تهدید انگلیس علیه اروپا در مسئله مورد مناقشه ماهیگیری، مخالفت مرکل و ماکرون با مذاکرات مستقیم با جانسون

به گزارش مجله جهانگیر، در حالی که امروز (یکشنبه) باید درباره نتیجه مذاکرات برگزیت تصمیم گیری گردد لحن های طرفین مذاکرات خشن شده و انگلیس اعلام نموده که در صورت عدم توافق در عملیاتی دریایی از آب های خود در برابرکشتی های ماهی گیری اروپا حمایت می نماید.

تهدید انگلیس علیه اروپا در مسئله مورد مناقشه ماهیگیری، مخالفت مرکل و ماکرون با مذاکرات مستقیم با جانسون

با ما سفر کنید و با اروپا تور لحظه آخری از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران به نقل از روزنامه آلمانی پاسایر نویه پرسه، در حالی که چند روزی بیشتر تا خاتمه مهلت مقرر برای دستیابی به توافقی تجاری در مذاکرات برگزیت باقی نمانده است لحن طرفین مذاکره نماینده سخت تر و خشن تر شده است.

رسانه های انگلیسی گزارش دادند که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه مانع کوشش های نخست وزیر انگلیس برای انجام مذاکرات مستقیم شده اند.

به این ترتیب یک روز قبل از زمان معین شده برای تصمیم گیری درباره مذاکرات برگزیت، لندن از یک عملیات دریایی سخن به میان آورده که در صورت عدم توافق قایق های ماهیگیری اتحادیه اروپا را از آب های انگلیس دور نگه دارد.

در این میان مذاکرات بین میشل بارنیر، مذاکره نماینده ارشد اتحادیه اروپا و دیوید فراست، همتای انگلیسی اش در بروکسل همچنان ادامه دارد. هیچ یک از طرفین مذاکره نماینده امروز (شنبه) نتوانستند بگویند دقیقا چه تصمیمی در روز یکشنبه و بعد از خاتمه مذاکرات گرفته خواهد شد.

یک سخنگوی لندن در پاسخ به سوالی در این باره به خبرگزاری آلمان گفت: این مسئله به فرایند مذاکرات بستگی دارد.

بدون دستیابی به توافقی قواعد سازمان تجارت جهانی بر مناسبات تجاری اروپا و انگلیس حاکم خواهد شد که این به مفهوم تعرفه های گمرکی بالا و کاهش رشد مالی است.

در این میان وزیر خارجه ایرلند خواهان ارتباطات مثبت تر از طرف اتحادیه اروپا شده و گفته است که باید کم تر از تحریم سخن به میان آمده و بیشتر درباره راه چاره صحبت گردد.

وی در تبادل نظریی با روزنامه دی ولت آلمان گفته است: همه ما انگلیس را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسیم. اما یک مشارکت احتیاج به سازش و مصالحه دارد. این به مفهوم از دست دادن استقلال نیست، بلکه در اینجا مسئله توافقات بین طرفین بر سر مسائل حاکمیتی مطرح است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم گفته است که با گذشتن هر روز توافق دشوارتر می گردد اما همچنان ممکن است.

وی در تبادل نظر با یک رسانه آلمانی تاکید نمود: بنابراین ما به عنوان اتحادیه اروپا تا زمانی که پنجره تنها به اندازه یک شکاف باز است به مذاکرات ادامه می دهیم. خواهیم دید تا روز یکشنبه چه موفقیت هایی به دست می آید و سپس دوباره شرایط را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

یکی از مسائل مورد مناقشه در مذاکرات بین اتحادیه اروپا و انگلیس مسئله حق ماهیگیری در آب های تحت حاکمیت هر منطقه است. انگلیسی ها اعلام نموده اند که خودشان می خواهند تصمیم بگیرند که چه کسی در آینده چه مقدار می تواند در آب های آن ها ماهی گیری کند. لندن حتی اعلام نموده که در صورت لزوم از کشتی های نیروی دریای سلطنتی برای محافظت از آب های خود در برابر کشتی های ماهیگیری اروپا استفاده خواهد نمود.

شرایط رقابت عادلانه هم از دیگر موضوعات مورد مناقشه بین طرفین است. بار دیگر یک سخنگوی دولت انگلیس اعلام نموده که برای لندن مسئله استقلال در میان است. به گفته وی انگلیس می خواهد به وسیله برگزیت کنترل قوانین، مرزها، آب ها و پول خود را دوباره در دست گیرد و دیگر پایبند استانداردهای اروپا که روی آن دیگر هیچ نفوذی ندارد نباشد.

اور زو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز گذشته بعد از خاتمه نشست سران اروپایی با اشاره به تداوم اختلافات در مذاکرات برگزیت برای دستیابی به توافقی تجاری با انگلیس گفت که احتمال عدم توافق بیشتر از دست یابی به چنین توافقی است..

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم در این باره ابراز بد بینی نموده است.

ملاقات حضوری چهارشنبه شب جانسون و فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی برای حل اختلافات برگزیت هم نتوانست دردی از بن بست مذاکرات دوا کند و اختلافات را رفع کند.

کمیسیون اروپایی بعد از ملاقات فون در لاین با جانسون گفت که اختلافات اساسی در مذاکرات همچنان ادامه دارد.

با این همه بنا بر این شد تا تیم های مذاکره نماینده به سرعت مجددا گرد هم آیند و سعی نمایند ظرف 4 روز و تا روز یکشنبه نکات مورد اختلاف را رفع نمایند.

زمان برای دستیابی به توافق تجاری با انگلیس به سرعت در حال گذر و کوتاه است؛ چراکه مجلس اروپا و احتمالاً مجلس های ملی باید زمان داشته باشند تا قبل از 31 دسامبر امسال توافق احتمالی اجرا شده را تصویب نمایند.

لندن و بروکسل پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه امسال میلادی (11 بهمن 98) گفت وگوهای دوجانبه بر سر آینده روابط خود را آغاز کردند؛ اما به گفته مقامات هر دو طرف تا به حال چندین دور مذاکرات در این باره برای دستیابی به یک توافق به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

دوران گذار انگلیس با خاتمه امسال میلادی به اتمام می رسد و بعد از آن انگلیس باید اتحادیه گمرکی و بازار داخلی اروپا را ترک کند.

اگر تا آن زمانی توافقی حاصل نگردد برگزیت سخت به وقوع خواهد پیوست که عواقب مالی بسیار بدی برای طرفین خواهد داشت.

همچنان طرفین در سه موضوع مهم اختلافات اساسی دارند که عبارتند از مسئله ماهیگیری، رقابت منصفانه و چارچوبی برای اجرای توافقات.

فون در لاین روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: در روز یکشنبه تصمیم گیری می گردد که آیا مبنای کافی برای توافق درباره روابط تجاری آینده وجود دارد یا خیر. مواضع همچنان با هم فاصله دارد. در هر صورت در کم تر از سه هفته آینده آغاز جدیدی برای این دوستان قدیمی ایجاد می گردد.

وی گفت: همچنان موضع رقابت عادلانه و مقررات درباره ماهی گیری مورد اختلاف است.

وی این مسئله را قابل درک دانست که انگلیس می خواهد از سال آینده آب های ماهیگیری خود را کنترل کند و در عین حال گفت که لندن هم باید انتظارات ناوگان ماهیگیری اتحادیه اروپا که دهه ها در آب های انگلیس فعالیت داشته را درک کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1131

به "تهدید انگلیس علیه اروپا در مسئله مورد مناقشه ماهیگیری، مخالفت مرکل و ماکرون با مذاکرات مستقیم با جانسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید انگلیس علیه اروپا در مسئله مورد مناقشه ماهیگیری، مخالفت مرکل و ماکرون با مذاکرات مستقیم با جانسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید