استکهلم میزبان مذاکرات مقامات کره شمالی و آمریکا؛ دیوار بی اعتمادی همچنان بلند است

به گزارش مجله جهانگیر، رهبران کره شمالی و آمریکا از ژوئن 2018 تا کنون 3 بار با یکدیگر دیدار کرده اند اما دیوار بی اعتمادی میان دو کشور همچنان پابرجاست.

استکهلم میزبان مذاکرات مقامات کره شمالی و آمریکا؛ دیوار بی اعتمادی همچنان بلند است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مقامات آمریکا و کره شمالی امروز -13 مهر- مذاکرات خود را در سطح کارگروه مشترک در استکهلم پایتخت سوئد از سر می گیرند. در همین چارچوب هیات های دو کشور وارد استکهلم پایتخت سوئد شدند. به گفته ناظران سیاسی مذاکرات هیات های پیونگ یانگ - واشنگتن در استکهلم ، تلاشی برای شکستن بن بست در مذاکرات شبه جزیره کره است.

در این مذاکرات همچنین قرار است 2 کشور تماس های اولیه ای را بعد از انجام این مذاکرات برقرار کنند. درمجموع در این دور از مذاکرات زمینه دیدار چهارم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را فراهم سازند.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از ژوئن 2018 تاکنون سه بار در سنگاپور، ویتنام و مرز مشترک کره شمالی و جنوبی دیدار کرده اند اما مذاکرات دو طرف هنوز به نتیجه نرسیده و دیوار بی اعتمادی میان دو کشور هم چنان پابرجاست. اما این پرسش مطرح است که چرا برغم دیدارهای سه گانه سران آمریکا و کره شمالی ، همچنا ن دیوار بی اعتمادی میان دوکشور برقرار است؟

علل بی اعتمادی در مناسبات آمریکا و کره شمالی

از نظر ناظران سیاسی، اولین عاملی که باعث شده مذاکرات شبه جزیره کره به نتیجه نرسد، بدعهدی های آمریکا در مذاکرات است. با وجود تلاش های صادقانه کره شمالی برای ایجاد اعتماد و اجرای بیانیه مشترک اولین نشست کیم و ترامپ در سنگاپور، آمریکا هیچ کاری برای اجرای بیانیه مشترک انجام نداده است.

نکته دوم، دولت آمریکا ضمن این که تلاشی برای اجرای مفاد توافق نشست سران دو کشور انجام نداده است بلکه به جای آن تحریم ها علیه کره شمالی را تشدید کرده است. در این میان کره شمالی خواهان کاهش تحریم های آمریکاست اما واشنگتن تاکید دارد که ابتدا پیونگ یانگ باید گام هایی را در زمینه خلع سلاح هسته ای بردارد تا تحریم ها کاهش پیدا کند.

افزون بر این، دولت آمریکا با برگزاری رزمایش مشترک با کره جنوبی در شبه جزیره کره -که ترامپ وعده توقف آن را داده بود- به فضای بی اعتمادی در منطقه دامن زده است. از منظر پیونگ یانگ ، برگزاری رزمایش های نظامی آمریکا و کره جنوبی، برای کره شمالی همیشه به منزله یک تهدید بوده است، اقدامی که هدف آن، براندازی حکومت پیونگ یانگ توصیف می شود. و از دیدگاه کره شمالی برگزاری چنین تمرینات مشترک نظامی تخطی از توافقنامه ها و مذاکرات طرفین و تلاشی برای آماده سازی حمله به کره شمالی است.

نکته آخر اینکه، از منظر پیونگ یانگ ،زیاده خواهی های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا عامل اصلی شکست این مذاکرات است. به هر تقدیر، هیات های مذاکره کننده کره شمالی و آمریکا در شرایطی در استکهلم پایتخت سوئد دور میز مذاکرات خواهند نشست که، شبه جزیره کره هنوز از چرخه تنش های فزاینده خارج نشده و این مساله از منظر پیونگ یانگ، ناشی از اقدامات تحریک آمیز نظامی و سیاسی آمریکا است. به همین دلیل هم است که دولتمردان پیونگ یانگ تاکید کرده اند که ترامپ در مذاکرات احتمالی آینده سران دو کشور باید انتخابی عاقلانه و اخذ تصمیمی شفاف به میز مذاکره با اون بنشیند.

مذاکرات چهارم ترامپ و اون؛ فرصت جدید برای ارزیابی صداقت عملکرد آمریکایی ها

در مجموع مذاکرات چهارم ترامپ و اون، از منظر کارشناسان سیاسی، فرصت جدید دیگری است تا بار دیگر صداقت عملکرد دولتمردان آمریکایی دربرابر افکار عمومی سنجیده شود. طبیعی است با توجه به این که دولت پیونگ یانگ آخر 2019 را تنها فرصت برای تغییر رفتار دولتمردان آمریکا در قبال کره شمالی قرار داده، ماجراجویی های ترامپ به بهانه اخذ امتیاز از پیونگ یانگ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا، می تواند شبه جزیره کره را مجدداً به شرایط نقطه صفر بازگرداند و طبیعی است که عواقب آن هم متوجه آمریکا خواهد بود.

فرهاد همتی - کارشناس مسائل آسیا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 182

به "استکهلم میزبان مذاکرات مقامات کره شمالی و آمریکا؛ دیوار بی اعتمادی همچنان بلند است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استکهلم میزبان مذاکرات مقامات کره شمالی و آمریکا؛ دیوار بی اعتمادی همچنان بلند است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید