کشف داروی جدید برای درمان موثر سرطان پروستات

به گزارش مجله جهانگیر، محققان دانشگاه جنوب استرالیا فرمول جدیدی را برای بهینه سازی داروی abiraterone acetate کشف کردند که اثرگذاری آن را بر درمان سرطان پروستات به میزان 40 درصد افزایش می دهد.

کشف داروی جدید برای درمان موثر سرطان پروستات

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، در حال حاضر داروی abiraterone acetate با نام تجاری Zityga در بازار عرضه می گردد.

بسیاری از داروها از جمله Zytiga به سختی در آب حل می شوند و در نتیجه پس از بلع به صورت نامحلول وارد روده می شوند. این شرایط میزان اثرگذاری داروها را محدود می نماید.

به گفته محققان، تنها 10 درصد از میزان مصرفی Zytiga در بدن جذب و 90 درصد باقی مانده به صورت نامحلول باقی مانده و دفع می گردد، علاوه بر این، بیماران باید 2 ساعت قبل و یک ساعت بعد از مصرف Zytiga از خوردن غذا خودداری نمایند اما فرمول جدید دارو، این شرایط را تغییر می دهد.

این فرمول جدید که به صورت یک ترکیب پایه روغنی خوراکی است نه تنها امکان درمان سرطان پروستات را با مصرف مقادیر کمتر Zytiga فراهم می نماید بلکه عوارض جانبی این دارو از جمله تورم مفاصل و اسهال را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

با استفاده از روغن ، قابلیت حل شدن و جذب دارو به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در نتیجه اثرگذاری آن بیشتر شده و عوارض جانبی دارو برای بیماران کاهش می یابد.

فرمول جدید این دارو از مقادیر بالای abiraterone acetate به صورت محلول در نوعی روغن خاص تشکیل شده است که درون میکروذرات متخلخل سیلیس به صورت پودر بسته بندی شده اند. این پودر را می توان درون کپسول های خوراکی یا به شکل قرص فراوری کرد.

مصرف abiraterone acetate با فرمول جدید میزان موردنیاز روزانه بدن را از هزار میلی گرم به 700 میلی گرم کاهش می دهد.

به گفته محققان، انتظار می رود این فرمول جدید دارو ظرف دو سال آینده به فراوری تجاری برسد.

به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است.

گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از 60 سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از 40 سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای 40 سال باید سالی دوبار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.

در حال حاضر برای تشخیص سرطان پروستات از تست دیجیتال رکتوم، آزمایش خون، MRI، نمونه برداری و آنتی ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 868

به "کشف داروی جدید برای درمان موثر سرطان پروستات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف داروی جدید برای درمان موثر سرطان پروستات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید