ثبت تصاویر خارق العاده از 42 سیارک منظومه شمسی

به گزارش مجله جهانگیر، اخترشناسان تصاویری از 42 جرم بزرگ آسمانی در کمربند سیرک ها میان مریخ و مشتری ثبت کرده اند که برخی از آن ها ساختار و شمایل غیرمعمولی دارند.

ثبت تصاویر خارق العاده از 42 سیارک منظومه شمسی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دیلی میل، محققان با استفاده از تلسکوپ وی ال تی(VLT) در رصدخانه جنوب اروپا پیروز به ثبت تصاویری واضح از گروه بزرگی از اجرام آسمانی شدند.

این مشاهدات ساختارهای منحصربه فرد زیادی را آشکار کرد از سیارک سرس(Ceres) که کاملا متقارن است گرفته تا سیارک موسوم به کلئوپاترا 216(Kleopatra 216) که شبیه استخوان سگ است.

رهبری این گروه بر عهده آزمایشگاه dAstrophysique de Marseille در فرانسه بود که قرار است به ستاره شناسان در یافتن منشا سیارک های منظومه شمسی کمک کند.

نویسندگان این مقاله می گویند: تصاویر دقیق از این 42 جرم آسمانی گامی بزرگ در جهت مطالعه سیارک ها است که به لطف تلسکوپ زمینی امکان پذیر شده است و به یافتن پاسخی برای سوال ها در مورد جهان و زندگی کمک می کند.

پیر ورنازا(Pierre Vernazza)، نویسنده اصلی این مقاله می گوید: تا به امروز تنها تصاویری واضح از سه سیارک بزرگ سرس، وستا(Vesta) و لوتتیا(Lutetia) در کمربند سیارک ها ثبت شده بود. تصاویر این سه سیارک به وسیله فضاپیمای دان (Dawn) ناسا و رزتا(Rosetta) اروپا ثبت شده بودند.

سیارک سرس سمت چپ و وستا سمت راست

تعداد کم مشاهدات واضح پیشین به این معناست که ویژگی های اصلی سیارک ها مانند ساختار سه بعدی و چگالی آن ها نامشخص به جای مانده بود.

در سال 2017 تا 2019 ورنازا و گروهش تصمیم گرفتند این خلاء را پر کنند. بخش بزرگی از این 42 سیارک بیش از 100 کیلومتر قطر دارند و برخی از آنها مانند سرس 940 کیلومتر هستند.

اکنون از تقریبا همه سیارک های کمربند سیارکی که بیش از 200 کیلومتر قطر دارند تصاویر واضحی در دست داریم و تنها سه سیارک دیگر برای تصویربرداری به جای مانده است.

دو مورد از کوچک ترین سیارک هایی که مورد تصویربرداری قرار گرفته اند، اورانیا(Urania) و آسونیا(Ausonia) هستند که هر کدام 90 کیلومتر قطر دارند. تصویربرداری از آنها با استفاده از آشکارسازهای امواج مرئی تلسکوپ وی ال تی انجام گرفت. محققان با بازسازی ساختار این اجرام دریافتند که می توان آن ها را به دو گروه اصلی تقسیم کرد.

دو عدد از کوچک ترین سیارک هایی که مورد تصویربرداری قرار گرفتند

برخی از آن ها به طور کامل کروی هستند مانند سرس و هایجیا(Hygiea) در حالی که برخی دیگر اشکال غیر معمولی دارند و دراز و کشیده تر هستند. محققان با ترکیب ساختار سیارک ها و اطلاعات جرم شان دریافتند که چگالی نمونه ها به طور قابل توجهی تغییر می کند.

چهار مورد از کم چگال ترین سیارک ها از جمله لامبرتا(Lamberta) و سیلویا(Sylvia) چگالی حدود 1.3 گرم بر سانتی متر مکعب داشتند که تقریبا مشابه زغال سنگ است.

چگال ترین سیارک ها سایک(Psyche) و کالیوپه(Kalliope) بودند که چگالی آن ها به ترتیب 3.9 و 4.4 گرم بر سانتی متر مکعب بود که از چگالی الماس هم بیشتر است.

این تفاوت ها در چگالی نشان می دهد که ترکیبات سیارک ها به طور قابل توجهی فرق دارد و این اطلاعات ارزشمندی در مورد منشا آن ها در اختیار ستاره شناسان قرار می دهد.

سیلویا(چپ) و لامبرتا (راست) کم چگال ترین سیارک ها

جوزف هاناس(Josef Hanuš) از دانشگاه چارلز در پراگ و از نویسندگان این مقاله می گوید: مشاهدات ما از مهاجرت این سیارک ها از زمان شکل گیری به طور جدی حمایت می کند. به طور خلاصه چنین گوناگونی در ترکیبات تنها زمانی قابل درک است که این اجرام در منطقه های دور در منظومه شمسی شکل گرفته باشند.

این نتایج از نظریه ای پشتیبانی می کند که طبق آن سیارک هایی با چگالی کم در منطقه ها دور دست فرای مدار نپتون شکل گرفته اند و سپس به سمت داخل منظومه آمده اند.

ستاره شناسان می توانند به وسیله تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی(ELT) از سیارک ها تصاویری با جزئیات بالا بگیرند. این رصدخانه بزرگ در حال تعمیر است و اواخر این دهه کار خود را آغاز می کند.

به گفته ورنازا، مشاهدات ای ال تی به ما امکان بررسی اجرامی با قطر 35 تا 80 کیلومتر را بسته به محل قرارگیری در کمربند سیارک ها می دهد و قادر به نمایان کردن دهانه ها با مقدار 10 تا 25 کیلومتر است.

سیارک هایی با چگالی بالاتر از الماس، سایک و کالیوپه

این تحقیقات در مجله Astronomy & Astrophysics به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1610

به "ثبت تصاویر خارق العاده از 42 سیارک منظومه شمسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت تصاویر خارق العاده از 42 سیارک منظومه شمسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید