کمی با من مدارا کن

به گزارش مجله جهانگیر، یک ترس ناگهانی از ترک کردن بغل شما همه وجود کودک را فرا گرفته اما از این موضوع نگران نشوید. کودک شما حدود 8 ماهگی یک بحران متداول را پشت سر می گذارد. به نظر روان شناسان اولین سال زندگی فرزندتان دوره سختی است به همین

کمی با من مدارا کن

ترجمه: آتنا جهانگیری

من به بحران 8 ماهگی دچارم، مادر!

یک ترس ناگهانی از ترک کردن بغل شما همه وجود کودک را فرا گرفته اما از این موضوع نگران نشوید. کودک شما حدود 8 ماهگی یک بحران متداول را پشت سر می گذارد. به نظر روان شناسان اولین سال زندگی فرزندتان دوره سختی است به همین خاطر آنها نام این دوره را دوره بحران می نامند. ادامه مطلب را بخوانید تا با دلیل نام گذاری آن آشنا شوید.

در اولین دوره یا اولین سال زندگی بعد از چند ماه کودک شما متوجه می گردد که باید از آغوشتان جدا گردد و با دیگران ارتباط برقرار کند اما این ترس از ارتباط با غریبه ها درواقع از نظر روان شناسان دوره تحول کودک نامیده می گردد. در این دوره او اولین لبخندها و اولین نه هایش را تجربه می نماید. مهم ترین اتفاقاتی که در این ماه ها می افتد این است که او با شناخت اینکه شما پدر یا مادرش هستید، واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد و درواقع قدرت تشخیص اینکه با هر فردی با توجه به نسبت اش رفتار کند را کسب می نماید. همین طور قدرت تشخیص افراد ناشناس را هم دارد اما همه بچه ها هم در برابر این تغییرات یکسان برخورد نمی نمایند مثلا همه بچه ها در 8 ماهگی اگر به وسیله یک غریبه (کسی به غیر از افراد درجه یک) بغل شوند گریه نمی نمایند اما همه بچه ها از 8 ماهگی به بعد در این شرایط قرار می گیرند و مغزشان دستور اینکه نسبت به این اتفاق ترسو برخورد نمایند یا جسور باشند را می دهد. درواقع این دوره به این دلیل بحرانی نامیده می گردد که به صورت جدایی ناپذیری با احساس ترس کودک در ارتباط است. انگار اضطراب و ترسی در او وجود دارد. مطمئنا تا قبل از 8 ماهگی هم فرزند شما در موقعیت هایی قرار گرفته که دچار ترس گردد؛ دری که به شدت بسته شده است، زنگ بلند تلفن یا ساعت که برایش غریبه بوده، یک موسیقی بلند یا یک جیغ به اصطلاح بنفش. حتی در برابر برخی از چیزهایی که ترسیده واکنش نشان داده اما تمامی این ترس هایی که گفتیم با ترس بعد از 8 ماهگی فرق دارد. در این زمان کودک شما متوجه عدم حضور شما و درواقع استقلال خودش برای اولین بار می گردد، عدم حضور مادر و آغوش همیشگی او و وارد شدن به جهان را حس می نماید، غریبه ها را می شناسد؛ کسانی که مادر و پدرش نیستند. این گفته های دکتر کوپر، یکی از محققان فرانسوی در زمینه روابط و رفتار کودک است.

علایم این بحران چیست؟

برخی اوقات رفتارش تغییر می نماید با وجود اینکه او به اینکه از این آغوش به آغوش دیگری برود عادت نموده است اما این تغییر مکان های موقعیت برایش کمی دلهره آور است. در نتیجه سعی کنید از این ماه به بعد او را خیلی در معرض این تغییر به صورت مداوم قرار ندهید. از این ماه به بعد محیط های نو را تجربه کردن برای او نگرانی می آورد. پس در انتخاب جاهای نو او را همراهی کنید و اجازه بدهید آرام آرام با محیط ارتباط برقرار کند. تمامی تغییراتی که گفته شد برای این منظور نبود که شما از این زمان به بعد دل نگران کودکتان شوید. درواقع این مطلب درمورد این بود که به شما این آگاهی را بدهد که جهانی فرزندتان بعد از 8 ماهگی وارد فرایند عمیق تری می گردد و آن چیزی نیست جز آغاز تکامل و آغاز ارتباط های اجتماعی او هر چند خیلی زود به نظرتان برسد بنابراین با او همگام شوید و از این لحظات لذت ببرید.

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1586

به "کمی با من مدارا کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمی با من مدارا کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید