خواص انار برای پوست چیست؟

به گزارش مجله جهانگیر، خبرنگاران - سلامت - انار یک میوه خوشمزه پاییزی است که از دیرباز به علت خاصیت های فراوان به عنوان یک میوه بهشتی شناخته شده است. این میوه دارای مواد مغذی مختلف شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C، ویتامین های گروه B مثل اسید فولیک و نیاسین، فسفر، منیزیم، روی و پتاسیم است. انار برای بیماری هایی مانند کاهش فشار خون، پیشگیری از سرطان، جلوگیری از سرماخوردگی و پوست و مو بسیار مفید است. در عین حال خواص انار برای پوست را نمی توان نادیده گرفت.

خواص انار برای پوست چیست؟

خواص انار برای پوست

1- ضد سرطان پوست

یکی از اصلی ترین خواص انار برای پوست خاصیت ضد سرطانی آن است. عصاره آن برای جلوگیری از پیشرفت تومورهای پوست بسیار مفید است. همچنین انار منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C است که باعث جلوگیری از صدمات پوستی می شود. مصرف ویتامین C چه به صورت خوراکی و چه موضعی برای پوست فواید زیادی دارد. ویتامین C موضعی می تواند در مقابله با آثار مضر نورخورشید روی پوست موثر باشد.

2- فقر آهن و کم خونی

یکی دیگر از خواص انار برای پوست صورت تامین آهن مورد نیاز پوست است. در واقع یکی از علل مهم مسائل پوست، مو و ناخن در خانم ها کم خونی فقر آهن است. حتی می توان گفت که شایع ترین دلیل ریزش مو زنان، فقر آهن است و بنابراین بانوان باید به مساله کمبود ذخایر آهن بدن و کم خونی بسیار حساس بوده و همواره درصدد رفع آن برآیند. خاصیت انار در رفع کم خونی از طریق پزشکان مورد تایید قرار گرفته و به همین دلیل در طب سنتی خواص انار برای پوست صورت تایید شده است.

3- خواص انار برای مردان و زنان

خوردن این میوه بهشتی علاوه بر شادابی پوست، باعث افزایش طول عمر نیز می شود. استفاده از انار، خانم ها را در سن یائسگی از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پوکی استخوان و سرطان پستان مصون می دارد. انار برای مردان نیز به همان مقدار مفید است. در واقع انار از سرطان پروستات پیشگیری کرده و سیر پیشروی این سرطان شایع مردانه را کاهش می دهد.

4- خاصیت ضد پیری و کلاژن سازی

در طب سنتی می گویند انار خاصیت ضد پیری دارد و می تواند پوست را از درون و بیرون جوان کند. همچنین علاوه بر تقویت لایه بیرونی پوست یا همان اپیدرم، عمق چروک های پوستی را نیز کم کرده و پیدایش آن ها را به تاخیر می اندازد.

  • ماسک ضد پیری و کلاژن سازی

پوست انار را خشک کنید و پودر نمایید و دو قاشق مربا خوری از آن را با شیر و اگر دارای پوست چرب هستید به جای شیر گلاب اضافه کنید و بر روی صورت خود بگذارید، بعد از اینکه خشک شد، می توانید صورت خود را با آب ولرم آبکشی کنید. برای کسب نتیجه بهتر هفته ای دو بار از این محلول روی پوست صورت خود بگذارید تا کلاژن پوست شما تحریک شود و از پیری و چین و چروک بر روی پوست جلوگیری کند.

5- حفظ رطوبت پوست

کلاژن پوست را نرم، صاف و منسجم نگه می دارد و از آنجا که میوه انار، حاوی موادی است که از شکسته شدن مولکول های کلاژن از طریق آنزیم ها جلوگیری می کند؛ حفظ رطوبت پوست را می توان یکی از خواص انار برای پوست دانست. همچنین انار به رشد فیبروبلاست ها کمک کرده و نرمی و لطافت پوست را تضمین می کند.

  • ماسک رطوبت ساز انار

دو قاشق از پودر پوست انار را با مقداری ماست ترکیب کرده و بر روی صورت و گردن خود بمالید و بعد از گذشت ده دقیقه آن را با آب سرد آبکشی کنید. این مخلوط موجب حفظ رطوبت پوست شده و از پوست در برابر عوامل محیطی و آلاینده ها محافظت می کند، همچنین تعادل PH پوست را نیز محفوظ نگه می دارد.

می توانید یک قاشق غذاخوری آب انار را با همان مقدار خامه ترش و یک قاشق چایخوری روغن گیاهی مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را روی صورت بمالید و پس از 15 دقیقه با آب گرم بشویید.

6- از بین بردن جوش صورت

یکی از دلایل اصلی ایجاد جوش صورت، عدم توازن هورمونی در بدن است. میوه انار سرشار از ویتامین C است که، تولید سبیوم را متعادل ساخته و گردش خون و هضم غذا را بهبود می بخشد. از انار به صورت موضعی برای درمان آکنه نیز استفاده می شود.

  • ماسک ضد جوش انار

مقداری هسته انار را کوبیده یا آسیاب کنید تا تبدیل به یک لایه خمیری شود. خمیر را به پوست صورت بمالید و بعد از 15 تا 30 دقیقه بشویید. این کار باعث احساس تازگی و سفتی در پوست صورت شده و همچنین به کاهش جوش ها و لک های پوستی نیز کمک می کند.

همچنین پوست انارموجب از بین رفتن جوش های سر سفید و سر سیاه و سلول های مرده پوست می شود. برای از بین بردن این جوش ها دو قاشق مربا خوری از پودر پوست انار را با یک قاشق چای خوری شکر، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری از روغن های طبیعی مخلوط کنید و بر روی صورت بگذارید. سپس پوست خود را با آن ماساژ دهید و بعد بشویید. بعد از شستن پوستتان را مرطوب کنید.

7- پاکسازی پوست

همانطور که اشاره شد مرطوب کنندگی یکی از خواص انار برای پوست است. روغن هسته انار نیز می تواند عمیقا داخل پوست نفوذ کرده و پوست را از درون مرطوب سازد. از سوی دیگر انار حاوی پانتونیتیک اسید است که این ماده، باعث دور نگه داشتن باکتری ها از پوست و پاکسازی و مرطوب نگه داشتن آن در طول روز می شود.

  • ماسک پاکسازی انار

مقداری پنبه را به آب انار آغشته کنید و آن را به پوست خود بمالید. این کار علاوه بر پاکسازی و تاثیر بر کاهش آکنه و جوش ، می تواند پوست شما را سفت کرده و مانند یک تونر عمل کند.

انواع ماسک انار

1- ماسک ضد آفتاب انار

پودر پوست انار را به کرم یا لوسیونی که مصرف می کنید بیفزایید و بیست دقیقه قبل از خروج از منزل بر روی صورت خود بمالید یا به جای کرم این پودر را با یک روغن طبیعی مخلوط کنید و به عنوان یک ضد آفتاب از آن استفاده کنید.

2- ماسک مناسب پوست های چرب

پوست انار را به خوبی ریز ریز کنید. یک قاشق غذاخوری آب انار و یک سفیده تخم مرغ را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید و به مدت 15 دقیقه روی صورتتان قرار دهید و در انتها با آب سرد آبکشی کنید.

3- ماسک لایه بردار

یک قاشق غذاخوری هسته انار آسیاب شده را با نصف قاشق چایخوری نمک ساییده شده و دو قاشق غذاخوری ژل یا فوم شست و شوی صورت خوب مخلوط کنید. در انتها مواد را به مدت دو دقیقه به آرامی روی صورت ماساژ دهید و با آب سرد بشویید.

4- ماسک روشن کننده

دو قاشق غذاخوری آب انار را با مقدار مشابه خامه ترش کم چرب و آبلیمو مخلوط کنید. مواد را روی صورت قرار داده و پس از 15 دقیقه با آب سرد آبکشی کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1687

به "خواص انار برای پوست چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص انار برای پوست چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید