رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان: ایرانی ها مذاکره کنندگان باهوشی هستند، دوست دارم به ایران سفر کنم

به گزارش مجله جهانگیر، الفیصل با بیان این که دائما به دوستان ایرانی ام می گویم که ایران یک تمدن از دست رفته و تمدن گم شده است اما همه آن ها با نظر من مخالفند، ادعا کرد که همه امروز در رابطه با تمدن یونان، روم، غرب، اسلام و چین صحبت می نمایند اما به جز خود ایرانی ها هیچ کس در رابطه با تمدن ایران صحبت نمی کند.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان: ایرانی ها مذاکره کنندگان باهوشی هستند، دوست دارم به ایران سفر کنم

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان با طرح ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: همان طور که می دانید ایرانی ها مذاکره نمایندگان باهوشی هستند و برادر فقیدم سعود الفیصل مثال باستان شناس آلمانی و صاحب سگ را برای آنها می زد.

به گزارش ایسنا به نقل از المرصد، ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در گفت وگو با روزنامه آلمانی دی ولت در پاسخ به این سوال که برای حل بحران خلیج (فارس) چه کارهایی باید انجام گردد گفت: زمانی که ایرانی ها کشتیرانی در تنگه هرمز را هدف قرار دادند جامعه بین المللی موضع نظاره گر را اتخاذ کرد همچنین حمله به پالایشگاه های نفتی بقیق و خریص در عربستان حمله به تمام دنیا بود بنابراین این مشکل احتیاجمند پاسخ مشترک و فراگیر و همچنین اجماع نظر دنیای است.

وی گفت: فکر کنید و خوب دقت کنید که ایرانی ها در سال 2009 میلادی چه چیزی به میز مذاکره آورده اند؛ سازمان ملل تحریم های بسیار سختی علیه ایران وضع کرد، این مساله است که بار دیگر به آن احتیاج داریم و نباید تحریم های نظامی را امری بعید بدانیم.

وی در پاسخ به این سوال که امروز اجماع نظری در رابطه با مساله ایران وجود ندارد گفت: همانطور که می دانید ایرانی ها مذاکره نمایندگان بسیار باهوشی هستند؛ برادر فقیدم شاهزاده سعود الفیصل که به مدت 40 سوال وزیر خارجه عربستان بود از مثال خوبی برای توصیف تاکتیک مذاکره ایرانی ها استفاده می کرد، وی می گوید که یک باستان شناس آلمانی ظرف زیبایی در مغازه ای در یکی از بازارهای ایران می بیند که یک سگ از آن آب می خورد، باستان شناس آلمانی می خواهد ظرف را بخرد اما صاحب مغازه قبول نمی نماید و می گوید که آن را نمی فروشد، این ظرف آب سگ من است. باستان شناس کمی فکر می نماید و مبلغ زیادی برای خریدن خود سگ از مغازه دار پیشنهاد می نماید، مغازه دار قبول می نماید و باستان شناس فکر می نماید که تقریبا به هدف خود رسیده است و می گوید که الان تو دیگر سگ نداری آیا ظرف را می فروشی؟ اما صاحب مغازه می گوید: خیر، بدون ظرف، تو پول زیادی برای خریدن سگ به من ندادی، ظرف را به تو نمی دهم. بنابراین ایرانی ها چیزی که در باطن دارند را علنی نمی نمایند و هدف نهایی آنها هدف قرار دادن عربستان و دیگر کشورهای خلیج(فارس) است. آنها به طور علنی گفتند که خواستار اماکن مقدس در مکه و مدینه هستند، من نمی دانم که چرا برخی ها این مساله را جدی نمی گیرند.

این مقام امنیتی سعودی در پاسخ به این سوال که با این وجود دونالد ترامپ بازهم خواستار مذاکره با ایران است گفت: اما او شروط خود را دارد ؛ شروطی که وزیر خارجه آمریکا سال گذشته آنها را خاطرنشان کرد از جمله در رابطه با برنامه هسته ای، برنامه موشکی و عدم حمایت از شبه نظامیان در کشورهای دیگر. تنها اروپایی ها خواستار مذاکره با ایران به هر قیمتی هستند.

ترکی الفیصل در پاسخ به این سوال که آیا بعد از خروج ترامپ از برجام حل این مسائل سخت تر نشد گفت: از همان ابتدا راهبرد ایران این بود که مذاکرات را محدود به مساله هسته ای بنمایند؛ این دقیقا همان چیزی است که از زبان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ شنیدم؛ او گفت که اکنون به مساله هسته ای تمرکز کنیم و مسائل دیگر را فراموش کنیم، بعدا می توانیم مسائل دیگر را حل کنیم و اوباما نیز قبول کرد.

وی مدعی شد: اکنون به خوبی توجه کنید که بعد از اینکه توافق هسته ای به وجود آمد ایرانی ها چکار کردند؟ آیا در دفترهای خود نشستند و گفتند بسیار خوب الان می توانیم برای ملتمان راه و مدرسه بسازیم؟ خیر آنها از شبه نظامیان حمایت کردند و مردم اروپا را کشتند بنابراین توافق هسته ای آنها را از کارهایشان منع نکرد، خلاصه دونالد ترامپ در این مساله حق دارد.

وی که سفیر عربستان در آمریکا نیز بوده در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما اکنون حل مسائل منطقه راحت تر شده است گفت: زمانی که دنیا یک صدا گردد حل مسائل راحت تر خواهد شد اما اکنون آمریکایی ها و اروپایی ها اختلاف نظر زیادی در رابطه با ایران دارند، حتی مکرون، رئیس جمهور فرانسه می خواست 15 میلیارد دلار به تهران بدهد تا یک مذاکرات جدید را آغاز نمایند که خوشبختانه روحانی، رئیس جمهور ایران این مساله را نپذیرفت. چگونه یک شخص می تواند این مساله را بپذیرد که ما باید به ایران هرچیزی بدهیم تا هیچ تهدیدی برای دنیا ایجاد نکند؟ این همان مثال باستان شناس آلمانی است که پول زیادی برای خریدن سگ پرداخت کرد.

ترکی الفیصل در ادامه مدعی شد که کشاندن ایران به میز مذاکرات اهداف مقامات ایرانی و سیاست های آنان را تغییر نخواهد داد.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در پاسخ به این سوال که آیا می توان در خاورمیانه چیزی مانند سازمان امنیت و همکاری اروپا ایجاد کرد که حتی دشمنان به قوانین و معیارهای آن پایبند باشند گفت: زمانی که شورای همکاری خلیج(فارس) آخرین نشست خود را در کویت برگزار کرد، رهبران کشورهای عضو پیغامی به وزیر خارجه کویت دادند که به ایران بدهد که این پیغام توافق مشابهی را پیشنهاد می داد؛ در امور داخلی هم دیگر دخالت نکنیم، تجاوز نظامی علیه هم نداشته باشیم و در زمینه نفت و گاز با هم همکاری کنیم اما ایرانی ها هیچ پاسخی به آن ندادند ، آنها حتی از باب تعارف نگفتند این مساله را آنالیز می کنیم.

این مقام پیشین سعودی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا ایرانی ها اینگونه رفتار می نمایند، مدعی شد: زیرا آن ها می خواهند انقلاب خود را صادر نمایند، شما می توانید قانون اساسی ایران را بخوانید که طولانی هم نیست و متوجه شوید که هدف آن ها سلطه بر دنیا است.

ترکی الفیصل در پاسخ به این سوال که به نظر شما این همان ظرف است و توافق هسته ای همان سگ؟ گفت: دقیقا.

این مقام پیشین سعودی در ادامه از خبرنگار پرسید آیا تا کنون به تهران سفر کردی؟ خبرنگار پاسخ داد: بله ، چندین بار. ترکی الفیصل گفت: بیشتر اوقات برای آگاه شدن از اهداف انقلاب به آن جا می رفتم، آخرین بار در سال 1987 میلادی بود که برای دیدار با شاه به ایران رفتم، اعتصاب ها آغاز شده بود و هیچ نیرویی در تهران نبود در کاخ نیاوران با هم دیدار کردیم؛ این کاخ بسیار فوق العاده و مزین به تابلوهای فارسی سحرآمیز است اما هیچ جا، نوری نمی دیدی به جز در دفتر شاه که در طبقه دوم بود و از آن جا می تو انستی صدای مولد برق که در اتاق مجاور بود و برای اتاق شاه برق فراوری می کرد را بشنوی. دوست دارم بار دیگر به ایران بروم؛ کشور فوق العاده ای است.

الفیصل با بیان این که دائما به دوستان ایرانی ام می گویم که ایران یک تمدن از دست رفته و تمدن گم شده است اما همه آن ها با نظر من مخالفند، ادعا کرد که همه امروز در رابطه با تمدن یونان، روم، غرب، اسلام و چین صحبت می نمایند اما به جز خود ایرانی ها هیچ کس در رابطه با تمدن ایران صحبت نمی نماید.

وی در خاتمه در ادعایی با زیر سوال بردن اعتقادات ایرانیان، گفت که اعتقاد ایران به ظهور امام غایب و سیطره بر تمام دنیا سیاست های تهران را محدود نموده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 246

به "رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان: ایرانی ها مذاکره کنندگان باهوشی هستند، دوست دارم به ایران سفر کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان: ایرانی ها مذاکره کنندگان باهوشی هستند، دوست دارم به ایران سفر کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید