فوائد روغن جعفری

به گزارش مجله جهانگیر، روغن جعفری به علت سرشار بودن از مواد معدنی و ویتامینهای فراوان فوائد سلامتی بخش بسیاری مانند سلامت پوست، تصفیه خون، درمان یبوست و غیره را فراهم می سازد. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری در

فوائد روغن جعفری

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

روغن جعفری به علت سرشار بودن از مواد معدنی و ویتامینهای فراوان فوائد سلامتی بخش بسیاری مانند سلامت پوست، تصفیه خون، درمان یبوست و غیره را فراهم می سازد. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری در مورد فوائد و دستورالعمل هایی از چگونگی تهیه روغن جعفری در خانه کسب نمایید.

جعفری گیاه دو ساله است که به گونه های Petroselinum crispum و خانواده چتریان (Apiaceae) تعلق دارد. گیاه جعفری در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، بلژیک و مجارستان به طور گسترده ای کشت می گردد و به خاطر ارزش دارویی ادویه ای خود شناخته شده است. میوه های آن که بعلاوه دانه نامیده می شوند کوچک، تخم مرغی و قهوه ای متمایل به خاکستری با شیارهای متناوب می باشند و هم دارای گلهای زرد بوده که به صورت خوشه ای قرار گرفته اند. این گیاه به طور معمول به اسم چاشنی در غذاهای مختلفی جهت افزودن طعم تازه به انواع غذاها و سالادها مورد استفاده قرار می گیرد. غیر از آن، برگهای جعفری، ریشه و دانه های آن هم قرن ها است که در طب سنتی بکار برده می شده است و حتی امروزه روغن جعفری به طور معمول جهت درمان بیماریهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

فوائد روغن جعفری

از آنجا که جعفری سرشار از مواد معدنی و ویتامینهای مختلفی مانند ویتامین C، آهن، کلسیم، پتاسیم، منگنز و غیره می باشد، روغن آن که از برگها و ریشه جعفری بدست می آید هم حاوی ویژگی های خاصی است که فوائد مختلفی را در سلامت فراهم می سازد. در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

ویژگی ملینی این روغن، ترشح بعضی شیره های گوارشی و آنزیمهایی که به درمان یبوست یاری می نمایند را در معده افزایش می دهد. بعلاوه بوی شدید و محتوای کلروفیل بالای آن، اشتها را تحریک ساخته و به درمان نفخ شکم یاری می کند.

بعلاوه چرخه قاعدگی را با تحریک ترشح هورمونهای استروژن و پروژسترون در بدن تنظیم می سازد. این امر فوائد بیشتری را با بهبود سلامت رحم و جلوگیری از بروز بیماریهایی مانند خشکی رحم، زخم رحمی و غیره فراهم می سازد.

روغن جعفری بعلاوه به اسم یک سم زدا و تصفیه نماینده عمل نموده که به تصفیه خون با پاک کردن و از بین بردن مواد سمی از خون و رسیدن اکسیژن به نواحی مختلف بدن یاری می کند.

به علت سرشار بودن از ویتامین C به اسم یک داروی قابض عمل نموده و انقباض بافتها و ماهیچه های لثه در دهان را بهبود می بخشد.

بعلاوه با محدود ساختن رشد میکروبها در یک عفونت یا زخم به کاهش درد، گرفتگی عضلانی یا دل درد و غیره یاری می کند.

از آنجا که روغن جعفری جریان خون را با از بین بردن سمومی مانند آب اضافی، نمک، اسید اوریک از بدن بهبود می بخشد، به درمان رماتیسم و آرتریت که عمدتاً به علت رسوب اسید اوریک و گردش خون ناکافی رخ می دهد، یاری می کند.

طرز تهیه روغن جعفری

این روغن ساده و مؤثر را می توان به راحتی در خانه تهیه کرد. از اینرو در ادامه دستورالعمل تهیه آن آورده شده است.

مواد مورد احتیاج

برگ جعفری، 500 میلی لیتر، جدا شده از ساقه

روغن گیاهی، 140 میلی لیتر

آب یخ، 1 کاسه

دستمال خشک کن، 1 عدد

پارچه مخصوص پنیر یا ململ، 1 عدد

طرز تهیه

به مقدار یک کتری آب برداشته، بگذارید به جوش آید، و به آن نمک بزنید. برگهای جعفری را به آب در حال جوش اضافه کنید اجازه دهید به مدت 15 تا 20 ثانیه دیگر بجوشد و سپس به سرعت آن را به مدت چند ثانیه درون آب یخ قرار داده تا جعفری خنک گردد. اکنون جعفری را وسط یک دستمال خشک کن ریخته و گوشه های آن را گرفته، بپیچانید تا گره ای درست شده و آب آن از جعفری خارج گردد. جعفری را به درون مخلوط کن انتقال داده و نیمی از روغن را درون آن بریزید. به مدت چند ثانیه با دستگاه آن را مخلوط نموده و سپس به جامانده روغن را به آن بیافزایید؛ مجدداً با دستگاه مخلوط نموده تا روغن به رنگ سبز روشن درآید. روغن را درون یک کاسه ریخته با یک پلاستیک یا سلفون آن را پوشانده و به مدت یک شب در یخچال بگذارید. روز بعد، روغن را صاف نموده و با یک پارچه مخصوص پنیر یا پارچه ململ کاسه را بپوشانید و سپس روغن صاف شده را درون آن بریزید. اجازه دهید روغن به طور کامل فرو بریزد و اکنون روغن جعفری شما آماده مصرف است.

پس از اطلاع از فوائد مختلف روغن جعفری در سلامت، این اطمینان را دارم که فراموش نخواهید کرد این روغن ضروری و بعلاوه مغذی را وارد زندگی روزمره خود سازید. اکنون که دانستید تهیه این روغن چقدر آسان است، سعی کنید آن را در خانه تهیه نموده و از فوائد بی خاتمه آن بهره مند شوید.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1595

به "فوائد روغن جعفری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد روغن جعفری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید