تخت روانچی: تجارت اسلحه ایران نیازی به موافقت شورای امنیت ندارد

به گزارش مجله جهانگیر، نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اتمام محدودیت های تسلیحاتی ایران نوشت: از امروز(یکشنبه) تجارت اسلحه ایران نیازی به موافقت قبلی شورای امنیت ندارد.

تخت روانچی: تجارت اسلحه ایران نیازی به موافقت شورای امنیت ندارد

به گزارش خبرنگاران، مجید تخت روانچی بامداد یکشنبه در پیغام توییتری نوشت: 5سال پس از روز تصویب برجام و مطابق قطعنامه 2231 محدودیت های غیرقانونی تسلیحاتی علیه ایران اکنون سرانجام یافته است. از امروز (یکشنبه) تجارت اسلحه ایران نیازی به موافقت قبلی شورای امنیت ندارد.

به نوشته نماینده دائم ایران در سازمان ملل، آمریکا سعی کرد مانع این امر شود، ولی مغلوب شد؛ چرا که شورای امنیت سازمان ملل کوشش های آمریکا را مردود دانست.

27 مهرماه 1399 پنجمین سالگرد روز تصویب برجام است. از این روز، وفق قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد، دولت ها دیگر ملزم به اخذ مجوز موردی از شورای امنیت برای انجام مراودات مندرج در بندهای 5 و 6(ب) قطعنامه 2231 از جمله عرضه، فروش و انتقال تسلیحات و تجهیزات مربوطه به و از ایران نیستند. مضافا، محدودیت های مسافرتی برای افراد مندرج در فهرست 2231 لغو می شود. باید تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران همیشه تمامی تحریم ها و محدودیت های اعمالی علیه مردم ایران را بی اساس، ناعادلانه و غیرقانونی دانسته است.

در چند ماه گذشته، ایالات متحده در نقض قطعنامه 2231 برای تحمیل تحریم تسلیحاتی جدید بر ایران کوشش نموده بود که راه به جایی نبرد چرا که شورای امنیت این اقدام خلاف قانون آمریکا را رد کرد. کوشش غیرقانونی آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه های ملغی شده شورای امنیت علیه ایران هم مغلوب شد زمانی که 13 عضو و سه رئیس پیاپی شورای امنیت ادعای آمریکا مبنی بر صلاحیت توسل به بند 11 قطعنامه 2231 را رد کردند و صلاحیت ادعایی مزبور را باطل و بی اثر دانستند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1020

به "تخت روانچی: تجارت اسلحه ایران نیازی به موافقت شورای امنیت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت روانچی: تجارت اسلحه ایران نیازی به موافقت شورای امنیت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید