خبرنگاران استرداد آسانژ به آمریکا زیر تیغ رای دادگاه انگلیس

به گزارش مجله جهانگیر، لندن - خبرنگاران - ده ماه پس از آنکه پلیس لندن بنیان گذار سایت افشاگر ویکی لیکس را از داخل سفارت اکوادور به زور بیرون کشید و روانه زندان کرد، فرایند رسیدگی به دادخواست استرداد وی به آمریکا از امروز (دوشنبه) در انگلیس شروع شد.

خبرنگاران استرداد آسانژ به آمریکا زیر تیغ رای دادگاه انگلیس

جیمز لویس وکیل دولت آمریکا در جلسه استماع امروز مدعی شد که جولیان آسانژ با افشای اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده درباره جنگ های عراق و افغانستان جان بسیاری از افراد را به خطر انداخته است. وی در دادگاه وولیچ لندن ادعا کرد که در اسناد درز پیدا نموده نام افراد مخبر و انهایی که جان خود را برای یاری به ایالات متحده و هم پیمانانش به خطر انداختند افشا شده است.

لویس ادامه داد که در پی این افشاگری، آمریکا مجبور شد تا به صدها نفر از مرتبطین خود در سراسر دنیا هشدار داده و بعضی را جابه جا کند. وی با بیان اینکه تعدادی از در این میان ناپدید شدند، گفت اما ایالات متحده قصد ندارد تا این دو موضوع را به هم ربط دهد.

با این حال ادوارد فیتزگرالد وکیل مدافع آسانژ مدعی شد که در صورت استرداد موکلش به آمریکا، او به طور عادلانه محاکمه نخواهد شد. وی اضافه نمود که از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ رویکرد دولت آمریکا نسبت به آسانژ تغییر نموده و رئیس جمهوری آمریکا می خواهد موکل او درس عبرتی برای سایرین گردد.

فیتزگرالد دراین باره شرح داد که دولت باراک اوباما در سال 2013 تصمیم گرفت علیه آسانژ اقدامی نکند اما 4 سال بعد دولت ترامپ علیه آسانژ اعلام جرم کرد. وی همچنین یادآور شد که مکالمات موکل او با وکیلش زمانی که در سفارت اکوادور پناهنده بود توسط آمریکا شنود می شد.

وکیل آسانژ، ترامپ را فردی مخالف آزادی بیان توصیف کرد که به طور موثر با خبرنگاران در جنگ است.

هم زمان با این تحولات، حدود یک صد نفر از طرفداران آسانژ بیرون دادگاه تجمع نموده و شعارهایی را در حمایت از آزادی و توقف استرداد وی به آمریکا سر دادند.

آسانژ 48 ساله از آوریل (فروردین) گذشته تا به امروز در زندان انگلیس تحت تدابیر امنیتی شدید بسر می برد.

او در سال 2010 با استفاده از تارنمای ویکی لیکس، اسناد دیپلماتیک و نظامی طبقه بندی شده را درباره اقدامات آمریکا در بمباران عراق و افغانستان افشا کرد که برای دولت ایالات متحده شرم آور بود.

از آن موقع به بعد، آسانژ گرفتار پیگردهای قضایی بوده و اکنون با کوشش واشنگتن برای استرداد او از انگلیس به آمریکا روبرو است. اتهام او در آمریکا نقض قانون جاسوسی است که می تواند به صدور حبس 175 سال در زندان آمریکا منجر گردد.

هفته گذشته جان مک دانل وزیر دارایی کابینه در سایه به عنوان نخستین سیاستمدار انگلیسی، با آسانژ در زندان ملاقات کرد. او پس از این ملاقات که حدود دو ساعت به طول انجامید، محاکمه آسانژ در انگلیس را مهم ترین محاکمه سیاسی در یک نسل خواند و یادآور شد، او بنا به دلایل سیاسی و اینکه حقیقت حوادث جنگ را افشا کرد محاکمه می گردد.

مک دانل در گفت وگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که بنیان گذار ویکی لیکس بتواند دادگاه را برای عدم استرداد او به آمریکا متقاعد کند.

این سیاستمدار انگلیسی توضیح داد، حق درخواست استرداد نباید برای اهداف سیاسی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین خانواده جوان انگلیسی که تابستان گذشته توسط جاسوس سازمان سیا به قتل رسید و در پی آن متهم به آمریکا فرار کرد، خواهان توقف استرداد آسانژ به این کشور هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 594

به "خبرنگاران استرداد آسانژ به آمریکا زیر تیغ رای دادگاه انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استرداد آسانژ به آمریکا زیر تیغ رای دادگاه انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید