تشکیل شورای عالی راهبردی مسئولیت اجتماعی

به گزارش مجله جهانگیر، اولین نشست توسعه مسئولیت اجتماعی از طرف کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق شیراز، با موضوع مسئولیت اجتماعی اثربخش و توسعه پایدار، در شیراز برگزار گردید.

تشکیل شورای عالی راهبردی مسئولیت اجتماعی

این نشست اولین رویداد از مجموعه نشست هایی استانی است که کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران در تعامل و بهره مندی از توانمندی های اتاق های استان ها با هدف ترویج علمی-کاربردی مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی و فراهم آوردن بستر تبادل تجارب میان فعالان کسب وکار، سازمان های مردم نهاد و متخصصان به ویژه استان ها برگزار کرد.

هیات رئیسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران، رئیس کمیسیون های تخصصی، نمایندگان بخش خصوصی، فعالان سازمان ­های مردم نهاد و متخصصان حوزه مسئولیت اجتماعی، از جمله شرکت ­کنندگان در این نشست بودند.

محمود اولیایی نایب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان در این نشست، ایجاد هم افزایی اتاق های استان ها در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی را امری ضروری دانست و از اساسی ترین کارهای کمیسیون در دوره نهم را تشکیل شورای عالی راهبردی مسئولیت اجتماعی در اتاق ایران عنوان نمود. او توجه به حوزه مسئولیت اجتماعی را در شرایط حال حاضر کشور ضروری و مهم دانست.

در این نشست، علیرضا نبی، کارآفرین اجتماعی و مدیر گروه کارخانجات زیتون آرشیا، اردشیر گراوند، جامعه شناس و مدیر موسسه مطالعاتی نقش کلیک، و میثم هاشم خانی، اقتصاددان، ایده ها و نظرات خود را در قالب سه سخنرانی ارائه کردند.

اردشیر گرواند با رویکرد جامعه شناختی به نقد اقدامات صورت گرفته برای فقرزدایی و کاهش آسیب های اجتماعی پرداخت و مهم ترین اولویت شهر شیراز را توجه به شهرهای حاشیه ای و ایجاد امکانات برای شهرهای محروم شهرستان ذکر کرد. او با ارائه آماری از شرایط مالی و اجتماعی شهر شیراز در مقایسه با شهرهای حاشیه ای، فرایند آسیب های اجتماعی را در شیراز رو به افزایش دانستند و توجه بیشتر فعالان مالی و اجتماعی را به معضلات فعلی و آینده استان فارس خواهان شد.

علیرضا نبی نیز در این نشست، اشتغال را پیش شرط کاهش آسیب های اجتماعی دانست. او با ذکر تجاربی از کارآفرینی برای افراد دارای سابقه بزه در کارخانجات آرشیا، شغل را جزئی از حقوق اولیه هر فرد دانست که اگر همراه با تکریم و احترام به افراد باشد باعث رشد و بالندگی آنان خواهد شد. بر اساس سخنان نبی، در کارخانجات آرشیا، بالغ بر 1000 نفر از افراد دارای سابقه محکومیت و زندان به کار گمارده شده اند. او فضای کارخانه را به خانواده ای تشبیه کرد که باعث رشد اعضای خود شده است و همه این موارد را ناشی از اهمیت شغل و درآمد پایدار برای حفظ کرامت انسانی دانست.

در این همایش، میثم هاشم خانی ایده ارزیابی اثربخشی را بیان کرد و آن را رکنی اساسی برای آنالیز اثرگذاری پروژه های فقرزدایی در قالب پروژه های اجرایی موسسات خیریه و مسئولیت اجتماعی شرکت ها دانست. ارزیابی اثربخشی، موضوع کاری اقتصاددانانی بوده است که در سال 2019 پیروز به اخذ جایزه نوبل اقتصاد شده اند. بر اساس این ایده، باید اهداف مشخصی برای هر برنامه فقرزدایی مشخص و شاخص های کمی هر هدف طی بازه زمانی سنجش گردد. به این طریق، می توان اقداماتی را که اثربخش بوده اند شناسایی کرد و در بلندمدت، آن ها را تکرار کرد.

همچنین در این نشست، از کمپین همه-مسئولیم به ابتکار اتاق شیراز رونمایی شد. خانم یلدا راهدار، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز، با اعلام شروع این کمپین، آن را کوششی برای جلب همکاری سازمان های مردم نهاد، فعالان مالی و انجمن ها برای برداشتن باری از روی دوش جامعه معرفی کرد.

راهدار با اشاره به صندلی اتاق به عنوان مادر تشکل ها، به تشکیل کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی در دوره نهم اتاق شیراز اشاره نمود و آن را ناشی از نگاه ویژه به موضوعات مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی در این دوره دانست.

در حاشیه این نشست، اعضای اتاق ایران و شیراز از اقدامات کمیته امداد در راستای حمایت از خانواده های بی سرپرست و محروم بازدید کردند. در این بازدید، اقدامات کمیته امداد استان فارس برای جلب مشارکت خیرین و شرکت ها معرفی گردید و بر لزوم استمرار همکاری بخش خصوصی و موسسات مردم نهاد برای تجمیع کوشش های منجر به کاهش آسیب های اجتماعی و فقر در استان فارس تاکید شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 520

به "تشکیل شورای عالی راهبردی مسئولیت اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل شورای عالی راهبردی مسئولیت اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید