روابط با چین برای ایران راهبردی است

به گزارش مجله جهانگیر، تهران (پانا) - رئیس جمهور روابط با چین را برای جمهوری اسلامی ایران راهبردی و مهم خواند و با اشاره به اراده دو کشور برای همکاری های بلند مدت ، بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها اعم از سیاسی، مالی تاکید نمود.

روابط با چین برای ایران راهبردی است

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز شنبه در ملاقات با وانگ ایی وزیر امور خارجه چین، گفت: تهران و پکن از روابط بسیار خوبی برخوردارند و مواضع مشترک دو کشور در موضوعات بین المللی شاهدی بر سطح مطلوب این روابط است .

روحانی در ادامه با اشاره به پنجاهمین سالگرد روابط نوین دیپلماتیک بین دوکشور و همچنین همکاری های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و چین بر ضرورت تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات درزمینه پروژه های مهم زیرساختی و توسعه ای تاکید نمود.

رئیس جمهورهمچنین با قدردانی از مواضع پکن در حمایت از ایران در مجامع بین المللی از جمله موضوع برجام و مقابله با یکجانبه گرایی و زیاده خواهی آمریکا و محکومیت تحریم های این کشور علیه ایران، گفت: همکاری های دو کشور برای اجرای برجام و عمل به تعهدات برجامی از سوی کشورهای اروپایی بسیار مهم و می تواند موجب تغییر شرایط فعلی برجام گردد.

روحانی در ادامه با تأکید بر کوشش همه جانبه برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه با اشاره به طرح صلح هرمز ارائه شده از سوی ایران برای تحقق این هدف، عامل اصلی بی ثباتی در منطقه را حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه دانست و اقدامات مداخله جویانه آمریکایی ها در منطقه را محکوم کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به همکاری های مالی و تجاری ایران و چین برغم تحریم های آمریکا و جنگ مالی علیه ملت ایران، افزایش همکاری بخش های خصوصی دو کشور را موجب تقویت مناسبات مالی دانست.

روحانی با بیان اینکه در این سفر سندی امضاء خواهد شد که چشم انداز رابطه 25 ساله ایران و چین را روشن و معین می نماید، گفت: در مورد واکسن کرونا افزایش همکاری های دو کشور لازم است و خواستار تهیه و تأمین واکسن بیشتری از چین هستیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موفقیت های دو کشور در امر مقابله با ویروس کرونا از جمله فراوری واکسن برای مهار این پاندمی خطرناک، همکاری و به اشتراک گذاشتن تجربیات در این زمینه بویژه همکاری در زمینه فراوری واکسن مشترک را مورد تاکید قرارداد.

روحانی با ابراز امیدواری به اینکه در سال 2021 کسری مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته جبران گردد، اظهار داشت: علاقمند هستیم چین همچنان به عنوان شریک عظیم تجاری با ایران باشد و در زمینه سرمایه گذاری مشترک همکاری های بیشتری داشته باشیم.

وزیر امور خارجه چین نیز دراین ملاقات، درخصوص همکاری های دوجانبه تهران - پکن گفت: چین همیشه برای این موضوع اهمیت زیادی قایل بوده و کوشش نموده برغم بعضی مسایل این موضوع در اولویت رابطه با ایران قرار بگیرد.

وانگ ائی با بیان اینکه چین همیشه با زیاده طلبی و تحریم های یکجانبه آمریکا مخالفت نموده و در عرصه بین المللی این مخالفت خود را نشان داده است، اضافه کرد: فشار حداکثری اقدامی خلاف قانون و ضد بشری است که از حمایت بین المللی برخوردار نیست.

وزیر امور خارجه چین از برجام به عنوان یک سند چند وجهی که دستاورد چند جانبه گرایی است، نام برد و گفت:باید دقیقاً به برجام عمل گردد و مورد استناد همه کشورهای دخیل در آن باشد.

وانگ ائی با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام یک اقدام خلاف قواعد بین المللی بوده است، گفت: آمریکایی ها در دولت جدید می خواهند در این سیاست تجدید نظر نمایند و به برجام برگردند، چین نیز از این اقدام آنان استقبال می نماید.

وزیر امور خارجه چین مواضع این کشور را روشن و شفاف خواند و گفت:اعتقاد داریم حفظ برجام، حفظ چندجانبه گرایی و حفظ قواعد و قوانین بین المللی است و آمریکایی می بایست تحریم های اعلام شده علیه ایران را لغو کند، به برجام برگردد و همچنین با تامل در اشتباه خود، تعهد بدهد که در آینده چنین اقداماتی را در پیش نگیرد.

وانگ ائی همچنین با بیان اینکه چین از امنیت و صلح و ثبات در منطقه استقبال می نماید، حمایت کشورش را از طرح صلح هرمز ارائه شده از سوی ایران برای برقراری صلح و ثبات در منطقه اظهار داشت.

وزیر امور خارجه چین، دخالت های آمریکا و قدرت های خارجی در منطقه را موجب آشفتگی و ناامنی در منطقه دانست و اضافه کرد: باید راهکار های سازنده و مورد قبول همه کشورهای منطقه در این خصوص مد نظر قرار گیرد.

وانگ ائی درخصوص مقابله با بیماری کووید 19 و واکسن کرونا نیز گفت: چین در تأمین واکسن کرونا در کنار ایران خواهد بود و قطعاً در این خصوص با ایران همکاری مؤثر خواهد نمود و با توجه به اینکه واکسن کرونا یک محصول عمومی بین المللی و بهداشتی است و تأمین و ارایه آن به ایران باید به عنوان یک اقدام بشردوستانه تلقی گردد.

وزیر امور خارجه چین تاکید نمود: براساس توافقات به عمل آمده در آینده، مقدار بیشتری از واکسن کرونا را در اختیار ایران قرار خواهیم داد و ایران در اولویت ما برای ارایه واکسن است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1352

به "روابط با چین برای ایران راهبردی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط با چین برای ایران راهبردی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید