در شرایط آلودگی هوا چه غذایی بخوریم؟

به گزارش مجله جهانگیر، در این نوشتار توصیه هایی برای رژیم غذایی در زمان آلودگی هوا آمده است که می تواند به سلامت فرد کمک کند

در شرایط آلودگی هوا چه غذایی بخوریم؟

هوای آلوده بخودی خود حاوی ترکیباتی اکسید کننده و سمی است و از طرفی بدن همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می دهد. اما ترکیبات آنتی اکسیدانی از این فعالیت ها ممانعت به عمل می آورند.

مهمترین آنتی اکسیدانها ویتامین های C , E- بتاکاروتن - سیلنیوم و روی می باشند. این مواد مغذی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارند به طور موثری از بروز التهابات جلوگیری کرده و موجب غیرفعال شدن رادیکال های آزاد موجود در هوای آلوده می شوند.

  • 1. منابع غذایی حاوی ویتامین E را میتوان جزء یکی از بهترین های تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا دانست:

مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین E در هنگام آلودگی هوا توصیه می شود

مانند گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی در روزهای آلوده باید بیشتر مصرف شوند.

  • 2. مصرف شیر و لبنیات در روزهای آلوده توصیه می شود:

مصرف شیر و لبنیات پرچرب موجب عود بیماری های ریوی در هوای آلوده می شود

لبنیات برای از میان بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا مفید است؛ اما تاثیری بر بهبود مسمومیت ناشی از آلاینده ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و... ندارد و تنها راه درمان، دریافت اکسیژن است.

لازم است بدانید مصرف شیر و لبنیات پرچرب موجب عود بیماری های ریوی در هوای آلوده می شود؛ زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در این محصولات خود تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

اما مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی زیر 5/1 درصد و پنیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین باکیفیت، خنثی کننده سموم به خصوص سربی است که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می شود و از جذب ریزمغذی هایی ازجمله کلسیم، آهن و روی در بدن جلوگیری می کند.

همچنین شیر و فرآورده های لبنی با لینت مزاج و یاری به دفع ادرار به خروج سموم و مواد آلاینده یاری می کند. ضمن این که محصولات لبنی غنی از پروبیوتیک با تقویت باکتری های مفید بدن سبب کاهش جذب همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می شوند.

  • 3. روغن زیتون:

یک تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا روغن زیتون است

روغن زیتون حاوی الفا توکو فرول که یک نوع از ویتامین E است؛ نقش موثری در بهبود وضع تنفس دارد. این روغن علاوه بر توکوفرول اسید چرب غیر اشباعی از نوع MONO دارد که خاصیت کاهش دهندگی التهاب را دارد.

اگر در روزهای معمولی از روغن مایع گیاهی معمول استفاده می کردید در روزهایی که هوا آلوده است حتما روغن زیتون را برای مصارف پخت غذا مصرف کنید و حتی سالاد را بیشتر از معمول با روغن زیتون و لیموی تازه خوش طعم کنید تا همه افراد خانواده از آن مصرف کنند.

  • 4. محصولات گیاهی تازه و میوه ها:

مصرف سبزیجات تازه می تواند عوارض آلودگی هوا را کاهش دهند

واقعا مهم نیست چه نوعی از سبزی و میوه، مهم مصرف روزانه و افزایش مصرف است اغلب سبزی ها و محصولات گیاهی تازه، غنی از آنتی اکسیدان هستند و می توانند عوارض آلودگی هوا را کاهش دهند.

سبزیجات را تازه بخورید ولی سیب زمینی، هویج، شلغم و چغندر و سایر محصولاتی که غده ای هستند را قبل از پخت به همان اندازه ای که در غذا می ریزید خرد کرده و بمدت 20 دقیقه در آب سرد بگذارید تا میزان نیترات هایی که از خاک ممکن است در آن تجمع داشته باشد وارد آب شود بعد آب را دور بریزید و سبزی ها را برای پخت و یا مصرف خام بکار ببرید.

در میان میوه ها سیب، سرب را جذب می کند و مانع رسیدن آسیب به سلول های بدن می شود. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه فرنگی، کیوی و غلات سبوس دار هم این خاصیت را دارند.

بر اساس تحقیقات میدانی، کلم بروکلی؛ به طور خاص تنفس را راحت تر می کند. حتما در هر وعده غذایی شامل صبحانه، نهار و شام یک نوع یا بیشتر سبزی و محصولات گیاهی تازه و میوه مصرف کنید.

  • 5. دانه فلاکسید، بذرک یا تخم کتان:

بذر کتان یا بزرک آلرژی را کاهش می دهد

تحقیقات نشان داده که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان فیتو استروژن ها بطور موثری آسم و آلرژی را کاهش داده و گونه ای از فیتو استروژن در بعضی از غذاها مانند بذر کتان یا بزرک وجود دارد.

اسید های چرب امگا 3 در بذر کتان علاوه بر اینکه ریسک مبتلا شدن به آسم را کاهش می دهد برای کسانی که بیماری عروقی قلب دارند خاصیت پیشگیری کننده دارد. روزانه مقداری از بذر را در غذاها مانند سوپ و سالاد اضافه کنید.

آسیاب شده این بذر راحت تر استفاده می شود ولی آنرا برای حفظ اثر درست موقع مصرف آسیاب کرده و یا مقداری را برای چند روز آسیاب و در یخچال در ظرف بسته نگه دارید. تخم کتان را از عطاریهایی که قابل اعتمادتان هستند خریداری کنید. تخم کتان قهوه ای روشن و شفاف و کمی از زیره بزرگتر است.

  • 6. سیر و پیاز

یکی از بهترین مواد غذایی توصیه شده در هنگام آلودگی هوا سیر و پیاز است

سیر و پیاز دارای انتی اکسیدانهای قوی هستند که نقش مهمی در کاهش خطر رادیکالهای آزادی که از هوای محیط وارد بدن می شوند دارند. اشعه ماورای بنفش، دود ناشی از سیگار و کلا آلاینده های هوا از طریق ریه وارد بدن شده و رادیکالهای آزادی که در اثر ورود آنها به سیستم حیاتی ما ایجاد می شود.

کلا سیستم ایمنی و سلامت ما را در معرض خطر قرار می دهد. آنتی اکسیدان ها می توانند این خطر را کاهش دهند سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از بروز التهاب در سینوس ها و آلرژی های مرتبط جلوگیری می کند.

بخش پزشکی دانشگاه مریلند تاکید می کند که سیر می تواند در پیشگیری از عوارضی که موجب تهدید سینوس ها، سرماخوردگیها و التهاب ها می شوند موثر باشد.

بیو تکنولوژیست ها گفته اند موادی در سیر Allium cepa L و پیاز Allium sativum L وجود دارد که می تواند فلزات سنگین مانند ارسنیک، کادمیوم، آهن، جیوه، سرب را از هوا جذب کند.

  • 7. ماهی های بخارپز:

آب پز یا تنوری غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و سلنیوم همچون کیلکا، کولی، ساردین، خال مخالی، قباد، سالمون، شاه ماهی، قزل آلا (حتی انواع پرورشی) و ماهی های آزاد در کنار میگو می توانند از اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور آلاینده ها بکاهند و مصرف آن به مبتلایان آسم، تنگی نفس و مسائل قلبی و التهابی توصیه می شود.

به یاد داشته باشید آلرژی تنفسی بر اثر آلودگی هوا با مصرف مواد غذایی خاصی بهبود نمی یابد.

  • 7. سس یا رب گوجه فرنگی را نیز میتوان جزء یکی از تغذیه های مناسب آلودگی هوا دانست:

لیکوپن نقش حفاظتی موثری برای ریه و تنفس و کاهش آسم دارند

لیکوپن موجود در بعضی از غذاها مانند گوجه فرنگی نقش حفاظتی موثری برای ریه و تنفس و کاهش آسم دارند. به جای اینکه مصرف پاستا و ماکارونی را زیاد کنید، سس گوجه فرنگی آن را زیاد کنید.

مطمئن شوید که رب یا سس گوجه فرنگی تقلبی نباشد در صورت عدم اطمینان بهتر است خودتان با گوجه فرنگی سس درست کنید و یا از گوجه فرنگی در صبحانه و نهار و شام استفاده کنید.

  • 8. آب انار، چای سبز، چای سفید و قهوه :

در روزهای آلوده آب انار، چای سبز را باید در برنامه غذایتان قرار دهید

به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی به دفاع بدن در برابر عوامل اکسیدکننده که از طریق آلودگی هوا وارد بدن می شوند یاری می کند و خوراکی های پرچرب، پرپروتئین و غذاهای فرآوری شده آماده می توانند سرعت اکسیداسیون و افزایش رادیکال های مضر آزاد را در بدن بالا ببرند.

  • 10. بروکلی و جوانه های آن:

مصرف بروکلی باعث کاهش عوارض هوای آلوده می شود

در کاهش عوارض هوای آلوده نقش مهمی در سبزیجات پیدا کرده اند یک تحقیق جدید که در مجله تحقیقاتی پیشگیری از سرطان چاپ شده نشان داده که نوشیدن نصف فنجان نوشابه جوانه بروکلی خطر زیانهای ناشی از اکرولیین و بنزین را کاهش می دهد.

دانشگاه جان هاپکینز و تعدا دیگری ار انستیتوهای مراقبت از سلامت نقش مصرف بروکلی را در کاهش خطرات آلودگی هوا تایید کرده اند استفاده از نوشیدنی با جوانه بروکلی روزانه نیم فنجان به مدت 12 هفته توانسته است خطر آلودگی بنزن و اکرولیین موجود در هوای آلوده را بشدت کاهش دهد.

  • مواد غذایی مضر در زمان آلودگی هوا

در روزهای آلوده از مصرف چیپس، پفک و انواع کنسرو و فست فوت پرهیز کنید

در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، هر خوراکی ای که مانند آلودگی هوا خاصیت اسیدانی داشته باشد، می تواند آسیب های وارده را تشدید نماید. این مواد غذایی عبارتند از :

  • غذاهای پر چرب بخصوص چربیهای اشباع غذاهای پر پروتئین فست فودها (غذاهای آماده)
  • مواد غذایی حاوی مواد نگه دارنده مثل چیپس، پفک و انواع کنسرو:

چند توصیه دیگر

خوردن آنتی اکسیدان ها راهی برای مقابله با عوارض آلودگی هوا است

به گفته دکتر ربابه شیخ الاسلام مدیر پایگاه اطلاع رسانی علمی تغذیه و سلامت ایران، افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتردر معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند.

وی ادامه داد: به دلیل آن که گیرنده های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می کند در صورتی که این گیرنده ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد. یکی از راههای پیشگیری از آلودگی هوا مصرف بیشتر لبنیات و اشباع کردن این گیرنده هاست.

دکتر شیخ الاسلام، علاوه بر سایر اقداماتی که در شرایط وارونگی هوا برای مقابله با آثار مضر آلودگی بر سلامت می بایست انجام شود بر توجه به تغذیه مناسب تاکید کرد و اضافه کرد: تغذیه متعادل و مناسب با در دسترس قرار دادن مواد مغذی که هر یک به طریقی بافت های بدن را در برابر آثار مخرب ذرات آلاینده یاری می کنند، نقش موثری در حفظ سلامت بدن دارد.

وقتی می توانیم با کمی دقت و توجه در انتخاب غذای مصرفی و موادی که در طی روز تغذیه می کنیم، تهاجم آلاینده ها را تحت کنترل در آوریم و جان سالم به در بریم، چرا این کار را نکنیم؟

دکتر نیستانی، خوردن آنتی اکسیدان ها را راهی برای مقابله با عوارض آلودگی هوا می داند و می گوید: اگر غذای ماازنظر آنتی اکسیدان ها غنی باشد، احتمال وقوع استرس های اکسیداتیو هم کاهش می یابد. ویتامین های C,E، کاروتنوئیدها، پلی فنول ها از آنتی اکسیدان های مهم هستند.

سبزی ها و میوهای تازه، منابع غنی ویتامین C هستند. حساسیت این مواد به حرارت، نور و PH محیط بالاست؛ مثلاً با اضافه کردن جوش شیرین به غذا، ویتامین موجود در این مواد غیر فعال می شود. از این رو بهتر است میوه ها و سبزیجات را تازه مصرف کنید.

روغن سویا، آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی، غنی ترین منابع ویتامین E هستند. ویتامین های E نسبت به شرایط طبخ مقاومت بیشتری دارند.

  • سایر مواد غذایی موثر برای کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن به شرح زیر است:

مصرف غلات عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می دهند

  • روی یکی از این مواد موثر است. انواع گوشت و غلات به خصوص غلات سبوس دار منابع سرشار از روی هستند.

مردم ایران از دیر باز با مشکل کمبود روی در بدن خود روبرو بودند که یکی از مهم ترین این عوامل اسید فیتیک (فیتات) موجود در غلات است. نکته مهمی که در هنگام مصرف غلات باید در نظر داشته باشیم، این است که وقتی از غلات برای تهیه نان استفاده می کنیم، حتماً میبایست عمل تخمیر خمیر نان بدون دخالت جوش شیرین اجرا شده باشد.

زیرا بطور طبیعی آنزیمی به نام فیتاز در غلات موجود است که بر اثر عمل تخمیر خمیر نان فعال می شود و اسید فتیک را تجزیه می کند. اگر تخمیر صورت نگیرد، فیتاز فعال نمی شود، در نتیجه اسید فیتیک با روی ترکیب شده و فیتات روی را تشکیل می دهد. در این صورت روی جذب نمی شود و سیستم ایمنی بدن دچار مشکل خواهد شد.

  • شیر و لبنیات نیز عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می دهند.
  • وجود ماده ای به نام پکتین در سیب، سرب را به طور کامل از بدن دفع می کند و هر قدر مصرف سیب در طول روز بیشتر باشد، برای کاهش عوارض آلودگی هوا بهتر است.
  • سایر منابع غنی از پکتین عبارتند از : مرکبات مثل پرتقال و لیمو و گریپ فروت، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار.

منبع: پایگاه تخصصی بیتوته

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 320

به "در شرایط آلودگی هوا چه غذایی بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در شرایط آلودگی هوا چه غذایی بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید