شرایط دچار کرده است. میراث چند هزاران ساله ما توسط هنرمندان خلاق صنایع دستی زنده نگه داشته شد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1001

به "مهمترین مسائل پیش روی صنایع دستی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین مسائل پیش روی صنایع دستی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید