تاریخچه لامبورگینی و آشنایی با موسس آن فروچیو لامبورگینی

به گزارش مجله جهانگیر، لامبورگینی (Lamborghini) شرکت خودروسازی ایتالیایی است. لامبورگینی در زمینه طراحی و فراوری خودروهای سوپر اسپورت و اس یووی فعال می باشد.

تاریخچه لامبورگینی و آشنایی با موسس آن فروچیو لامبورگینی

لامبورگینی ( Lamborghini) شرکت خودروسازیایتالیایی است. شرکت لامبورگینی در راستای طراحی و فراوریخودروهای سوپر اسپورت و اس یووی فعال می باشد.

آرم لامبورگینی

خودروسازی لامبورگینی در سال 1963 به واسطه فروچیو لامبورگینی تاسیس گشت و درسال 1998 گروه فولکس واگن شرکت خودروسازی لامبورگینی را به مبلغ 110 میلیون دلارخریداری نمود. بنابراین در چارت گروه خودروسازی فولکس واگن که شرکتی آلمانی می باشد،لامبورگینی به منزله زیرمجموعه ای از شرکت خودروسازی آئودی گشت.

فروچیو لامبورگینی

دفتر مرکزی شرکت لامبورگینی در دهکده ای کوچک به نام سن آگاتا بولونیز در نزدیکیبولونیا و در کشور ایتالیا واقع شده است. در حال حاضر شرکت لامبورگینی زیر نظرمدیریت شرکت خودروسازی آئودی در خط فراوری کارخانجات خود، مدل های لامبورگینیاونتادور، لامبورگینی سستو المنتو، لامبورگینی اوراکان و لامبورگینی وننو را فراوریو ارائه می دهد.

موسس شرکت لامبورگینی، فروچیو لامبورگینی است که تحصیلات خود را در فیلد طراحیماشین آلات کشاورزی و صنعتی گذراند. بعد از آن فروچیو به ارتش ایتالیا ملحق شد ودر بخش نیروی هوایی به کار پرداخت. به عنوان مکانیک در جنگ دنیای دوم، فروچیولامبورگینی در یک کارخانه به کار مشغول شد و بعد از جنگ، او با بهره گیری ازبه جامانده تجهیزات نظامی کارخانه مذکور ، بهساخت تراکتور مشغول شد. فروچیو لامبورگینی عشق شدیدی به خودروهای سرعتی داشت وهمیشه رویای سرعت را در سر می پروراند. فروچیو در سال 1947 با بهبود دادن موتور یکی از مدل های فیات، یک اتومبیل مسابقه ایایجاد کرد و در سال 1948 با این خودرو به شرکت در یک مسابقه محلی اقدام کرد.

تاریخچه لامبورگینی از سال 1949تا 1963

فروچیو لامبورگینی در سال 1949 شرکت فراوری تراکتور خود را به نام لامبورگینیتراتوری، بنیان نهاد. شرکت لامبورگینی در اواسط دهه 1950 تبدیل به عظیمترینفراوریکننده ماشین آلات کشاورزی ایتالیا گشت. همچنین شرکت لامبورگینی در راستایساخت سیستم های تهویه گرمازا و سرمازا هم فعالیت می کرد.

خودروسازی لامبورگینی از سال 1963تا 1965

دلایل متعددی از چگونگی ورود لامبورگینی به دنیای خودرو ها وجود دارد. بر اساس یکافسانه، بحث بین انزو فراری (رئیس کارخانه خودرو سازی فراری) و فروچیو لامبورگینیاین گونه نقل شده است که آن دو بر سر اینکه چه کسی توان فراوری خودروهای بهتری رادارد بحث می کردند. داستان دیگر حاکی از آن است که فروچیو لامبورگینی دائما ازخودروی فراری خود شکایت و عدم رضایت داشت. (به عللی از قبیل تعداد دفعات بردنماشین به تعمیرگاه، خدمت رسانی ضعیف و غیره). واقع بینانه ترین استدلال، پیش زمینهدانش مکانیکی و کار منحصر به فرد فروچیو لامبورگینی در حس تجارت بوده است.

فروچیو لامبورگینی اوقات فراغت خود را به پیاده سازی موتور و سایر قطعات خودروشخصی اش که در بیشتر اوقات فراری یا مازراتی بود؛ می گذراند. پس از آن شاسی، سیستمتعلیق، ترمز خودرو و سیستم برق کشی آن ها را آنالیز می نمود. آنچه که او دریافت،این بود که بسکمک از قسمت های وسایل نقلیه او در واقع شبیه به قسمت های بکار رفتهدر تراکتورهای فراوری شده در کارخانه او بودند. با این وجود مبلغ دینام یا تایر ایتالیایینصب شده در خودروی فراری، سه برابر قیمت معمول بود. بنابراین در حقیقت اولین چشمانداز کسب و کار او آنچنان در رابطه با طراحی لامبورگینی میورا نبود؛ بلکه به نوعفرصت کسب وکار/درآمد موجود در بازار قطعات ارتباط داشت.

در سال 1962 فروچیو لامبورگینی با برداشت ذهنی از کسب وکار مکمل، شروع به پایه گذاریشرکت خود نمود. در ماه می 1963 او شرکت فروچیو لامبورگینی اتومبیلی رابنیان نهاد و زمین عظیمی را هم در سن آگاتا بولونیز برای راه اندازی فروشگاه خودخرید. فروچیو در آن هنگام طراحی فوق مدرنو تاسیسات فراوری را در کنار فضای اداری خود مد نظر قرار داد. در طی چند ماه بعد از پایه گذاری فروشگاه خودرو خود در سال 1963 لامبورگینیتوانایی های تیم خود را مورد سنجش قرار داد. این سنجش در قالب یک طرح مفهومی خودروبرای نمایشگاه اتومبیل تورین؛ در نوامبر همان سال به اجرا درآمد. با وجود شانس کم و زمان محدود، فروچیو لامبورگینی و تیمش به گونه ای پیروز به ادامهکار خود و غلبه کردن بر مسائل گشتند. با گسترش به موقع برای نمایشگاه خودرویتورین 1963، اولین خودروی لامبورگینی با نمونه اولیه لامبورگینی 350جی تی ویفعالیت خود را شروع نمود. این مدل خودرو در نمایشگاه، نظر منتقدان را به سوی خودمعطوف نمود. در کل این خودرو نه فقط به عنوان کوشش فوق العاده فروچیو لامبورگینی بهشمار می رفت؛ بلکه به سهم خود یک خودروی عالی هم بود . موتور 360 اسب بخار 12سیلندر، نیروی کافی برای این مدل خودرو را تامین می نمود؛ که از سوی مهندس سابقفراری، جیوتو بیتزارینی طراحی گشته بود و همچنین تاثیر بسزایی هم درپروژه های آینده لامبورگینی داشته است.

بعد از نمایشگاه اتومبیل تورین، فروچیو لامبورگینی قصد فراوری مدل 350 جی تی وی،اما با طراحی فرانکو اسکالیونه را داشت. او پس از آن با مشهورترین موسسه طراحیمیلان، کاروزریا تورینگ، تماس برقرار نمود. فیلیس بیانکی آندرلونی از کاروزریاتورینگ، طراحی 350جی تی وی را برای فراوری مدل جدید لامبورگینی 350جی تی و در ادامهآن [لامبورگینی 400جی تی] را مکفی دانست. در طی سال های 1964 و 1965 شرکت لامبورگینی برای نخستین بار حس احترام و تقدیر رااز سرتاسر دنیا دریافت نمود و مورد توجه عظیمان صنعت خودروسازی واقع شد. بعد ازچندین آنالیز کیفیت از طریق نشریات اتومبیل و روزنامه های آمریکایی و اروپایی،محصولات شرکت لامبورگینی شروع به جذب خریدار نمود.

تاریخچه خودروسازی لامبورگینی از سال 1965 تا 1969

در اوایل سال 1965 لامبورگینی دائما تاکید می نمود که هرگز علاقه ای به انجام پروژه هایمربوط به آینده و یا عجیب، نداشته است. فروچیو لامبورگینی به طرح های مفهومی(نمایشی) علاقه مند نبود. او به راحتی می خواست که اتومبیل های معمولی فوق العادهسریع و بی عیب و نقص را بسازد. دو مهندس باهوش جوان از بولونیا، فروچیو را درک کردندو بر روی یک طراحی مفهومی در ذهن خود به کار پرداختند. ایده این بود که یک خودرویمسابقه ای، اندکی رام تر برای جاده ها و همچنین کاربردی در حومه شهر طراحی کنند.

پروژه آن ها به شکل مخفیانه با نام تی پی 400 و یک طراحی موتور رده متوسط، باموتور 12 سیلندر 4 لیتری 400جی تی که به صورت اریب در پشت کابین تعبیه گشته بود،شروع گشت. این جای قرارگیری موتور، از ویژگی های خاص و یکتا در این خودرو بود.چرا که تا آن هنگام هیچ خودرو جاده ای اسپرت، موتور خود را در پشت کابین نصبنکرده بود. شاسی لامبورگینی میورا از ورق فلزی خم شده و جوش داده فراوری شده بودکه سبب کم شدن وزن بیشتر و بهبود کارایی و امکان هندلینگ می گشت. برای فراهم نمودن سابقه ای برای بیشتر لامبورگینی های آینده، نام این خودرو مدلجدید میورا برگرفته از کلمه گاوهای مسابقه ای بود. گاوهای میورا ازقوی ترین گاوهای نر مسابقه ای بودند و همچنین به عنوان باهوش ترین و درنده ترین آن هانیز به حساب می آمدند. هنگامی که به اتومبیل میورا از جلو با درب هایی که رو بهجهت بالا باز می شوند می نگریم؛ نام آن بسیار مطلوب و مورد پسند است.

مجددا با وجود زمان کم و فشرده، بدنه خودروی میورا برای نمایش در نمایشگاه خودرویتورین در اکتبر 1965، سر موعد تکمیل گشت. این نمونه اولیه، هدفی لحظه ای بود. امامنتقدان مخالف، به طراحی موتور جلوی آن انتقاد نمودند و قانع نشدند که میورابتواند به صورت یک ماشین جاده ای پیروز عمل نماید. نوچیو برتون و تیم طراحی وی، طرح میورا را اندکی عجیب تر از طرح های امروزی فراوریکردند، ولی مارچلو گاندینی، میورا را به یک ابر خودرو جاده ای پایدار مبدل کرد.مدتها بعد گاندینی گفت که از اکتبر 1965 تا فوریه 1966، تمام کارکنانلامبورگینی در هفت روز هفته و ساعت ها جهت آماده کردن میورای مناسب جاده برایرونمایی در نمایشگاه اتومبیل ژنو و بلافاصله بعد از آن برای انبوه سازی کوشش می کردند.

اولین نمونه میورا در اکتبر 1965 به صورت یک شاسی هموار به نمایش گذاشته شده بود وفقط در چهار ماه به اولین ابر خودرو دنیا تبدیل شد. این پروژه چندان هم عاری از مشکل نبود. در آن هنگام که این مدل خودرو برای سایرینشناخته شده نبود و برای نخستین بار با پروژه جی تی وی 350 روی داد، موتورهای میوراتماما با مکان خود تطبیق نداشتند. این گونه به نظر می رسید که کاربراتور برایتامین هوا اندکی تحت فشار بود و به سهم خود سبب بروز مسائل فاصله ای در کاپوت عقبماشین می گشت. بر این اساس برای سنگینی اتومبیل، متعادل کننده ساختگی به محفظهموتور افزوده شد. این امر تصوری از یک ماشین را عرضه کرد که در حقیقت به صورتانتقال دهنده نیرو محرکه، قابل پیاده سازی بود. برای اجتناب از انتقادهای موجود ازجانب انواع رسانه های کنجکاو، پوشش موتور جهت احتیاط قفل گشته بود. ولی حتی بدونموتور نیز شور و شوق و جذابیت لازم در میورا بسیار بود.

خودروسازی لامبورگینی از سال1969 تا 1972

بعد از پیروز شدن میورا، شرکت لامبورگینی همچنان به سنجش و تکامل راه خود پرداخت.از سال 1967 تا 1971 لامبورگینی گونه های متنوعی از خودروها را تجربه نمود. طرحمفهومی مارزال، احتمالا یکی از عجیب ترین آن ها بود. درهای گالوینگ، موتور درونخطی 6 سیلندر، فضای گسترده شیشه ای و صندلی برای چهار نفر؛ این کانسپت ثابت را بهیک فضای آزمایشی برای مدل های آینده و مخصوص لامبورگینی اسپادا 4 نفره تبدیل کردهبود. اسپادا انواع شیشه را در طراحی خود دارد؛ البته نه به شکل همه پسند. این خودرو بهطور نامطلوبی عظیم می باشد و دارای خاتمه عقب، کاپوت با همان ابعاد بلند و شیشهبیشتر است. ویژگی مهم اسپادا در توان 325 اسب بخاری آن، موتور جلوی V12 و عملکرد چند وظیفه ای آن برای حمل چهار نفربود.

اسپادا، با ساخت سه تیپ از آن در طی سال های 1968 تا 1978، تاکیدی بر پیروزیت هایلامبورگینی میباشد. شرکت فروچیو لامبورگینی اینک وارددهه 1970 با خط فراوری چشم گیری می گشت. همراه با اسپادا، میورا اس جدید با موتورجلوی جی تی شبیه مدل جی تی350 با نام لامبورگینی ایسلرو فراوری شد. در کمتر از هشتسال شرکت لامبورگینی به اوج پیروزیت خود رسیده بود.

خودروسازی لامبورگینی از سال 1972 تا 1978

در ابتدای سال 1970 مسائلی از جمله ناآرامی های کارگری در ایتالیا، افزایش مبلغگاز و معاملات عظیم تراکتور، استرس زیادی را در فروچیو لامبورگینی و شرکتش به وجودآورد. بر این اساس در سال 1972 بعد از هشت سال در راس بودن، فروچیو 51٪ درصد ازسهام شرکت را به یک کارخانه دار سوئیسی با نام ژرژ هنری روزتی واگذار کرد. سال بعد او به جامانده سهام خود را نیز به دوست خود رنه لایمری واگذارنمود. بنابراین مردی که نیروی محرکه صعود این کمپانی بود مجبور به حذف خود از اینمعامله گشت. دهه 1970 زمان مطلوبی برای خودروسازی ها نبود و شرکت لامبورگینی سه مرتبه خود رابین سال های 1974 و 1978 در آستانه شکست دید تا در خاتمه در سال 1978ورشکست شد.

خودروسازی لامبورگینی از سال 1978 تا 1986

در سال 1980 برادران میمران اهل سوئیس تصمیم به کمک رساندن به لامبورگینی راگرفتند. در طی دهه 1980 کوشش های برادران میمران برای روی پا آوردن شرکتلامبورگینی در آخر با شکست روبرو گشت و برادران میمران در اواسط دهه 1980 شروعبه مذاکره با مدیران شرکت خودروسازی کرایسلر کردند. این مذاکره ها در آخر در سال 1986به پیوستن لامبورگینی به کرایسلر منجر شد.

خودروسازی لامبورگینی از سال 1986 تا 1998

در سال 1990 با وجود اینکه شرکت لامبورگینی همچنان زیر بار مالکیت کرایسلر بود؛ درطراحی لامبورگینی دیابلو پیروز شد. با سرعت 320 کیلومتر در ساعت، دیابلو از سال 1990تا سال 2001 مشغول به کار بود. اگرچه دیابلو درآمدساز کلیدی شرکت لامبورگینی برایدهه 1990 بود؛ ولی برای حفظ بقای شرکت لامبورگینی مکفی نبود.

در سال 1994، کرایسلر با مسائلی در شرکت خود روبرو شد. کرایسلر، لامبورگینی را بهعنوان یک مسئولیت برای خود می دانست. براین اساس در سال 1994 مجددا لامبورگینی بهگروهی از سرمایه گذاران اندونزیایی فروخته شد. این تغییر امیدوار کننده نتیجه ایجز عدم ثبات بیشتر برای لامبورگینی در بر نداشت. این شرایط همچنین با درگذشتفروچیو لامبورگینی در سن 76 سالگی در ایتالیا مصادف گشته بود. فروچیو لامبورگینیبدون مشاهده اینکه خودرو های او دوباره ابهت دهه 1960 را کسب نمودند، از دنیا رفت. در سال 1997 فردیناند پیک، نوه فردیناند پورشه و مدیرعامل گروه فولکس واگن بهلامبورگینی علاقه مند شد. در حقیقت این وارث پورشه برای چندین سال از طرفدارانلامبورگینی بوده است. فردیناند پیک، در صندلی یک مهندس جوان در ابتدای زندگی حرفه ایخود از لامبورگینی بازدید کرده بود. در 1997 لامبورگینی باید به آئودی در حیطه یک پروژه همکاری موتور نزدیک می گشت.پروژه ای که مدت ها بعد لامبورگینی گایاردو را پدید آورد. فردیناند این پیشنهاد موتور را مد نظر قرار داد. ولی هنگامی که شانس بدست آوردنلامبورگینی را پیدا کرد، فورا در این جهت قدم گذاشت تا اطمینان حاصل کند که این شرکت به سوی دیگرشرکت ها کشیده نمی گردد.

خودروسازی لامبورگینی از سال 1998 تا اکنون

در نهایت سال 1998 گروه خودروسازی فولکس واگن لامبورگینی را با قیمت 110 میلیوندلار خریداری نمود. نخستین مدل ساخته شده زیر نظر مدیریت خودروسازی فولکس واگن،لامبورگینی مورسیه لاگو بود، که در سال 2001 ساخته شد. این مدل خودرو، اولین طراحینوین لامبورگینی بعد از 11 سال بود که دارای سیستم محرک تمام چرخراز آئودی بوده وفضایی برای دو نفر را ایجاد می نمود. همچنین تجهیز شده به درب های گالوینگ و موتور12 سیلندر، با حجم 6.2 لیتر بود. نخستین نسل این خودرو توان 572 اسب بخار را باگشتاور 649 نیوتن متر فراوری می نمود. پانل های خارجی بدنه مورسیه لاگو به استثنای پانل های سقف و درب فولادی از فیبرکربن کامپوزیت فراوری شده است. این مدل شامل یک سیستم فعال ورودی مخفی شده در بالایجناحین عقبی می باشد و هنگامی که احتیاج به خنک کننده موتور باشد بالا می آیند. اینخودرو از سال 2001 تا 2010 با میانگین تعداد 4100 دستگاه، فروخته شد. مدل لامبورگینی گایاردو برای این شرکت همچون موستانگ برایفورد در دهه 1960 می باشد. گایاردو با ویژگی های به طور قابل ملاحظه ای، کوچکتر ازمورسیه لاگو، تقریبا مقرون به صرفه تر و با یک موتور قابل توجه و محرک کل چرخ، پرسودترین ساخته این شرکت از زمان شروع به کار آن در سال 2003 بوده است. گایاردو با قالب آلیاژ آلومینیوم، نخست از موتور 5 لیتری 10 سیلندر و اتصال یافتهبه گیربکس 6 سرعته دستی یا اتوماتیک بهره می برد که توان 500 اسب بخار و سرعت 309کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد 4 ثانیه ای را فراهم می آورد. از سال 2003 این طرح به سوی پیشرفت و طراحی شده از طریق جیوجیارو ولوک دانکروولک،با چندین تغییر سبکی و فنی روبرو بوده است. مدل گایاردو 2010 با موتور 5.2 لیتری 40سوپاپ 10 سیلندر که توان 562 اسب بخار و گشتاور 540 نیوتن متر را ایجاد می نماید،تجهیز شد. شتاب صفر تا صد 3.4 ثانیه و بیشینه سرعت 325 کیلومتر بر ساعت از دیگرویژگی های این خودرو می باشد. خودروی لامبورگینی اونتادور در سال 2011 برای جایگزینی مورسیه لاگو معرفی گشت.لامبورگینی اونتادور ساختار فیبر کربنی با قاب های جلو و عقب آلومینیومی را دارامی باشد. بدنه آن شامل پوشش فیبر کربنی برای موتور، اسپویلرهای با قابلیت تنظیم وورودی های کناری هوا، کاپوت و گلگیرهای جلو و درب های آلومینیومی است. با وجود اینقسمت های فیبر کربنی انتظار وزن کمتری برای این مدل لامبورگینی می رفت ولیاونتادور با وزن نه آنچنان کم 1575 کیلوگرم فراوری شده بود. با این وجود خودرو نامبرده به لطف موتور 700 اسب بخار وی12 با فراوری 690 نیوتن متر گشتاور، بسیار سرعتیمی باشد. این خودرو شامل لاستیک های 19 اینچی در جلو و لاستیک های عقب 20 اینچیاست.

جعبه دنده 7 سرعته به لامبورگینی اونتادور در رسیدن به سرعت 217.350 کیلومتر برساعت و شتاب صفر تا صد 2,7 ثانیه کمک رسانده است. آن گونه که پیداست طراحی شدهاونتادور بسیار زاویه ای است به گونه ای که در تصاویر مثل یک مدل معنایی به چشم می آید. ورودی های هوای عظیم در اونتادور به اطراف حرکت می نماید و بعد از تغذیه جناحین لامبورگینیاونتادور از هوا، به شدت سقوط می کنند. شکاف های گسترده، در هر دو جهت برایجستجوی اکسیژن بیشتر کشیده شده اند. در قسمت عقب خودرو نیز شرایط مشابهی موجود است.هم اکنون گران ترین ماشین دنیا متعلق به لامبورگینی ویننو است. اینخودروی رویایی و لوکس نسبتا 3برابر بوگاتی ویرون قیمت گذاری شده است.(بوگاتی ویروندومین ماشین گرانقیمت دنیا به حساب می آید). حتی سرمایه داران عظیم دنیا به راحتیقادر به خریدن این خودرو نیستند.

فروش لامبورگینی

در سال 2003 میزان فروش شرکت لامبورگینی نسبت به سال قبل از آن 3 برابر رشد یافت واز 424 دستگاه در 2002 به 1.305 دستگاه اتومبیل در 2003 نایل شد؛ که سهم فروش مدلگایاردو، 400 خودرو بود.

گروه تکنولوژی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1058

به "تاریخچه لامبورگینی و آشنایی با موسس آن فروچیو لامبورگینی" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاریخچه لامبورگینی و آشنایی با موسس آن فروچیو لامبورگینی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه لامبورگینی و آشنایی با موسس آن فروچیو لامبورگینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید