درخواست هزاران تایلندی برای استعفای دولت

به گزارش مجله جهانگیر، روزنامه بانکوک پست تایلند روز سه شنبه گزارش داد که بیش از 10 هزار شهروند این کشور با تجمع در بانکوک پایتخت خواهان استعفای دولت این کشور، تغییر در قانون اساسی و انتها دادن به آزار و اذیت فعالان سیاسی مخالف دولت شدند.

درخواست هزاران تایلندی برای استعفای دولت

با تور تایلند لحظه آخری از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا را ببینید.

براساس این گزارش، حدود 10 هزار نفر از مردم این کشور با برگزاری تظاهرات گسترده در خیابان های اصلی بانکوک در اعتراض به ادامه نفوذ ارتش در سیاست حتی پس از استقرار حکومت مدنی در تایلند، از پرایوت چان- او-چا، نخست وزیر کشورشان خواستند تا به اعمال خشونت و زور انتها داده و مجلس این کشور را منحل کند.

شش سال پیش بود که پرایوت یک کودتای نظامی را رهبری کرد و رئیس دولت موقت شد.

تظاهر نمایندگان می گویند که اعتراضات روز یکشبنه در این شهر، باعث حمایت گسترده تر مردمی فراتر از جنبش های دانشجویی شده است که طی یک ماه گذشته هر روز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان در این تجمع شعارهایی نظیر مرگ بر دیکتاتوری، زنده باد دمکراسی، به دیکتاتوری ضرب الاجل بدهید و دوستانتان را برای اعتراض تگ کنید سر دادند.

به گفته یکی از معترضان، اعتراضات قبلی عمدتا توسط دانشجویان انجام شد اما امروز شاهد جمعیت متنوع تری از تمامی اقشار جامعه و سنین مختلف به ویژه افراد مسن تر هستیم.

معترضان خواستار انجام اصلاحات اساسی در ساختار دولت تایلند و بازنگری در قانون اساسی نوشته شده توسط نظامیان در سال 2017 شده اند.

آن ها معتقدند که این قانون اساسی باعث تحریف نتایج انتخابات سال گذشته میلادی به نفع حزب وابسته به پرایوت چان اوچا شدند.

تازه ترین اعتراض های گسترده مردم تایلند علیه پرایوت چان اوچا، نخست وزیر کشورشان روز یکشنبه در پی دستگیری سه فعال دمکراسی خواه و با هدف دستیابی به اصلاحات اساسی در بانکوک پایتخت این کشور برگزار گردیده بود.

به گزارش ایرنا، تایلند طی در یک ماه گذشته تقریبا هر روز شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در مخالفت با پرایوت چان اوچا، نخست وزیر این کشور (رئیس سابق ارتش که رهبری کودتای 2014 را بر عهده داشت) و دولت وی بوده است.

پاریت چیواراک رهبر برجسته دانشجویان در اعتراضات اخیر بانکوک روز آدینه بازداشت شد و متعهد به شرکت در تظاهرات روز یکشبنه در محل بنای دموکراسی بانکوک شده بود.

پاریت چیواراک در زمان آزاد شدن از زندان خطاب به جمع حامیانش که خارج از پاسگاه پلیس منتظر وی بودند، گفت: شما را نا امید نخواهیم کرد.

برگزار نمایندگان این اعتراضات انتظار دارند جمعیت میلیونی در این اعتراضات شرکت نمایند. صدها تن از پرسنل پلیس تایلند نیز امروز پیش از شروع تظاهرات در محل حضور یافتند.

معترضان که به نظر می رسد از جنبش دمکراسی خواهی هنگ کنگ الهام گرفته اند، ادعا می نمایند که رهبر ندارند و بیشتر با تبلیغات رسانه های اجتماعی و برای جلب حمایت از سراسر کشور به این اعتراض پیوسته اند. هشتگ های به دیکتاتوری ضرب الاجل بدهید و دوستانتان را برای اعتراض تک کنید امروز در توئیتر ترند شده اند.

معترضان خواستار بازنگری، اصلاحات و بازنویسی قانون اساسی هستند که سال 2017 توسط نظامیان نوشته شده است.

در اعتراضاتی که هفته گذشته با حضور چهارهزار معترض برگزار گردید، مطالباتی همچون لغو قانونی شدند که باعث محافظت از سلطنت تایلند در برابر هرگونه انتقاد و مجازات منتقدان و همچنین آزادی بحث درباره نقش نهاد سلطنتی در تایلند مطرح شد.

جسارت روزافزون جنبش هوادار دمکراسی، اردوگاه هوادار سلطنتی را خشمگین نموده است. روز یکشنبه حدود 50 معترض وفادار به تشکیلات حاکم بر تایلند که حامل عکس هایی از پادشاه بودند، در محل بنای دمکراسی - همان محلی که تظاهرات ضد دولتی برگزار خواهد شد، تجمع کردند و شعارهایی نظیر عمر پادشاه دراز باد سر دادند.

یک روز پیش از دستگیری رهبر جنبش دانشجویی در تایلند، پرایوت چان اوچا خاطرنشان کرد که خواسته های معترضان برای اکثریت حاکم در این کشور غیرقابل قبول است اما سپس طی یک سخنرانی با لحنی ملایم تر خواستار اتحاد در این کشور شد و گفت آینده تایلند متعلق به جوانان است.

تایلند از یک طرف درگیر نارضایتی های عمومی و از طرف دیگر در شرایط بد مالی به دلیل همه گیری ویروس کرونا شده است که باعث شده بسیاری در این کشور مشاغل خود را از دست بدهند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 847

به "درخواست هزاران تایلندی برای استعفای دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست هزاران تایلندی برای استعفای دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید