دعوت از مردم جهان برای دیدن ایرانِ امن

به گزارش مجله جهانگیر، دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران با حضور وزرای گردشگری لبنان، آفریقای جنوبی و همراهی هیأت هایی از ترکیه، روسیه و ارمنستان و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شعار ایران را متفاوت ببینید آغاز شد.

دعوت از مردم جهان برای دیدن ایرانِ امن

به گزارش خبرنگاران، این نمایشگاه که صبح امروز (دوشنبه 18 بهمن) در محل نمایشگاه بین المللی تهران آغاز شد، تا روز پنج شنبه ادامه دارد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه در حالی آغاز شد که با قطع برق به مدت 20 دقیقه همراه بود. همین مسئله آیین افتتاحیه را با تأخیر روبرو کرد.

دعوت وزیر ارشاد از مردم دنیا برای دیدن ایران

سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ایران را امن ترین نقطه خاورمیانه و امن ترین کشور برای هر انسانی که انگیزه حضور در این سرزمین را دارد، معرفی کرد و گفت: همگان را به حضور در ایران و بازدید از منابع طبیعی و میراث فرهنگی، ایران با ثبات و با نشاط دعوت می کنم.

او همچنین خطاب به مهمانان خارجی اظهار کرد: شما دو تصویر از ایران دارید؛ ایرانِ نفتی و ایرانِ فرهنگی. ما بر این باوریم که نفت نمی تواند ایران را به اهداف توسعه پایدار برساند و معتقدیم از بستر میراث فرهنگی و گردشگری می توانیم منابع درآمدی را جایگزین نفت کنیم.

وی سپس ایران را سرزمین رمز و راز دانست و اضافه کرد: هر میزانی در هر نقطه ای از این سرزمین که برای توسعه اقتصادی و صنعتی تلاش و یا کانالی حفر می شود، به منابع جدیدی از میراث فرهنگی دست می یابند. ایران فرهنگی با میراث تمدنی بسیار گسترده مجموعه ای از رمزها و رازها را در خود جای داده است.

صالحی امیری در ادامه به دوره ها و تمدن های تاریخی این سرزمین از جمله صفویه، هخامنشیان، هگمتانه و جیرفت اشاره کرد و اضافه کرد: این جغرافیا برای همه گردشگران امن است.

وی همچنین یادآور شد: تنوع فرهنگی و اقلیمی در این سرزمین کم نظیر است. هم اکنون که با شما صحبت می کنم، در بخش دیگری از این جغرافیا نقاطی با دمای منفی 20 درجه و همچنین مثبت 20 درجه هستند که برای همه گردشگران و اقشار جذابیت های خاص خود را دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به خلق و خوی مردم ایران به عنوان ظرفیت فرهنگی این کشور اشاره کرد و گفت: مردمان ایران زمین انسان هایی صاحب اخلاق، معرفت و انسانیت هستند و از دیرزمان به مهمان نوازی شهره بوده اند.

او بیان نمود: معتقدیم اصلی ترین چهره دیپلماسی فرهنگی و روابط بین ملت ها از دروازه گردشگری اتفاق می افتد.

صالحی امیری گفت: دولت روحانی با تداوم مذاکره و توافق در حوزه برجام بسترهای مناسب را برای توسعه گردشگری ایجاد کرده است.

افزایش قدرت ملی ایران از طریق گردشگری

در ادامه این مراسم، زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: دولت تدبیر و امید با انتخاب جهت گفت وگو در تلاش است از ظرفیت گردشگری برای افزایش قدرت ملی ایران استفاده کند.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه را در شرایطی افتتاح می کنیم که در کشوری امن با گفتمان اعتدال، ظرفیت این کشور از طریق گفتمان دیپلماسی در حال افزایش است.

احمدی پور تأکید کرد: این عزم در دولت وجود دارد که از طریق گردشگری امکان صلح و امنیت پایدار در منطقه فراهم شود. به همین علت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اولویت های گردشگری را بر پایه اصولی که مد نظر دولت است قرار داده و مبتنی بر آن تلاش می کند تا تعاملات بین المللی خود را رقم بزند و این رویکرد در بستر ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای تقویت فرصت های گردشگری در ایران حرکت کند.

وی اضافه کرد: نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران نشان خواهد داد ایران سرزمین تمدن و تنوع است و ما توانایی داریم عرصه های مختلف را در کشور تقویت کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان نمود: امیدوارم در آینده ای نه چندان دور ایران به عنوان مهم ترین مقصد گردشگری در دنیا معرفی شود.

همچنین مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری این سازمان نیز به واسطه آغاز مراسم افتتاحیه همراه با تأخیر سخنان خود را کوتاه کرد و تنها به ذکر چند نکته و البته خیرمقدم به حاضران اکتفا کرد و اضافه کرد: امیدوارم حضور فعالان عرصه گردشگری به ارتقاء جایگاه و توسعه این صنعت و انتقال پیام صلح و دوستی به همه کشورهای دوست به ویژه کشورهای همسایه و منطقه منجر شود.

او یادآور شد: نمایشگاه دهم گردشگری ایران در فضایی به وسعت 40 هزار مترمربع در 11 سالن و با 9 طبقه بندی به مدت چهار روز برپا است.

در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با حضور وزرای گردشگری لبنان و آفریقای جنوبی و دیگر هیأت های خارجی از نمایشگاه بازدید کردند.

حاشیه:

افتتاح این نمایشگاه با حضور وزرای گردشگری لبنان و آفریقای جنوبی همراه بود که بعد از بازدید نمایشگاه دیدارهای رسمی و دوجانبه ای با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواهند داشت.

در روزهای آینده نیز این دیدارها با وزرای گردشگری زیمبابوه و تایلند صورت می گیرد.

طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، امروز دیدارهایی با هیأت های گردشگری روسیه و ترکیه انجام خواهد پذیرفت.

افتتاح نمایشگاه که قرار بود در ساعت 10 صبح امروز صورت گیرد، به دلیل قطع برق با بیش از 20 دقیقه تأخیر همراه شد که علت آن قطع برق منطقه اعلام شد.

کلیپ آغازین نمایشگاه که دعوت فعالان گردشگری برای دیدن ایران و حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران بود، کلیپ تکراری نمایشگاه سال گذشته بود.

در مراسم افتتاحیه هیچ جایگاهی را برای عکاسان اختصاص نداده بودند که با وجود اجرای مراسم های آیینی و پایکوبی های محلی، ممانعت هایی برای عکاسی صورت می گرفت.

به دلیل حضور مهمان خارجی در این مراسم، مترجمی حضور داشت که در پایان هر جمله ترجمه را به زبان انگلیسی انجام می داد که همین مسئله مدت سخنرانی ها را کمی طولانی کرد.

همزمان با آغاز نمایشگاه بسیاری از غرفه ها همچنان در حال آماده سازی بودند که به همین خاطر در میان اجرای مراسم افتتاحیه بوی تینر تمام سالن را فرا گرفته بود.

در میان سخنرانی ها دو مراسم آیینی و پایکوبی محلی هل پرکی از کردستان و همچنین گروه نوای کویر از خراسان جنوبی اجرا شد. سرپرست گروه کردی هل پرکی متذکر شد که کردها هیچ وقت نپایکوبییده اند و این مراسم پایکوبی برای بیدار کردن زمین اجرا می شود.

دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری از امروز به مدت چهار روز از ساعت 8:30 تا 16 برپا است. ساعت در نظر گرفته شده برای نمایشگاه امسال دقیقا متقارن با ساعت کاری ادارات است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 119

به "دعوت از مردم جهان برای دیدن ایرانِ امن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوت از مردم جهان برای دیدن ایرانِ امن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید