کودکی موزه شد؛ کودکی را در سیر تاریخ تماشا کنید ، از افسانه درخت خرما و بزی تا موش و گربه عبیدزاکانی ، اینجا با فرزندتان کودک شوید

به گزارش مجله جهانگیر، موزه - نمایشگاه متفاوت کودکی در تهران فعالیت خود را به مدت یکسال شروع کرد که هم بچه ها و هم بزرگسالان را درگیر خود خواهد نمود.

کودکی موزه شد؛ کودکی را در سیر تاریخ تماشا کنید ، از افسانه درخت خرما و بزی تا موش و گربه عبیدزاکانی ، اینجا با فرزندتان کودک شوید

خبرنگاران: سفر به تاریخ کودکی این بار در یک نمایشکاه - موزه ویژه ممکن شده است. نمایشگاه - موزه ای که روز 12 مرداد ماه سال جاری افتتاح شد و قرار است بازدیدکنندگان را به مدت یکسال مسافر تاریخ کودکی کند.

نمایشگاه - موزه کودکی ایرانک، نمایشگاهی ویزه تاریخ و فرهنگ کودکی است که در آن به نشانه ها، پدیدارها، سندهای مربوط به زیست کودک و کودکی در سیر تاریخ پرداخته شده است. این نمایشگاه به پشتوانه مجموعه ده جلدی کتاب های تاریخ ادبیات بچه ها به همراه مجموعه کتاب های منتشر نشده تاریخ کودک و کودکی در ایران شکل گرفته است.

در این موزه تنها شی ءها به نمایش در نیامده، بلکه روایت اشیاء یا پدیدارها نیز بازنمایی شده است. این موزه بچه ها را در کنار خانواده ها یا بزرگ ترها با روایت هایی درگیر می نماید تا بیاموزند و بهره ببرند.

موزه کودکی ایرانک از چهار بخش به هم پیوسته شکل گرفته است. فرهنگ کودکی و ادبیات بچه ها در دوره باستان که نماد برجسته آن افسانه درخت خرما و بزی بازآفرینی کهن ترین افسانه منظوم ایرانی درخت آسوریک است، در کنار بخشی از بازی افزارهای کهن در ایران و نشانه هایی که کودک را بر آن نقش نموده اند، به نمایش درآمده اند.

بخش دیگر از این دوره به بچه ها اسطوره ای در شاهنامه مانند داستان زال و سیمرغ می پردازد. پس از بخش باستان، در دوره ایران پس از اسلام بازتاب نقش بچه ها در مینیاتورها آورده شده و در کنار آن روایت موش و گربه عبید زاکانی برجسته ترین اثر ادبیات بچه ها در سده های میانی به نمایش در آمده است.

مکتب و ادبیات مکتب خانه ای بخشی از فرهنگ ایران در همین دوره است که در پیش چشمان مخاطبان قرار می گیرد. با گذار از این بخش، دوره قاجار و مشروطه با نمایش بنیان های فرهنگ کودکی مدرن و آموزش و پرورش نو و به ویژه دو چهره شاخص، حسن رشدیه و جبار باغچه بان معرفی شده است.

کتاب های دوره نوگرایی و چگونگی زیست و رفتارهای فرهنگی بچه ها و بازتاب آنها در کتاب ها بخش دیگری از این موزه - نمایشگاه است. زندگی نوازد و مادر؛ افزار زیست مادر و کودک، عروسک های مردم ساخت، بازی های مردم ساخت بخش دیگری از موزه است.

ادبیابت بچه ها، تصویرگران، نهادهای ادبیات بچه ها، نشریه های بچه ها و بازی افزارها در تحول زمانی نیز بخش های دیگر این موزه هستند.

در کنار این بخش های موزه ای، خیمه شب بازی، نمایش نقش و سایه و در بخش های دیگر عیدی سازی و کتابخانی از فعالیت های این موزه - نمایشگاه است.

همچنین در بخش دیگری از این موزه - نمایشگاه وسایل کودکی مانند ننوها و گهواره ها و بازی افزارهای بچه ها تا کتاب های آنها، همچنین تصویرگران شاعران و نویسندگان پیشگام فرهنگ کودکی در میان قوم ها و آهنگ های گوناگون ایرانی مانند زرتشتیان و ارامنه به نمایش گذاشته شده است.

چگونگی زندگی و پوشاک بچه ها در دوره های تاریخی معین مانند قاجار و پهلوی اول و دوم از دیگر بخش های این نمایشگاه موزه است.

موزه - نمایشگاه کودکی ایران در گنجینه اسناد ملی ایران واقع در بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، انتهای خیابان شهید حصاری قرار گرفته است و روزهای یکشنبه تا آدینه از ساعت 10 صبح تا 21 آماده بازدید علاقه مندان است.

* عکس ها از صفحه مینا یوسفی و لیلا کفاش زاده

منبع: چمدان
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 39

به "کودکی موزه شد؛ کودکی را در سیر تاریخ تماشا کنید ، از افسانه درخت خرما و بزی تا موش و گربه عبیدزاکانی ، اینجا با فرزندتان کودک شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کودکی موزه شد؛ کودکی را در سیر تاریخ تماشا کنید ، از افسانه درخت خرما و بزی تا موش و گربه عبیدزاکانی ، اینجا با فرزندتان کودک شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید