برترین سس، سس سویاست

به گزارش مجله جهانگیر، در میان ما ایرانی ها، درست برعکس مردم کشورهای آسیای دور، استفاده از سس سویا چندان رایج نیست.مردم هم درباره خواص این سس اطلاع چندانی ندارند و حتی خیلی وقت ها از متخصصان تغذیه سوال می نمایند که این سس فایده ای هم دارد؟ در پاسخ به این سوال باید

برترین سس، سس سویاست

برترین سس، سس سویاست

نویسنده:دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه و رژیم درمانی

در میان ما ایرانی ها، درست برعکس مردم کشورهای آسیای دور، استفاده از سس سویا چندان رایج نیست.

مردم هم درباره خواص این سس اطلاع چندانی ندارند و حتی خیلی وقت ها از متخصصان تغذیه سوال می نمایند که این سس فایده ای هم دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که سویا از موادی با ترکیبات ایزوفلاون تشکیل شده و در کل، مصرف آن هم برای دوران یائسگی و هم برای پیشگیری از انواع سرطان ها توصیه می گردد. جالب است بدانید که سس سویا هم چون حاوی ترکیبات سویاست، بسیار مفید است اما چون اندازه سدیم و نمک این سس بالاست، کسانی که محدودیت مصرف نمک دارند، به خصوص مبتلایان به فشارخون یا بیماری های قلبی عروقی، باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت نمایند و حتی در مواردی از خوردن آن به کلی اجتناب نمایند.

به طور کلی، سس سویا نسبت به سس های دیگر بهتر است و مصرف اش به همه افراد و گروه های سنی توصیه می گردد زیرا عامل چربی در این سس دیده نمی گردد. دیده شده که سس سویا را روی سالاد، جوانه گندم، غذاهای چینی، گوشت، انواع پلوها و حتی پیتزا می ریزند اما مصرف آن با گوشت (به خصوص ماهی و میگو) یا خوراک هایی که احتیاج به افزودن نمک دارند، بهتر از مصرف آن همراه با سالاد است؛ به خصوص اگر از نمک زدن به غذا هم اجتناب گردد. وقتی سس سویا با غذا مصرف می گردد، چون دیگر احتیاجی به افزودن نمک به آن ماده غذایی نیست، این یک نکته مثبت به تعداد میرود. به عبارت ساده تر، جایگزین کردن نمک سویا به جای نمک آشپزخانه یک عادت غذایی مناسب تلقی می گردد؛ به ویژه اگر بیماری مانند فشار خون گریبان تان را گرفته باشد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1574

به "برترین سس، سس سویاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین سس، سس سویاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید