فراوری واکسن اسپوتنیک به زودی در ایران

به گزارش مجله جهانگیر، ایرنا نوشت:کریل دیمیتروف رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه اظهار داشت: فراوری واکسن اسپوتنیک وی برای واکسیناسیون علیه کرونا به زودی در ایران شروع می گردد.

فراوری واکسن اسپوتنیک به زودی در ایران

دیمیتروف در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: فراوری این واکسن در آینده ای بسیار نزدیک در ایران و صربستان و چند ماه بعد نیز در ایتالیا شروع خواهد شد.

وی توضیح داد: روسیه همچنین با اسپانیا، فرانسه و آلمان برای فراوری واکسن اسپوتنیک در این کشورها نیز به توافق رسیده است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در روسیه و چند نهاد علمی خارجی، میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک بالای 90 درصد است.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) توافق نامه های زیادی را برای فراوری واکسن در 20 سایت در بیش از 10 کشور از جمله ایران، هند ، برزیل ، کره جنوبی ، چین ، صربستان ، ایتالیا ، بلاروس و قزاقستان امضا نموده است.

دیمیتروف با بیان اینکه فراوری واکسن در خارج از روسیه شروع شده است، توضیح داد: توافق های صورت گرفته این صندوق و شرکت های داروسازی برجسته فراوری واکسن، واکسیناسیون را برای 700 میلیون نفر امکان پذیر می نماید.

واکسن روسی اسپوتنیک وی قبلاً در 60 کشور دنیا ثبت شده است که جمعیت کلی آن سه میلیارد نفر برآورد می گردد. بیش از 30 کشور در حال حاضر واکسیناسیون گسترده را با این واکسن شروع نموده اند.

پیش از این کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفت و گو با ایرنا از نهایی شدن قرارداد خرید 30 میلیون واکسن اسپوتنیک وی (60 میلیون دوز) اطلاع داد و اعلام نمود: طبق زمان بندی توافق شده، این واکسن ها قرار است از خرداد تا آذر ماه 1400 به ایران ارسال گردد.

جلالی در باره اتمام ارسال دوزهای به جامانده قرارداد فعلی برای دو میلیون دوز، طرف روس متعهد شد بزودی بقیه را هر چه سریعتر تحویل دهد. تا به امروز 5 محموله واکسن به میزان 520 هزار دوز به ایران ارسال شده است.

فراوری مشترک واکسن در ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود تا به امروز دو شرکت ایرانی با طرف روس برای فراوری مشترک واکسن در داخل کشور قرارداد بسته اند و برای یکی از این شرکت ها سلولهای فراوری واکسن در اختیار آنها قرار داده شد.

جلالی اضافه کرد: برای دومین شرکت نیز از سوی روسیه سلولهای کشت و فراوری واکسن بزودی ارسال می گردد و کار فراوری واکسن را شروع خواهند کرد.

وی گفت: سومین شرکت ایرانی هم به طرف روس معرفی شده است اما تا به امروز روسیه در باره این شرکت نظر نداده است.

فراخون فراوری واکسن مشترک به وسیله سفارت

این مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام نمود تمامی افراد و شرکت های واکسن سازی که توانایی لازم برای فراوری مشترک واکسن با روسیه را دارند با سفارت جمهوری اسلامی ارتباط حاصل نمایند تا اقدام لازم برای معرفی آنها به مراجع ذیربط روسی انجام گردد.

جلالی گفت: تا به امروز بجز این سه شرکت که دوتای آنها مورد تایید روسیه قرار گرفته است و یکی هم به تازگی معرفی شده است تا به امروز شرکت جدیدی اعلام آمادگی ننموده است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1435

به "فراوری واکسن اسپوتنیک به زودی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری واکسن اسپوتنیک به زودی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید