برخورد کشورهای جهان با استخراج کنندگان رمزارز چگونه است؟

به گزارش مجله جهانگیر، استخراج رمزارز این روزها نه در کشور ما، بلکه در اکثر کشورهای جهان به یکی از موضوع های پرطرفدار و پربحث تبدیل شده است.در این میان، دولت ها برخوردهای متفاوتی با این موضوع و فعالان این حوزه دارند که قابل آنالیز است.

برخورد کشورهای جهان با استخراج کنندگان رمزارز چگونه است؟

به گزارش خبرنگاران، استخراج رمرزارزها و تعرفه برق ماینرها به یکی از بحث های داغ در دو ماه قبل تبدیل شده است و درحالی که دولت در نظر دارد متوسط تعرفه صادراتی را برای آن ها در نظر بگیرد، فعالان این حوزه بر این باورند که اگر ماینر به عنوان یک صنعت شناخته شده است، بنابراین باید تعرفه برق صنعتی را هم بپردازد. این درحالی است که دولت بر این باور است که اختصاص تعرفه های ارزان برق برای رمزارزها حقوق سایر صنایع را پایمال می نماید.

البته فعالان این بخش به وضعیت استخراج رمزارزها در سایر کشورها پرداخته و اظهار داشتند: در حالی که در ایران از نرخ متوسط صادراتی حرف زده می گردد، روسیه و قزاقستان با دو سنت به فعالان این حوزه برق می دهند و حتی از ماینرها اقتصادیات نمی گیرند.

لزوم وضع قوانین برای ارزهای مجازی

در این باره محمد خدادادی در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر این که آنالیز ها نشانگر آن است که به دلیل نگرانی دولت ها از تاثیر مخرب استخراج ارزهای مجازی بر شبکه های برق، عملا مصرف انرژی به عنوان پاشنه آشیل ارزهای مجازی در جهان به شمار می رود، اظهار کرد: به دلیل همین نگرانی ها، موجی از برخوردها در حوزه اعمال تعرفه های برق با قیمت های متفاوت در کشورهای مختلف جهان در حال گسترش است.

وی به گزارش های کمیته امور اقتصادی و پولی مجلس اروپا که در سال 2018 منتشر شده، اشاره نمود و گفت: این کمیته به اقتصاددانان توصیه نموده است که حضور ارزهای مجازی در بازارهای اقتصادی را جدی بگیرند. در این گزارش به سیاست گذاران توصیه شده است که ضمن اجتناب از برخورد انفعالی و نادیده دریافت این ارزها یا برخورد سلبی و ممنوع کردن استفاده از آن ها، علاوه بر به رسمیت شناختن ارزهای مجازی، نسبت به وضع قوانین و مقررات مربوط به این ابزار اقتصادی جدید همانند سایر ابزارهای اقتصادی اقدام نمایند.

به گفته این کارشناس صنعت برق، ارزهای مجازی و بیت کوین (به عنوان یکی از پرکاربردترین آن ها) برای تبدیل شدن به یک ابزار اقتصادی متداول در بازارهای جهان صرفا با مسائل از جنس اقتصادی و اقتصادی روبرو نیستند.

خدادادی به گزارش های منتشره در مجلات معتبری چون فوربز اشاره نمود و اضافه نمود: آنالیز ها نشانگر آن است که مصرف بالای بیت کوین به مصرف انرژی را به عنوان پاشنه آشیل ارزهای مجازی به شمار می رود، همین موضوع باعث شده بعضی دولت ها اقداماتی را جهت ممنوع یا محدود کردن دسترسی استخراج نمایندگان بیت کوین به شبکه سراسری برق خود آغاز نمایند.

آنالیز نحوه برخورد دولت های مختلف با رمزارزها

وی ادامه داد: به همین دلیل سال گذشته بانک مرکزی چین به مقامات محلی اظهار داشت تا نسبت به محدودسازی فعالیت استخراج نمایندگان بیت کوین به وسیله محدودسازی دسترسی آن ها به شبکه برق اقدام کند. درهمین باره مجله فوربز به نقل از یکی از مجلات چینی گزارشی را منتشر نموده و نوشته بود که رگولاتورهای محلی در چین به دنبال تمهیداتی هستند تا اطمینان حاصل نمایند که از این پس استخراج نمایندگان بیت کوین از سیاست های تشویقی مربوط به اقتصادیات، قیمت برق و همچنین اعطای زمین بهره مند نشوند. در ایالات متحده امریکا نیز مقامات محلی بیش از گذشته نگران تاثیر استخراج بیت کوین بر مصرف نمایندگان عادی برق هستند.

این کارشناس صنعت برق در ادامه درباره دلایل نگرانی های مذکور شرح داد: بعد از این که در مارس 2018 مصرف برق ناشی از استخراج بیت کوین از ظرفیت شبکه برق شهر پلاتزبرگ در ایالت نیویورک فراتر رفت، فعالیت های جدید استخراج رمزارزها در این شهر ممنوع شد و دارندگان دستگاه های استخراج نیز موظف به خرید برق با قیمت گران تر شدند. در ایالت واشنگتن نیز به دلیل افزایش فشار بر شبکه برق، محدودیت هایی بر دسترسی مزارع استخراج بیت کوین به شبکه برق اعمال شد.

خدادادی ادامه داد: در ایتالیا نیز هم اکنون تامین نماینده دولتی برق از فروش برق به استخراج نمایندگان بیت کوین امتناع می نمایند و اعلام نموده که مصرف شدید برق توسط استخراج نمایندگان بیت کوین به دلایل محیط زیستی با مدل تجاری شرکت مذکور مغایرت دارد. در کانادا نیز شرکت برق هایدرو-کِبِک اعلام نموده است تا زمانی که نتواند راهکاری پایدار برای تامین تقاضای برق فوق العاده زیاد مربوط به استخراج بیت کوین پیدا کند، قیمت فروش برق به آن ها را از 5 سنت به 15 سنت افزایش خواهد داد. هم چنین دولت نروژ نیز اعلام نموده است برخلاف سایر صنایع پرمصرف که از برق یارانه ای برخوردار هستند، اعطای برق یارانه ای به استخراج نمایندگان بیت کوین را متوقف خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 199

به "برخورد کشورهای جهان با استخراج کنندگان رمزارز چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد کشورهای جهان با استخراج کنندگان رمزارز چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید