توافق مسکو و اسلام آباد درباره ساخت خط لوله گاز جریان پاکستان

به گزارش مجله جهانگیر، وزیر انرژی روسیه و سفیر پاکستان در مسکو توافقنامه ای را امضاء کردند که امکان تحقق سریع ساخت خط لوله گاز جریان پاکستان (نام تازه خط لوله شمال-جنوب) را فراهم کرده است.

توافق مسکو و اسلام آباد درباره ساخت خط لوله گاز جریان پاکستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اینترفکس، وزارت انرژی روسیه با انتشار بیانیه ای گفت که نیکولای شولگینوف وزیر انرژی این کشور و شوکت علی -خان سفیر پاکستان در فدراسیون روسیه روز جمعه سندی را امضاء کردند که امکان آغاز تحقق طرح ساخت خط لوله گاز جریان پاکستان در آینده نزدیک را بوجود می آورد.

شولگینوف در سرانجام این نشست گفت: وزارت خانه های مرتبط دو کشور کار گسترده ای را به منظور تهیه این پروتکل انجام دادند و اکنون امضای این سند از طریق شرکت های روسی و پاکستانی این امکان را بوجود آورده تا فرایند تحقق طرح ساخت این خط لوله که باعث تقویت امنیت انرژی خود کشور پاکستان شده و استفاده از گاز طبیعی بعنوان منبع انرژی سازگار با محیط زیست را ممکن می سازد، در آینده هر چه نزدیکتر آغاز شود.

بر اساس بیانیه وزارت انرژی روسیه، خط لوله گاز جریان پاکستان بیش از یک هزار و صد کیلومتر طول داشته و ظرفیت انتقال آن تا 12.3 میلیارد کیلومترمکعب گاز در سال و مرتبط کننده ترمینال گاز مایع در بنادر گراچی و گوادر در جنوب پاکستان به نیروگاه های برق و رفع نیازهای صنایع این کشور در شمال این کشور است.

در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که این کشور به پاکستان ارسال گاز مایع روسی را پیشنهاد داده است و مسئله دورنمای همکاری های دوجانبه در عرصه انرژی در جریان مذاکرات وی با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان مورد بررسی قرار گرفت.

در ماه مارس (اوایل فروردین) مشخص شده بود که روسیه و پاکستان در حال تغییر نام خط لوله گاز شمال-جنوب به خط لوله جریان پاکستان هستند که طرف روسی بیش از 26 درصد سهام آن را در اختیار دارد. توافقنامه بین المللی مربوط به ساخت این خط لوله از کراچی به لاهور در ماه اکتبر سال 2015 امضاءشده بود. خط لوله گاز جریان پاکستان برای ایجاد ارتباط حمل و نقلی بین کشورهای حوزه دریای بالتیک به هندوستان از طریق خاک ایران در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1496

به "توافق مسکو و اسلام آباد درباره ساخت خط لوله گاز جریان پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق مسکو و اسلام آباد درباره ساخت خط لوله گاز جریان پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید