افزایش قیمت کالاها رکورد 10 ساله زد

به گزارش مجله جهانگیر، به گزارش خبرنگاران، شاخص اسپات کامادیتی بلومبرگ که قیمت 23 ماده خام را دنبال می نماید، روز سه شنبه 0.8 دردص رشد کرد و به بالاترین حد از سال 2011 رسید. این شاخص از مارس سال گذشته که به پایین ترین رکورد در چهار سال گذشته نزول نموده بود، بیش از 70 درصد جهش پیدا نموده است.

افزایش قیمت کالاها رکورد 10 ساله زد

با خروج برخی از اقتصادهای عظیم دنیا از پاندمی کووید 19 و اوج گیری فعالیت فراوریی این کشورها، قیمت فلزات افزایش پیدا نموده است. عادی شدن رفت و آمد در این کشورها قیمت های انرژی را هم تقویت نموده است. در این بین، محصولات کشاورزی نظیر ذرت، گندم و شکر به دلیل خشکسالی که به محصول برزیل، آمریکا و اروپا خسارت زده است، افزایش پیدا نموده است. چین هم خرید مواد را افزایش داده است.

رشد هزینه مواد خام، قیمت همه چیز از خانه تا مواد غذایی و دستمال کاغذی و پوشک را افزایش داده و نگرانی ها نسبت به تورم در سراسر دنیا را برانگیخته است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا و رئیس سابق بانک مرکزی این کشور، اوایل روز سه شنبه در مصاحبه ای گفته بود ممکن است لازم باشد نرخ های بهره زودتر از موعد افزایش پیدا کند تا مانع از داغی بیش از حد اقتصاد گردد با این حال وی بعدا گفت افزایش نرخ های بهره را پیش بینی ننموده و نرخ بالاتر تورم را انتظار ندارد.

آمریکا و چین به سرعت در حال احیا از پاندمی هستند و احیای این اقتصادهای عظیم، تقاضا برای همه نوع کالایی از خودرو تا دستگاه های الکترونیکی و زیرساخت را تقویت نموده است. فورد موتور افزایش 2.5 میلیارد دلاری هزینه ناشی از افزایش قیمت فولاد، آلومینیوم و فلزات ارزشمند تا سرانجام سال 2021 را پیش بینی نموده است.

بسته 2.5 تریلیون دلاری هزینه برای زیرساخت از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و پیش بینی شتاب دریافت رشد پنل های خورشیدی، توربین های بادی و خودروهای برقی با توجه به وعده های اقلیمی، باعث شده است قیمت های فلزات افزایش پیدا نموده و نگرانی هایی نسبت به کمبود عرضه ایجاد گردد.

اما اگرچه قیمت کالاها بالا رفته اما به معنای آغاز یک ابرسیکل دیگر نیست که به عنوان دوره طولانی بالا ماندن قیمت ها از میانگین بلندمدت تعریف می گردد.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان معتقدند با بازگشت کارکنان به محل کار، تقاضا از کالاها به خدمات چرخش پیدا می نماید و تقاضا برای فلزات به منظور فراوری لوازم الکترونیکی خانگی کاهش پیدا می نماید.

طبق پیش بینی موسسه کپیتال اکونومیکس، قیمت سنگ آهن که اخیرا به رکورد بالایی صعود کرد ممکن است تا سرانجام سال حدود 20 درصد ریزش پیدا کند و مس که ماه گذشته به بالای 10000 دلار در هر تن رسید، به حدود 8250 دلار در سه ماهه چهارم عقب نشینی خواهد نمود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نوسان قیمت کالا تاثیر قابل توجهی روی هزینه زندگی دارد زیرا همه موارد شامل قیمت سوخت، برق، غذا و پروژه های ساختمان سازی را دربرمی گیرد.

همچنین بر شرایط تجارت، نرخ مبادله ارزی و سیاست کشورهای متکی به کالا مانند روسیه، برزیل و شیلی تاثیرگذار است.

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1441

به "افزایش قیمت کالاها رکورد 10 ساله زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت کالاها رکورد 10 ساله زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید