قطعی شدن حضور ایران در 12 نمایشگاه بین المللی تا انتها سال
به گزارش مجله جهانگیر، حضور ایران در 12 نمایشگاه بین المللی خارجی تا انتها سال جاری قطعی شده و به همین دلیل ایتالیا اولین کشوری است که ایران در آنجا نمایشگاه اختصاصی برپا می نماید.
به گزارش خبرنگاران، مسئولان شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران به همراه نمایندگان شرکت نمایندگی های ایتالیا در نشستی خبری در ارتباط با برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا که قرار است از دوم تا ششم آذرماه امسال برگزار گردد مسائل مختلف را ارائه کردند. مسائلی که در خصوص کالاهای ارائه شده در این نمایشگاه تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت های متقاضی و نیز مواردی از جمله قطعی شدن حضور ایران در 12 نمایشگاه خارجی که قرار است تا خاتمه سال 1395 مدنظر قرار گیرد.
در ابتدای این نشست محمدجواد قنبری - معاون شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران - با اشاره به این که ظرفیت بازارهای هدف مدنظر نهاده شده و باید در این راستا از پتانسیل بخش خصوصی به نحو مطلوب استفاده گردد، گفت: به همین منظور تسهیلاتی تا سقف 50 درصد و به عنوان یارانه نمایشگاهی برای شرکت های متقاضی در نظر گرفته شده که تا بتوانیم تولیدات ایرانی را به بازارهای جهانی معرفی کنیم. علاوه بر این نمایشگاه هایی در ارتباط با مواد غذایی در پاریس و مسکو و نیز نمایشگاه هایی در یونان، ایتالیا و عمان خواهیم داشت تا شرکت های ایرانی بتوانند ارتباط لازم را با کشورهای خارجی برقرار نموده و در زمینه توسعه تجارت گام برداریم.
وی با بیان این که ارتباط های تجاری خوبی در برجام برقرار شده و توافقات خوبی نیز مدنظر نهاده شده است، عنوان نمود: از بین نمایشگاه های مختلف برپایی 12 نمایشگاه خارجی در سال 1395 قطعی شده که نمایشگاه های اختصاصی ایتالیا، ترکیه، عمان، تانزانیا، کنیا و عراق از جمله آنهاست.
معاون شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران درباره تسهیلات ارائه شده به شرکت های حاضر در نمایشگاه اختصاصی ایتالیا، اعلام کرد: ما به عنوان شرکتی دولتی نقش حمایتی از بخش خصوصی برای هزینه های ایجاد شده داریم. تخفیف های مورد نظر را در نظر گرفته ایم تا سرجمع هزینه ها پایین تر گردد. این تخفیفات تا سقف 50 درصد بوده، اما با توجه به این که از نهایت ظرفیت بودجه ای برای تبلیغات استفاده شده عملا یارانه ای بیش از 50 درصد در نظر گرفته می گردد.
قنبری اضافه کرد: در خصوص شرکت های متقاضی استعلام مربوطه را از سازمان توسعه تجارت می گیریم و باید این شرکت ها توان رقابتی لازم را داشته باشند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که چه کالاهایی قرار است دراین نمایشگاه عرضه گردد و نیز این که به چه دلیل ایتالیایی ها به عنوان یکی از کشورهای اروپایی هدف به منظور تبادلات تجاری مدنظر مسوولان داخلی نهاده شده اند، اظهار کرد: در خصوص گروه کالایی در حوزه مواد غذایی، فلزات (فولاد، مس، روی)، صنایع شیمیایی و سلولزی، مباحث ساختمانی، تجهیزات پزشکی، خدمات فنی و مهندسی و نیز سایر گروه های کالایی مدنظر نهاده شده اند و امیدواریم فصل جدیدی در زمینه حضور شرکت های ایرانی در اروپا ایجاد گردد.
معاون شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران ادامه داد: در خصوص تعاملات تجاری با ایتالیا نیز باید خاطر نشان کرد که مسائل مرتبط در دوره تحریم شرایط خاص خود را داشته، اما با در نظر گرفته شدن برجام مجددا ارتباط خوبی با ایتالیایی ها برقرار شد و این ارتباط از همان ابتدا با پیشرفت همراه بود تا روابط شروع گردد. ما ظرفیت های زیادی داریم و گروه های کالایی معرفی شده در این نمایشگاه نشانگر آنالیز های اجرا شده در این خصوص است.
به گزارش خبرنگاران، در ادامه این نشست مدیر عامل نمایشگاه های رم با بیان این که ایتالیا اولین کشور اروپایی است که قرار است نمایشگاه اختصاصی را به منظور حضور شرکت های ایرانی برپا کند، گفت: هدفمان این بود که اولین نمایشگاه اختصاصی ایران در ایتالیا را داشته باشیم و زمانی که نخست وزیر ایتالیا به ایران آمد تفاهمات خوبی مدنظر نهاده شد که برپایی این نمایشگاه یکی از اهداف آن بود تا گامی برای فعالیت مالی ایران در اروپا باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد استقبال چشمگیر شرکت های ایتالیایی و اروپایی هستیم و 14 بانک ایتالیایی نیز در این زمینه خواهان همکاری شدند. بی شک باتوجه به تجربه ای که داریم محصولات کشاورزی و غذایی ایران بسیار مناسب است و بیشترین پتانسیل در این زمینه و نیز مباحث مرتبط با پتروشیمی وجود دارد.
در خاتمه این نشست خبری حسین میرظفرجویان - مدیر نمایشگاه اختصاصی ایران در ایتالیا - با اعلام این که این نمایشگاه از دوم آذرماه امسال شروع و تا ششم آذرماه ادامه خواهد یافت، گفت: اقدامات قانونی به منظور برگزاری این نمایشگاه اجرا شده و به وسیله اتاق بازرگانی هماهنگی های لازم را انجام داده ایم. این نمایشگاه بزرگ ترین نمایشگاهی است که طی 20 سال گذشته به صورت اختصاصی برگزار خواهد شد و فرصت مناسبی برای توسعه صادرات و تجارت خواهد بود، بنابراین قصد داریم از ایتالیا کار خود را شروع کنیم و به کل اروپا آن را توسعه بخشیم.
وی ادامه داد: تفاهم نامه ای که با شرکت نمایشگاه های رم اجرا شده مساحت مربوط به این نمایشگاه با کف 2000 مترمربع خواهد بود و شرکت کنندگان از هم اکنون تا خاتمه شهریورماه فرصت ثبت نام دارند.
منبع: خبرگزاری ایسنا