خبرنگاران تغییر راهبرد ترامپ از مهار کرونا به مقابله با بهداشت جهانی

به گزارش مجله جهانگیر، تهران- خبرنگاران- تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای تعلیق یاری های اقتصادی به سازمان جهانی بهداشت با حجم عظیمی از مخالفت های گروه های تجاری، دموکرات ها، رهبران خارجی و نهادهای بهداشتی روبرو شد.

خبرنگاران تغییر راهبرد ترامپ از مهار کرونا به مقابله با بهداشت جهانی

حتی افراد و نهادهایی مانند اتاق بازرگانی آمریکا که عموماً به جناح جمهوریخواهان گرایش دارند، این تصمیم را رد نموده اند. ماریون بریلیانت معاون اتاق بازرگانی آمریکا گفت: قطع یاری به سازمان دنیای بهداشت در بحبوحه شیوع کرونا به نفع آمریکا نیست؛ زیرا این نهاد به مبارزه کشورها، خصوصاً در دنیا توسعه یافته، یاری می نماید.

اتحادیه پزشکان آمریکا نیز تصمیم ترامپ را یک گام خطرناک توصیف کرد. پاتریس هریس رییس این اتحادیه گفت: قطع یاری های اقتصادی به سازمان دنیای بهداشت در جریان بدترین بحران بهداشتی قرن یک گام خطرناک در مسیری اشتباه است که شکست دادن کرونا را سخت تر می نماید.

در عرصه بین المللی نیز نقدها، فراوان بود. جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت که بابت این تصمیم ترامپ عمیقاً متاسفم و اضافه نمود: دلیلی برای توجیه این اقدام وجود ندارد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بیان کرد: اکنون زمان کاهش منابع عملیاتی سازمان دنیای بهداشت یا هیچ نهاد بشردوستانه دیگر در مبارزه با کرونا نیست.

تدروس ادهانوم رییس سازمان دنیای بهداشت نیز هرچند خواهان تجدیدنظر ترامپ در تصمیمش شده اما تأکید نموده که این نهاد بین المللی کوشش خواهد نمود تا به وسیله جلب یاری های بیشتر از کشورهای دیگر خلاء یاری های 400 تا 500 میلیون دلاری آمریکا را جبران کند.

** گزینه های مهار رییس جمهوری

در حالی که دولت ترامپ قواعد بین المللی و تعهدات خود به سازمان های دنیای را نادیده می گیرد، سیاستمداران و قانونگذاران داخلی مصمم هستند تا قوانین و تکالیف وی و کشورش در قبال نهادهای دنیای را به او یادآوری نمایند.

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده است که تصمیم ترامپ بسرعت به چالش کشیده خواهد شد. او سخنی درباره نحوه به چالش کشیده شدن این تصمیم نگفت اما دموکرات های کنگره به دنبال راهی برای مقابله با آن هستند.

کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کانتیکت یکی از کسانی است که میخواهد ترامپ را در چارچوب قوانین داخلی مهار کند. او به تارنمای هیل گفت که کوشش خواهد نمود تا در لایحه بعدی کنگره برای مقابله با کرونا مساله حمایت اقتصادی از سازمان دنیای بهداشت نیز گنجانده گردد.

مورفی با بیان اینکه در خصوص مغایر بودن این تصمیم با قانون تحقیق خواهد نمود، اضافه نمود: ما می توانیم این موضوع را به وسیله قانونگذاری حل کنیم.

مشاوران دموکرات ها می گویند که تصمیم ترامپ غیرقانونی است زیرا کنگره بودجه ای به سازمان دنیای بهداشت اختصاص داده و رییس جمهوری اختیار لغو یکجانبه آن را ندارد. یکی از مشاوران ارشد دموکرات ها گفت: ما در حال آنالیز همه گزینه ها هستیم.

یک مشاور دیگر در مجلس نمایندگان آمریکا نیز اظهار کرد: دموکرات ها همچنان کوشش خواهند کرد تا در لوایح تأمین بودجه های اضطراری و بودجه سال اقتصادی 2021، پاسخ دنیای به کرونا از جمله به وسیله سازمان دنیای بهداشت را در اولویت قرار دهند.

دموکرات ها معتقدند که ترامپ با این تصمیم، سعی نموده تا تمرکز افکار عمومی بر ناکامی هایش در مقابله با کرونا را دور کند. پلوسی در این باره گفت: یک فرد ضعیف، دیگران را مقصر می داند.

** استاندارد دوگانه

سازمان دنیای بهداشت تصمیم ترامپ برای ممنوع کردن ورود مسافر از چین را به باد انتقاد گرفت. بعد از آن، ترامپ در روز سه شنبه تصمیمش را در خصوص این سازمان علنی کرد.

ترامپ و جمهوریخواهان از سازمان دنیای بهداشت انتقاد نموده و آن را به اتکای بیش از اندازه به چین متهم نموده اند. این سازمان از عملکرد چین در مبارزه با کرونا تقدیر نموده است؛ همان گونه که ترامپ پیش تر از اقدامات چین و سازمان دنیای بهداشت تمجید نموده بود.

ترامپ اواخر ماه ژانویه در توئیتی نوشته بود: چین برای مهار کرونا سخت کوشش می نماید. ایالات متحده از کوشش ها و شفافیت آنها بسیار قدردانی می نماید. می خواهم از طرف مردم آمریکا از شی جین پینگ رییس جمهوری چین تشکر کنم.

او همچنین اواخر ماه فوریه در توئیت دیگری نوشت: مرکز بیماری ها در آمریکا و سازمان دنیای بهداشت ساعیانه و باذکاوت کار می نمایند.

** تبعات قطع یاری اقتصادی به بهداشت دنیای

کارشناسان هشدار می دهند که ضعیف شدن عملکرد کشورهای در حال توسعه در مقابله با کرونا باعث می گردد تا انتشار این ویروس در سراسر دنیا ادامه پیدا کند.

آشیشا جها مدیر موسسه بهداشت دنیای در هاروارد می گوید: شاید فکر کنیم که ما به سازمان دنیای بهداشت احتیاج نداریم اما بسیاری از نقاط دنیای در حال توسعه به آن احتیاج دارد. آنها به تخصص این سازمان متکی هستند.

او هشدار داد: اگر دیگران در مبارزه با این بیماری همه گیر تأثیرگذاری خود را از دست بدهند به منبع انتشار ویروس در دنیا تبدیل می شوند.

پیتر سینگر مشاور ویژه ادهانوم در سازمان دنیای بهداشت در توئیتی درباره وسعت فعالیت های این نهاد در مقابله با کرونا نوشت که این سازمان متخصصان پزشکی خود را به 133 کشور اعزام نموده و کیت های آزمایشگاهی را به 126 کشور فرستاده است.

سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز هشدار داد که تعلیق یاری به سازمان دنیای بهداشت به معنای قطع یاری اقتصادی به سایر برنامه های بهداشتی مانند ریشه کنی فلج اطفال و مبارزه با اچ آی وی نیز خواهد بود.

** سازمان بدون آمریکا

دموکرات ها بر این باورند که پاسخ سازمان دنیای بهداشت به کرونا نقایصی داشته است اما قطع یاری اقتصادی به آن، نه تنها راهکار این مساله نیست بلکه به انزوای آمریکا منجر می گردد.

ترامپ از ابتدای فعالیت دولتش هر جا پیمان و توافق دنیای و سازمانی عظیم و موثری یافته به تعهداتش در قبال آنها پشت نموده و مخالفان بی شماری برای خود ایجاد نموده است.

هدف اصلی دولت ترامپ از این اقدامات بی اعتبار کردن همکاری های دنیای و بازنویسی قواعد و ساز وکارهای بین المللی به نفع ایالات متحده است اما هر بار که چنین اتفاقی اتفاق افتاده، عزم محکم تری برای تغییر نظم کنونی دنیا و جایگزین کردن آمریکا با بازیگران مسالمت جو و چندجانبه گرا ایجاد شده است.

جف مرکلی سناتور دموکرات ایالت اورگون آمریکا این فرایند را دوباره بخوبی مشاهده نموده و می گوید: روشن است که در سطح ملی و بین المللی ناکامی هایی وجود داشت که به بروز این فاجعه (شیوع کرونا) منجر شد.

او هشدار داد: عقب نشینی آمریکا و انتها مشارکت آن در سازمان دنیای بهداشت موجب خواهد شد که ایالات متحده در مذاکرات صندلی کاملی نداشته باشد و نفوذ چین در آن سازمان افزایش پیدا کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 730

به "خبرنگاران تغییر راهبرد ترامپ از مهار کرونا به مقابله با بهداشت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تغییر راهبرد ترامپ از مهار کرونا به مقابله با بهداشت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید