لاوروف: ما به تهدیدات و تحریم های آمریکا عادت نموده ایم

به گزارش مجله جهانگیر، وزیر خارجه روسیه در خاتمه سفرش به مکزیک گفت: اظهارات مداخله جویانه و شرم آور آمریکا درباره اوضاع ونزوئلا، توهینی به همه کشورهای آمریکای لاتین است.

لاوروف: ما به تهدیدات و تحریم های آمریکا عادت نموده ایم

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی آمریکا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز آدینه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در سرانجام سفر خود به مکزیک در تفسیر برنامه آمریکا برای اعمال تحریم علیه شرکت راس نفت روسیه به دلیل همکاری با ونزوئلا، بیان کرد که مسکو دیگر به تهدیدات از سوی واشنگتن عادت نموده است.

لاوروف در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: من هم چنین تهدیدی از واشنگتن شنیده ا م که هر کسی که با ونزوئلا به هر طریق همکاری داشته باشد، مجازات خواهد شد. البته ما به این نوع تهدیدات دیگر عادت نموده ایم. ما به این واقعیت عادت نموده ا یم که مقامات رسمی آمریکایی بدون آنکه خجالت بکشند می گویند: بله ، واشنگتن به دکترین مونرو متعهد است و دکترین مونرو باید عملی گردد.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: اگر کشورهای آمریکای لاتین از چنین حضوری احساس راحتی نمایند ، این حق حاکمیت شماست. البته من معتقدم که این برخورد برای همه کشورهای آمریکای لاتین توهین آمیز است، حال فرق نمی کند که آنها چه موضع گیری در قبال رخدادهای ونزوئلا یا هر نوع مشکل بین المللی دیگری داشته باشند.

تحریک رویای خشونت آمیز آمریکایی راه چاره مسائل ونزوئلا نیست

سرگئی لاوروف تاکید نمود که کوشش برای تحریک مداخله زورمدارانه در اوضاع داخلی ونزوئلا همچنان ادامه دارد ، چنین سناریویی قابل قبول نیست. به گفته وی، روسیه هوادار حل و فصل اوضاع ونزوئلا به وسیله گفت وگوی صلح آمیز است ، نه رویارویی خشونت آمیزی که ایالات متحده می کوشد تا با تحریکات از خارج تحقق بخشد.

وی گفت: هم روسیه و هم مکزیک بر این عقیده هستند که تمام مسائل این کشور (ونزوئلا) بر اساس دکترین مونرو حل نمی گردد، آنطور که از واشنگتن درباره این اهداف می شنویم که قصد دارند یک رویارویی خشونت آمیز را در این کشور تحریک نمایند. مسائل در ونزوئلا منحصراً به وسیله مسالمت آمیز و به وسیله گفت وگو بین همه نیروهای سیاسی قابل حل و فصل شدن است.

لاوروف تأکید کرد که مقامات مکزیک حمایت خود را از قالب مذاکرات اسلو با میانجیگری نروژ اعلام نموده ا ند. با این حال ، به دلیل هوی و هوس رهبر جبهه مخالفین ، خوان گوائیدو ، مذاکرات بین طرفین با مشکل روبرو شد.

تحریکات آمریکا علیه روسیه و چین، باعث ایجاد اعتبار برای آنها نمی گردد

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود در مکزیک یادآور شد که ایالات متحده معتقد است که آنها می توانند در هر منطقه ای از دنیا دست به اقدام بزنند و در عین حال سعی می نمایند تا شرکای خود را از روسیه و چین دور نمایند.

وی ادامه داد: همتایان آمریکایی ما متأسفانه بر این باورند که می توانند به هر کاری دست بزنند ، اما در عین حال ، با هر کسی که صحبت می نمایند، آنها را علیه روسیه و احتمالاً علیه چین تحریک می نمایند، البته در مورد روسیه این مسئله قطعی است. ینها روش هایی نیستند که بتوان با آنها اعتبار بدست آورد. اقتدار و اعتبار به وسیله قدرت ترغیب به دست می آید و نه با استفاده از زور، باج گیری، دیکتاتوری و تحریم های آشکار.

آمریکا در امور هر نقطه از دنیا دخالت می نماید، ولی کسی حق ندارد در نیمکره غربی حضور یابد

لاوروف به اظهارات لیزا کرتیس نماینده شورای مدیران ارشد آسیای جنوبی و مرکزی در شورای امنیت ملی آمریکا درباره اهداف سفر اخیر مایکل پامپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده به قزاقستان و ازبکستان اشاره نموده و گفت: خانم کرتیس ادعا نموده که واشنگتن برای نفوذ در آسیای میانه سعی نمی نماید تا با روسیه رقابت کند ، بلکه می خواهد به کشورهای منطقه یک جایگزین نشان داده و از حاکمیت و استقلال آنها دفاع کند. اگر روسیه را با ایالات متحده و آسیای میانه را با آمریکای لاتین جایگزین کنید، من آماده هستم که دقیقا چنین جمله ای را بکار ببرم. البته این مسئله کاملاً متفاوتی است که در واقع امر، همتایان آمریکایی ما، با ترویج چنین اظهارات در ظاهر کاملاً صحیح ، خود معتقد هستند که حق دارند در نقطه از دنیا که مایلند حضور داشته باشند، ولی فقط آنها می توانند در نیمکره غربی کره زمین حضور داشته باشند.

وزیر خارجه روسیه در اثبات اظهاراتش به سخنان جان بولتون مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در مسائل امنیت ملی اشاره نمود که گفته بود هیچ کس، و مهمتر از همه، روسیه و چین ، حق ندارند در امور کشورهای نیمکره غربی مداخله نمایند. این در حالی است که روسیه در آمریکای لاتین یا هر منطقه دیگر دنیا، هرگز با هیچ کشوری علیه کشور دیگری دوستی ننموده و نمی کند.

پیشنهاد روسیه به آمریکا درباره ممانعت از بروز جنگ هسته ای در دنیا

سرگئی لاوروف در پاسخ به سئوال دیگری در کنفرانس مطبوعاتی در سرانجام سفرش به مکزیک گفت که ایالات متحده قول داده به زودی به پیشنهاد روسیه برای تأیید ممانعت از بروز جنگ هسته ای پاسخ دهد.

وی گفت: ما تمام کوشش خود را انجام می دهیم تا قدرت های بزرگ از جمله روسیه و آمریکا، از مسئولیت خود برای جلوگیری از بروز درگیری های دنیای مطلع باشند. این پیشنهاد همچنان روی میز است و ایالات متحده قول داده که به زودی به ما پاسخ دهد و من امیدوارم که مثبت باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه شرح داد: مقامات مسکو یک سال و نیم قبل به طرف آمریکایی پیشنهاد داد که بیانیه امضاء شده توسط میخائیل گورباچف و رونالد ریگان، روسای جمهوری اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده را تکرار نمایند ، مبنی بر اینکه یک جنگ هسته ای نمی تواند هیچ برنده ای داشته باشد، بنابراین باید کوشش کرد که جنگ هسته ای هرگز شروع نگردد. به عقیده ما، برای اطمینان و برطرف نگرانی افکار عمومی دنیا ، به سادگی می توان این جملات را تکرار نموده و تعهد خویش نسبت به آن را ثابت کرد.

روسیه در تماس دائمی با مقامات ترکیه درباره اوضاع ادلب است

سرگئی لاوروف در پاسخ به سئوال دیگری بیان کرد که مقامات مسکو و آنکارا درباره شرایط فعلی در منطقه کاهش تنش ادلب سوریه دائما مصاحبه می نمایند.

وی گفت: ما با همتایان ترکیه ای خود در تماس دائم هستیم. ما با آنها توافقاتی داریم که به وضوح رژیم منطقه کاهش تنش [استان] ادلب را توصیف می نماید ، جایی که اولاً، مقامات آنکارا متعهد شده اند که مخالفان مسلح را از تروریست های هیات تحریرالشام (نام جدید گروه تروریستی جبهه النصره) جدا نمایند.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: ولی متأسفانه این تروریست ها همچنان سلاح در دست داشته و به مناطق دیگر حمله می نمایند ، بنابراین ضروری است تا تعهدات برعهده گرفته شده، اجرا شوند. و ما درباره این موضوع با مولود چاوش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه صحبت کردیم ، دو روز قبل او با من تماس گرفته بود، و روز بعد نیز ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه با یکدیگر مصاحبهی تلفنی داشتند.

به گفته وی، تعهد دوم طرف ترکیه ای ایجاد یک منطقه حائل در استان ادلب، به اصطلاح نوار امنیتی بود، جایی که اسلحه ای در آنجا وجود نداشته باشد، این هم از جمله توافقات انجام شده بود که تا به امروز حاصل نشده است.

لاوروف یادآور شد که نظامیان روسیه و ترکیه در حال حل و فصل مسائل خاصی در عرصه عملیات زمینی در ادلب برای اجرای توافقات پوتین و اردوغان هستند.

تروریست ها شامل هیچ توافق صلحی در منطقه ادلب نخواهند شد

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: البته همه کارهایی که برای سرکوب تروریست ها انجام می گردد، به صورت قانونی انجام می گیرند، برای اینکه هیچیک از توافقات درباره ادلب که مربوط به قطع خصومت ها و برقراری آتش بس است، شامل حال تروریست ها نمی گردد، آنها غیرقانونی هستند و در هیچ توافقنامه ای جایی ندارند.

لاوروف در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که روسیه فعالانه در حال رایزنی با کشورهای صادرنماینده نفت به منظور تثبیت بازار نفت، از جمله با در نظر دریافت عواقب شیوع بیماری ناشی از کروناویروس برای اقتصاد دنیای است.

وی همچنین بیان کرد که روسیه و مکزیک قادر به گسترش همکاری ها در حوزه نظامی-فنی هستند. علاوه بر این، دو کشور چشم انداز خوبی برای همکاری در زمینه های انرژی، مهندسی، کشتی سازی، حمل و نقل هوایی، راه آهن، داروسازی، صنایع شیمیایی و کشاورزی دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 530

به "لاوروف: ما به تهدیدات و تحریم های آمریکا عادت نموده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: ما به تهدیدات و تحریم های آمریکا عادت نموده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید