رزومه - نکات طلایی درمورد رزومه و سی وی معتبر بین المللی برای کشورهای خارجی

به گزارش مجله جهانگیر، جستجو به دنبال اولین شغل به خودی خود سخت است؛ این سختی وقتی چندین و چند برابر می شود که شما یک مهاجر یا دانشجو در کشوری دیگر باشید. در این زمان نه تنها باید با تفاوت های فرهنگی و یک زبان دیگر دست و پنجه نرم کنید، اگر با نوشتن رزومه هم آشنایی نداشته باشید، می توانید رزومه نوشتن را هم به لیست سختی ها و مصائب تان اضافه کنید!

رزومه - نکات طلایی درمورد رزومه و سی وی معتبر بین المللی برای کشورهای خارجی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به علاوه ممکن است که قواعد و نکات مربوط به رزومه صحیح و معتبر در یک کشور با کشوری دیگر متفاوت باشد. اما در این مقاله سعی کرده ایم تا نکات مربوط به یک رزومه درست، حرفه ای و اثرگذار بین المللی را ارائه بدهیم. به علاوه بیشتر رویکرد این مقاله بر این بوده تا نکات و قواعدی که در کشورهای شمالی قاره آمریکا برای نوشتن رزومه اهمیت دارد را مرور و بررسی کنیم.

تفاوت رزومه و سی وی ( Resume and Curriculum Vitae or CV)

چیزی که شما به عنوان مدرک مکتوب برای معرفی خود به می فرستید، کاملا بستگی به کشور هدف دارد. همانطور که گفتیم قواعد کلی کشورها با یکدیگر متفاوت است. مثلا توقع یک کارفرما در کشور فرانسه با یک کارفرمای کانادایی برای دریافت رزومه یا سی وی از کارجویان متفاوت است.

به طور کلی سبک مطلوب و مقبول یک رزومه در کشورهای کانادا، آمریکا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند، چین، سنگاپور و... به این شکل است که:

  1. توضیحات در حد یک صفحه و حداکثر دو صفحه باشد.
  2. به جای توضیحات اضافه و طولانی از جملات کوتاه، توضیحات مختصر و بولت پوینت استفاده شود.

اما سی وی با استایل مرسوم و متداول رزومه ای که گفتیم تفاوت دارد. سی وی معمولا :

  1. بین سه تا پنج صفحه است.
  2. حاوی توضیحات و تشریحاتی است که حالتی پاراگرافی به آن می دهد.
  3. معمولا شامل صفحات چاپی می شود که امتیازات، نمرات و آزمون ها را نشان می دهد. و البته این فرمت مربوط به سی وی پذیرفته شده در کشورهای اروپایی است. در تصویر یک نمونه رزومه را مشاهده می کنید.

چند نکته ای راجع به فرستادن رزومه یا سی وی در شکل و شمایلی که مورد نظر آن کمپانی یا دانشگاه:

  • پیش از این که رزومه یا سی وی خود را ارسال کنید، حتما از مسئول منابع انسانی یا آموزش که عموما با یک سرچ ساده در سایت می توان به ایمیل یا یک راه ارتباطی از آنها دست یافت، سوال بپرسید.
  • دومین نکته این است که بهتر است رزومه به حالت ترتیب زمانی نوشته شود. در شکل های دیگر کمی گیج کننده و پیچیده جلوه می کند که تاثیر نامطلوبی روی افرادی خواهد گذاشت که درحال بررسی رزومه شما هستند. اما وقتی رزومه یا سی وی شما از اولین تجربه کاری و تحصیلی تان تا تاریخ فعلی را نشان می دهد دیگر گیج کننده و دردسرآفرین نخواهد بود.
  • سومین نکته این است که تا جایی که می توانید از پیچیدگی، زیاده گویی و تشبیه استعارات اضافی پرهیز کنید. در اغلب موارد رزومه یا سی وی هر چه ساده تر باشد، بهتر است.
  • چهارمین نکته مربوط به نامه پوششی یا کاور لتر ( Cover letter) است. اگر بین تجربیات کاری خود فاصله های زمانی وجود دارد که بهتر است آنها را توضیح بدهید، حتما از کاور لتر یا نامه پوششی استفاده کنید و ترجیحا در روزمه قید نکنید تا آن را بی جهت شلوغ و پیچیده نکنید. اگر سوالی درمورد فواصل بین تجربیات کاری یا آموزشی شما پیش بیاید، آنها حتما به سراغ کاور لتر شما خواهند رفت. در ادامه درمورد کاور لتر هم توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.
  • نکته پنجم این است که می توانید با یک سرچ انگلیسی به قالب های قابل قبول رزومه در اینترنت دسترسی پیدا کنید.

توجه به اِلمان های فرهنگی در نوشتن و ارسال رزومه

  • بعد از این که قالب و فرمت مطلوب برای رزومه را انتخاب کردید، باید به این فکر کنید که در فرهنگ کشور هدف شما دادن چه نوع اطلاعاتی ضروری است و چه اطلاعاتی ضرورتی ندارد. مثلا بین کارفرماهای بریتانیایی و آمریکایی مرسوم است که فرد متقاضی منعطف و توانمند باشد. این دو شاخصه کمک می کند که یک نیروی کارآمد استخدام کنند که از پس کارها به خوبی برمیاید.
  • یا این که دانشجویانی که در زمان دانشجویی در کنار درس خواندن کار نیمه وقتی هم داشته اند، در چشم برخی کارفرماها متمایز شمرده می شوند. پس وقتی از این ارزش های فرهنگی مطلع باشید، می دانید که چه اطلاعاتی را پررنگ تر ارائه دهید.
  • یا درمورد قرار دادن عکس در رزومه یا سی وی قواعد کشورها با یکدیگر متفاوت است. عمدتا چین، ژاپن، استرالیا و کشورهای اروپایی (به غیر از بریتانیا و آلمان) معمول تر است که در رزومه و سی وی یک عکس از فرد وجود داشته باشد، اما قوانین حریم شخصی در آمریکا، کانادا، بریتانیا و آلمان این اجازه را به کارفرماها نمی دهد تا الزامی برای الصاق عکس وجود داشته باشد.

پس حتما و حتما درمورد کشور موردنظرتان خیلی خوب تحقیق کنید و ببینید که چه چیزی برایشان ارزش و چه چیزی ضد ارزش تلقی می شود و آن موارد را در رزومه و سی وی که ارسال می کنید، لحاظ کنید.

اطلاعات شخصی در رزومه یا سی وی

دو نفر را تصور کنید که همزمان برای یک موقعیت شغلی در کانادا رزومه ارسال می کنند؛ اولی ساکن کانادا است و دومی ساکن کشوری دیگر. بدیهی است که از فرد دومی سوالات بیشتری پرسیده شود. البته در کشورهای آمریکای شمالی قوانینی وجود دارد که اعمال تبعیض بر اساس اطلاعات شخصی را به شدت محدود می کند. بر همین اساس شرکت ها نمی توانند به خاطر سن، جنسیت، نژاد، ملیت، شرایط تاهل و چیزهایی از این قبیل تبعیضی قائل شوند، اما وقتی قرار است کارمندی از یک کشور دیگر به مجموعه اضافه شود، پرسیدن این نوع سوالات هم توجیه منطقی پیدا می کند. البته در این موارد هم شما تصمیم گیرنده هستید که می خواهید چه اطلاعاتی را ارائه بدهید و چه اطلاعاتی را نمی خواهید ارائه بدهید.

فرمت و نوشتن یک رزومه حسابی و بین المللی

  • برویم به سراغ این که چطور یک رزومه حسابی و مطلوب بنویسیم. همانطور که گفتیم رزومه حتما باید کوتاه و مختصر نوشته شده باشد. عموما اگر بیشتر از یک صفحه باشد، حوصله و صبر کافرمای احتمالی شما را سر خواهد برد و نهایتا کار نصیب شما نخواهد شد!
  • یک بار بنویسید و چندین و چند بار ادیت کنید تا مطمئن شوید که هیچ نوع غلط یا لغزشی در آن دیده نمی شود.
  • به اِلمان های فرهنگی و ارزش و ضد ارزش های کارفرماها دقت کنید.
  • به جای طول و تفضیل دادن رزومه، یک کاور لتر یا نامه پوششی اضافه کنید.
  • در صورتی که حرفه شما هنری است و احتیاج به ارائه نمونه کار دارید، حتما یک پورتفولیو ارائه بدهید.

پس حالا که مقدمات را فهمیدیم، برویم به سراغ جزییات یک رزومه، آماده اید؟!

فرمت یک رزومه حسابی و بین المللی

  • فونت رزومه باید یک فونت رسمی و ساده باشد. مثلا فونت Times New Roman یا Geramondو سایز 12 یا 11 می تواند گزینه معقول و مطلوبی به حساب بیاید.
  • حاشیه رزومه باید طوری باشد که دو تا دو و نیم سانتی متر از کناره ها فاصله باشد.
  • در ابتدای رزومه باید مشخصات خودتان را که شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس و ایمیل است را بنویسید. این بخش خیلی اهمیت دارد و حتما باید در ابتدا و در جای مشخص آن بنویسید. هنجارشکنی نکنید! هیچ چیز بدتر از این نیست که کارفرما بخواهد در رزومه به دنبال اطلاعات مورد نظرش بشود!
  • در بخش بعدی باید ذکر کنید که به دنبال چه موقعیت شغلی هستید.
  • در بخش سوم باید به سراغ توانایی هایتان می روید و آنها را به ترتیب و خلاصه ذکر می کنید. از توانایی زبان انگلیسی تا استفاده از نرم افزارهای گرافیکی و... را به اختصار و کوتاه ذکر می کنید.
  • در بخش بعدی تجربیات شغلی پیشینتان را ذکر کنید و حتما بنویسید از چه تاریخی تا چه تاریخی مشغول بوده اید.
  • در بخش پنجم آموز ش ها را ذکر می کنید.
  • در بخش ششم می توانید به فعالیت های فوق العاده تان در زمان دانشجویی هم بپردازید. مثلا روزنامه نگاری یا برگزاری رویدادهای دانشگاه و... البته اگر ارتباطی با موقعیتی که برای آن اقدام می کنید، دارد به ذکر آن فعالیت ها بپردازید! در غیر این صورت از شلوغ کاری بی نتیجه پرهیز کنید!
  • در بخش هفتم اگر مقام یا جایزه ای دریافت کرده اید، می توانید در این بخش به آنها اشاره کنید. همچنان دقت کنید که این مقام یا جایزه ارتباط با موقعیت داشته باشد!
  • درنهایت می توانید یک فهرست خیلی مختصر از تفریحات و علائق تان را هم ذکر کنید.

و در سرانجام یک رزومه مطلوب را می بینید که این موارد به خوبی در آن به کار رفته است.

امیدواریم که از این مطلب نهایت بهره مندی را داشته باشید. قطعا مشاوره تخصصی با یک مشاور متخصص در امر مهاجرت به تسهیل و کم هزینه تر شدن این فرایند خواهد انجامید.

خبرنگاران

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت کاری

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

منبع: اینترنت
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1093

به "رزومه - نکات طلایی درمورد رزومه و سی وی معتبر بین المللی برای کشورهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رزومه - نکات طلایی درمورد رزومه و سی وی معتبر بین المللی برای کشورهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید