دهان سگ تان بوی بدی می دهد؟ راه حلش اینجاست

به گزارش مجله جهانگیر، توصیف بوی بد دهان سگ در کلمات نمی گنجد! با روش هایی ساده این بو را از بین ببرید.

دهان سگ تان بوی بدی می دهد؟ راه حلش اینجاست

وقتی دهان سگ تان بوی بدی می دهد، بقل کردن و بوسیدن او دیگر دلچسب به نظر نمی رسد!

بوی بد دهان سگ معمولا به خاطر تجمع باکتری ها در دهان حیوان است. بوی بد همیشگی دهان سگ تان می تواند نشان دهنده وجود بیماری یا مسئله ای در سلامتی او باشد. مثلا بیماری های دهانی و دندانی، بیماری های کلیوی و بیماری های گوارشی. دیگر عوامل ایجاد نماینده بوی بد دهان شامل خوردن غذاهای کنسروی، بهداشت ضعیف دهان و دندان، کمبود آب بدن، خوردن غذاهای بو دار، تجمع پلاکت یا جرم روی دندان و یا خوردن مدفوع یا زباله ها است. این حالت می تواند نشان دهنده آن باشد که رژیم غذایی سگ تان به اندازه کافی مواد مغذی ندارد.

اگر سگ تان غیر از بوی بد دهان نشانه هایی مانند قرمزی لثه ها، حساس شدن آنها و التهاب و بعلاوه افتادن دندان ها، خونریزی لثه ها و تجمع آشکار پلاکت بر روی دندان ها را نشان داد بدانید مشکل از یک بوی بد فراتر است. در این موارد بهتر است سگ را سریعا نزد دامپزشک ببرید.

فارغ از سن، نژاد و گونه هر سگی می تواند به بد بویی دهان دچار گردد. خوشبختانه در بیشتر موارد این بدبویی نشان دهنده مسئله ای جدی نیست. شما می توانید این مشکل را هم به وسیله مراجعه به دامپزشک حل کنید و هم می توانید با چند راه حل خانگی ساده و مقرون به صرفه آن را حل کنید.

با این 10 راه ساده مشکل بوی بد دهان سگ تان را حل کنید:

1- دندان های سگ تان را به طور مرتب مسواک کنید

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از برترین راه های مبارزه با بوی بد دهان سگ است. مسواک زدن مرتب دندان های سگ از تجمع پلاکت ها و جرم گرفتن دندان ها جلوگیری می نماید. برای مسواک زدن دندان های سگ تان از مسواکی نرم که مخصوص حیوانات است و خمیر دندانی مخصوص بهره ببرید.

  1. اندازه کمی خمیر دندان روی مسواک بزنید.
  2. مسواک را در زاویه ای 45 درجه با سطح دندان نگه دارید. سر موهای مسواک باید درست رو به دندان ها باشند.
  3. با حرکاتی دایره ای دندان های حیوان را مسواک کنید. لثه ها را هم مسواک کنید. همانطور که سطح رویی دندان ها را مسواک می زندی، پشت دندان را هم از قلم نیاندازید.

در هنگام مسواک زدن دندان های حیوانات شکیبا باشید. طبیعی است که بسیاری از آنها از این کار خوش شان نمی آید و با شما همکاری نخواهند کرد. می توانید تکنیک های درست مسواک زدن را از دامپزشک یاد بگیرید.

2- هویج

هویج های ترد یکی از درمان های خوب برای مبارزه با بوی بد دهان سگ تان است. هویج یک جویدنی سالم برای سگ تان است و از تجمع پلاکت ها بر دندان او جلوگیری می نمایند. تجمع پلاکت یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان است. به علاوه این سبزی بسیار مغذی است و حاوی آنتی اکسیدان است که از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می نماید.

  1. 1 تا 2 هویج را به قطعاتی با سایز میانه ببرید. این هویج های تکه تکه شده را به عنوان خوراکی بین وعده ها به سگ تان بدهید. اگر سگ تان هویج خام دوست ندارد می توانید آن را کمی بپزید یا بخار پز کنید.

3- پروبیوتیک ها

باکتری های موجود در محصولات پروبیوتیک هیدروژن سولفیدی که باعث ایجاد بوی بدن دهان می گردد را تجزیه می نمایند و این بوی بد را از بین می برند. بعلاوه آنزیم های گوارشی که در محصولات پروبیوتیک وجود دارند باعث می گردد سیستم گوارشی سگ تان سالم تر بماند. برترین محصول پروبیوتیکی که می توایند به سگ تان بدهید ماست پروبیوتیک است.

  1. به سگ های کوچک هر روز 1 تا 2 قاشق چایخوری ماست پروبیوتیک بدهید.
  2. به سگ هایی با سایز میانه هر روز 1 تا 2 غذاخوری ماست پروبیوتیک بدهید.
  3. به سگ هایی با جثه بزرگ روزانه 2 تا 4 قاشق غذاخوری ماست پروبیوتیک بدهید.

بعلاوه می توانید از مکمل های پروبیوتیکی که برای سگ ها درست شده اند بهره ببرید. از دامپزشک راجع به این مکمل ها سوال کنید.

4- سرکه سیب

سرکه سیب هم درمان موثر دیگری برای بوی بد دهان است. سرکه سیب پی اچ دهان سگ تان را تنطیم می نماید که عاملی ضروری برای مبارزه با بوی بد دهان است. اسید موجود در سرکه سیب هم با تجمع پلاکت ها و جرم دندان مبارزه می نماید و دهان سگ تان را تمیز و تازه نگه می دارد. این ماده غذایی مفید دارای مواد آنتی باکتریال هم هست و با باکتری های مولد بوی بدن دهان مبارزه می نماید.

برای دادن سکه سیب به سگ تان تنها کافی است آن را با آب آشامیدنی او مخلوط کنید. دوز آن بستگی به وزن سگ تان دارد.

  1. 1 قاشق چایخوری برای سگ هایی که وزن شان از 6 کیلوگرم بالا تر است.
  2. 2 قاشق چایخوری برای سگ هایی که وزن شان بین 7 تا 15 کیلوگرم است.
  3. 1 قاشق غذاخوری برای سگ هایی که وزن شان بین 16 تا 38 کیلوگرم است.

5- روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچ است که باعث کاهش بوی بد دهان سگ می گردد. این روغن برای سیستم گوارش سگ تان، سیستم ایمنی بدن او و متابولیسم بدنش هم مفید است. این روغن جایگزین خوبی به عنوان خمیر دندان هم هست.

  1. روزانه 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل به غذای معمول سگ تان اضافه کنید.
  2. بعلاوه می توانید از روغن نارگیل به عنوان خمیر دندان بهره ببرید و دندان حیوان را با آن مسواک بزنید. سگ ها معمولا مزه روغن نارگیل را دوست دارند.

6- بیشتر به او آب دهید

همواره به سگ تان اندازه زیادی آب دهید. درست مانند ما انسان ها، بدن سگ ها هم برای کارکرد مناسب به اندازه زیاد آب احتیاج دارد. اگر بدن سگ به اندازه کافی آب داشته باشد، بوی دهانش هم از بین می رود.

  1. همواره آبی تمیز و سالم در دسترس حیوان قرار دهید به این صورت سگ تان همواره آب خواهد نوشید.
  2. برای اینکه سگ تان را تشویق به نوشیدن آب کنید اندازهی عصاره مرغ به آن اضافه کنید. برخی حیوانات از خوردن تکه های یخ لذت می برند. اگر سگ شما هم اینگونه است، دادن تکه های یخ به او راهی عالی برای تامین آب مورد احتیاج بدنش است.

7- جعفری

کلروفیل موجود در جعفری باکتری های مولد بوی بد دهان را می کشد.

  1. قبل از اینکه غذای سگ تان را سرو کنید اندازهی جعفری به آن اضافه کنید.
  2. بعلاوه می توانید اندازهی برگ جعفری در ظرف غذای حیوان بریزید تا آنها را بخورد و بجود (یادتان باشد سگ ها جویدن علف ها را دوست دارند)
  3. راه دیگر این است که درون قابلمه ای اندازهی جعفری و 2 تا 3 فنجان آب بریزید و آن را روی گاز بگذارید. اجازه دهید دم نوش تان برای 15 دقیقه بجوشد. بعد دم نوش را از روی اجاق بردارید و اجازه دهید خنک گردد و سپس آن را درون ظرف آبخوری سگ بریزید تا آن را بنوشد.

8- لیمو

لیمو بویی قوی و خوب دارد و می تواند با بوی بد دهان سگ مبارزه کند. سیتریک اسید موجود در لیمو از تکثیر باکتری ها درون دهان سگ و بو گرفتن دهان جلوگیری می نماید. لیمو مقادیر بالایی اسید دارد که به شکسته شدن و تجزیه پلاکت ها و جرم های دهان هم یاری می نماید. اگر به سگ تان لیمو بدهید، دندان هایش سفیدتر هم می شوند!

  1. هنگامی که می خواهید آب ظرف آب خوری سگ را عوض کنید، آب یک لیموی تازه را گرفته و به آب تازه اضافه کنید.
  2. اجازه دهید سگ تان در طول روز از این آب بنوشد.
  3. برای مبارزه با بوی بد دهان هر روز یا یک روز درمیان به آب سگ تان لیمو اضافه کنید.

9- جویدن اسباب بازی یا خوراکی های تشویقی

جویدن یک راه طبیعی برای تمیز شدن دندان های سگ و مبارزه با بوی بد دهان اوست. پس دادن اسباب بازی ها و خوراکی های تشویقی که سگ بتواند آنها را بجود راه خوبی برای از بین بردن بوی دهن او است. در درجه اول جویدن وسایل سختی مانند اسباب بازی باعث می گردد دندان های سگ تان از شر پلاکت ها راحت گردد. در ادامه جویدن باعث افزایش ترشح بزاق دهان سگ شده که خود به بیرون آمدن ذرات غذایی که لا به لای دندان های او گیر نموده اند یاری می نماید.

خوبی دیگر این جویدن اسباب بازی یا تشویقی آن است که میل طبیعی سگ برای جویدن چیزی بر طرف می گردد و اندازه استرس سگ تان کاهش پیدا می نماید.

در پی جویدنی هایی برای سگ باشید که حاوی ترکیبات خوشبو نماینده دهان مانند میخک، کلروفیل . دارچین باشند. زمانی که برای سگ تان خوراکی های تشویقی جویدنی می خرید، خوراکی هایی را خریداری کنید که سلامت دهان و داندان او را هم تضمین می نمایند.

10- استخوان ها مصنوعی

بیشتر سگ ها دوست دارند به عنوان میان وعده به یک استخوان گاز بزنند اما این کار برای بوی دهان شان خوب نیست! یکی از آسان ترین راه ها برای مبارزه با بوی بد دهان سگ آن است که وعده های گوشتی که به سگ تان می دهید را نصف کنید. اما می توانید به او استخوانی مصنوعی برای گاز زدن دهید. گاز زدن استخوان مصنوعی باعث می گردد دندان های سگ تان قوی و سالم بمانند و جویدن باعث از بین رفتن پلاکت های جمع شده در دهان سگ می گردد. در پی استخوان های مصنوعی نرم تری باشید. هیچ وقت به سگ تان استخوان های مصنوعی خیلی سفت ندهید چرا که می توانند موجب شکستگی دندان و آسیب رساندن به لثه ها شوند.

منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1879

به "دهان سگ تان بوی بدی می دهد؟ راه حلش اینجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهان سگ تان بوی بدی می دهد؟ راه حلش اینجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید