ترامپ اشتباه اوباما را در افغانستان تکرار می کند

به گزارش مجله جهانگیر، در آمریکا و حتی هم حزبی های ترامپ، از اقدام وی در مذاکره با طالبان به شدت انتقاد شده و این در شرایطی است که اوضاع در افغانستان بعد از حمله طالبان به نیروهای دولتی و اختلاف در توافقات بین طرفین، اوضاع پیچیده شده است.

ترامپ اشتباه اوباما را در افغانستان تکرار می کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: کنندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا پس از مکالمه تلفنی بین دونالد ترامپ و ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان، مذاکره کننده اصلی این جنبش (که در روسیه بعنوان یک گروه تروریستی شناخته شده و فعالیت آن ممنوع است) در مزاکرات با آمریکا، چنین ابراز نگرانی کردند که رئیس جمهوری ایالات متحده با کننده یک گروه تروریستی صحبت کرده است و این اقدام احتمالاً باعث تشویق این گروه شده و حملات به نیروهای دولتی را تسهیل خواهد کرد.

به عقیده کارشناسان، درگیری ها در افغانستان واقعاً از سر گرفته خواهند شد، ولی احتمالاً توافقاتی درباره مبادله زندانیان بین گروه های تروریستی و کابل به دست خواهد آمد.

ترامپ تأیید کرده است که چنین گفتگویی اجرا شده است. وی گفت: من با رهبر طالبان صحبت کردم. مذاکرات خوبی بود و ما توافق کردیم که خشونت ها انتها یابد. آنها خشونت نمی خواهند. باید ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

البتته، طبق اطلاعات وزارت امور داخلی افغانستان، گروه طالبان 33 حمله در 16 ولایت علیه نیروهای امنیتی و غیرنظامیان انجام داده اند.

این اتفاق چند روز پس از آن صورت گرفت که آمریکا و طالبان توافق نامه ای را امضا کردند که شرط آن این است که آمریکا نیروهای خود را به طور کامل از افغانستان خارج کند، مشروط بر اینکه گروه های مسلح افغان نیز به تعهدات خود عمل کنند.

این تعهدات شامل مذاکره با دیگر افغان ها (یعنی با مقامات کابل) و ممنوعیت استفاده از مناطق تحت کنترل آنها توسط سایر گروه های تروریستی از جمله القاعده است.

اوضاع نه تنها به خاطر حملات جدید طالبان پیچیده است، بلکه اختلافاتی نیز بین اسنادی که توسط دولت آمریکا با طالبان امضا شده و بطور جداگانه با مقامات دولتی افغانستان امضا شده، وجود دارد.

توافق با طالبان می گوید که آمریکا آزادی 5 هزار نیروی طالبان اسیر شده و 1 هزار سرباز نیروهای دولتی افغانستان که به دست شورشیان افتاده ان را تحریک و سازمان دهی می نماید، یعنی ، مبادله بر اساس فرمول نسبت 5 به 1 فرض شده است. در حالیکه در اعلامیه مشترک ایالات متحده با کابل ، فقط درباره دست یابی آزادی زندانیان توسط هر دو طرف صحبت شده است. این مسئله توسط اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز مورد استفاده قرار گرفت و بدین ترتیب وی حاضر به حل و فصل سریع مسئله مبادله زندانیان نشده است.

انتقاد داخلی شدید از ترامپ برای گفت وگو و سازش با تروریست ها

رسانه های آمریکایی تصمیم ترامپ برای برقراری ارتباط با کننده جنبش طالبان که مسئول کشته شدن بیش از 3500 سرباز آمریکایی و تعداد بسیار بیشتری از غیرنظامیان در افغانستان است را اقدامی بی سابقه نامیدند. به عقیده آنها، پیش از این ، هیچیک از روسای جمهوری آمریکا این گامی را برنداشته این امر به شورشیان فرصت می دهد تا موقعیت خود را بهتر کرده و تدارکات لازم برای ادامه اقدامات خود را فراهم کنند.

حتی هم حزبی های ترامپ در مجلس کنندگان نیز با انتقاد به وی حمله کردند. آنها استدلال می کنند که این توافق امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد زیرا طرف مقابل شروط خود را اجرا نخواهد کرد.

طبق اطلاعات نشریه هیل ، لیز چنی فرد شماره 3 در سلسله مراتب کنندگان جمهوریخواه در مجلس کنندگان کنگره ، دقیق ترین ارزیابی از این اقدام ترامپ را انجام داده است. به گفته وی ، در توافق با طالبان مکانیزم روشنی برای تأیید آن وجود ندارد. تعهدات طالبان، از جمله شرط لزوم قطع تماس با القاعده، بطور تعیین تعیین نشده است.

جو ویلسون، کننده جمهوریخواه و عضو کمیته های نیروهای مسلح و امور بین الملل کنگره نیز گفته است که او با نگرانی اشرف غنی در خصوص آزادی 5000 تروریست به خوبی آموزش دیده موافق است. چنین اقدامی بسیار خطرناک و کاملاً غیرمسئولانه است.

در مقاله هیل نوشته شده است: اکثریت مردم افغانستان نمی خواهند طالبان بر کشورشان حاکمیت پیدا کنند. با این وجود، خروج زود هنگام نیروهای خارجی از افغانستان ممکن است به سقوط کابل منجر شود. ترامپ باید از اشتباه باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا درس عبرت بگیرد.خارج شدن نظامیان آمریکایی از عراق به تصمیم اوباما، مورد رضایت رای دهندگان آمریکایی قرار گرفت. در نتیجه ، بخشی از این کشور تحت کنترل گروه تروریستی و خونریز داعش قرار گرفت و نیروهای آمریکایی مجبور شدند بار دیگر به عراق بازگردند.

بعد از توافق با آمریکا، هدف طالبان مجبور کردن مقامات کابل به مذاکره و سازش است

ارکادی دوبنوف کارشناس مسائل آسیای میانه و افغانستان در روسیه معتقد است: البته گفت وگوی ترامپ با کننده طالبان یک اقدام کاملاً غیرمعمول در بالاترین سطح است. رهبر یک ابرقدرت جهانی با کننده یک سازمان تروریستی که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفته است، تماس گرفته و مذاکره می کند . ولی این مسئله پس از تشریفات مربوط به امضای توافقنامه صلح انجام شد. هرچند تشریفات برای دونالد ترامپ هرگز اهمیتی نداشتند. از طرف دیگر ، ترامپ واقع بینانه عمل کرده و تلاش کرده تا توافقنامه را نجات دهد که در داخل آمریکا هم با شک و تردیدهای زیادی روبرو شده است.

این کارشناس می گوید: دو توافق وجود دارد - یکی با طالبان و دیگری با مقامات رسمی کابل ، که با یکدیگر تضاد دارند. هنگامی که رئیس جمهور اشرف غنی از آزادی زندانیان خودداری کرد، طالبان دوباره عملیات علیه نیروهای افغان را آغاز کردند ، اما نه علیه نیروهای آمریکایی و ناتو. تعیین شد که طالبان از این طریق سلاح آزمایشی خود، یعنی اعمال فشار با استفاده از زور، را بکار گرفته است. و هدف هم این است که حداقل کابل را مجبور به مذاکره کند.

دوبنوف اضافه کرد: به عقیده من این احتمال وجود دارد تا 10 مارس (20 اسفند ماه)، زمانی که در چارچوب توافقات اجرا شده در قطر ، مذاکرات داخلی در افغانستان آغاز شود، یک مصالحه قطعی در چارچوب مثلث طالبان - کابل - ایالات متحده حاصل شود و به نوعی برخی تحرکات در فرایند صلح در افغانستان آغاز شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 620

به "ترامپ اشتباه اوباما را در افغانستان تکرار می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ اشتباه اوباما را در افغانستان تکرار می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید