کجا باید دنبال حیات فرازمینی گشت؟

به گزارش مجله جهانگیر، مدیر رصدخانه ملی رادیویی آمریکا در شارلوتسویل ایالت ویرجینیا گفت که دیگر وقت آن است که توجه بیشتری به این عرصه کنیم و باید کاملا با دیگر حوزه های ستاره شناسی ادغام گردد.

کجا باید دنبال حیات فرازمینی گشت؟

آیا موجودات دیگری در سیاره های دیگر هستند یا نه؟

رئیس یکی از رصدخانه های ملی آمریکا می گوید که جست وجو برای یافتن موجودات هوشمند در دیگر نقاط جهان را باید جدی تر گرفت. دکتر آنتونی بیزلی گفت که این عرصه سالیان سال است که از منابع پژوهشی دولتی محروم مانده است و دولت ها باید یاری بیشتری بنمایند.

حمایت او از جست وجو برای یافتن موجودات هوشمند فرازمینی نقطه عطفی در برخورد با عرصه ای محسوب می گردد که تا همین اواخر در حاشیه قرار داشت. دکتر بیزلی این نظرات را در جلسه انجمن پیشبرد علوم آمریکا در سیاتل عنوان کرد.

مدیر رصدخانه ملی رادیویی آمریکا در شارلوتسویل ایالت ویرجینیا گفت که دیگر وقت آن است که توجه بیشتری به این عرصه کنیم و باید کاملا با دیگر حوزه های ستاره شناسی ادغام گردد.

همزمان با سخنان دکتر بیزلی، یکی از حامیان اقتصادی خصوصی پژوهش درباره موجودات هوشمند هم بیان کرد که رصدخانه آرایه بسیار بزرگ مستقر در ایالت نیومکزیکو نیز به کوشش ها برای یافتن این موجودات در دیگر نقاط جهان یاری می نماید.

آرایه بسیار بزرگ یک رصدخانه چند-آنتنی است و یکی از مجهزترین تلسکوپ های جهان محسوب می گردد.

به گفته دکتر اندرو سیمیون، رئیس یکی از تیم های تحقیقاتی مرکز پژوهش های موجودات هوشمند فرازمینی در دانشگاه برکلی، جذب این تلسکوپ باعث افزایش 10 یا حتی 100 برابری احتمال پیدا کردن حیات هوشمند می گردد.

او گفت: ما حالا برای آنالیز کامل تمامی آسمان آمادگی داریم. چنین کاری هرگز انجام نشده است. به نظر دکتر سیمیون، اعتباری که ورود این تلسکوپ به این پژوهش ها می بخشد به همان اندازه اهمیت دارد.

او می گوید ما دوست داریم که این عرصه از یک محفل کوچک دانشمندان و مهندسان در کالیفرنیا که از مجامع دانشگاهی نیز دور افتاده است، به حوزه ای تبدیل گردد که مانند باقی حوزه های پژوهشی کاملا در ستاره شناسی و اخترفیزیک ادغام شده باشد.

تیم تحقیقاتی دکتر سیمیون دنبال یافتن پیغام های ارتباطی بین موجودات هوشمند فرازمینی است و برای این کار از بودجه خصوصی استفاده می نماید. این پروژه ده ساله در سال 2016 آغاز شد و میلیاردری به نام یوری میلنر بودجه 100 میلیون دلاری آن را تامین نموده است.

پروفسور لرد ریس، ستاره شناس سلطنتی بریتانیا، رئیس گروه مشاوران بین المللی این پروژه است. او گفت که برخورددهنده هادرونی بزرگ که سالانه چند میلیارد دلار بودجه دارد هنوز نتوانسته است به هدفش که پیدا کردن ذرات کوچکتر از اتم است دست یابد، برای همین دولت ها باید به اختصاص چند میلیون دلار بودجه برای یافتن موجودات هوشمند فرازمینی فکر نمایند.

به گفته او برای خود من دفاع از چنین پروژه ای به مراتب راحتتر از یک شتاب دهنده ذره ای است. جست وجو برای یافتن موجودات هوشمند فرازمینی شاید احتمال موفقیت ناچیزی داشته باشد، ولی به خاطر اهمیت زیادش قطعا کار ارزشمندی است.

ناسا قبلا سالی 10 میلیون دلار بودجه به این کار اختصاص می داد. اما منابع اقتصادی در سال 1993 و در پی تصویب طرح سناتور ریچارد برایان که معتقد بود این کار دور ریختن پول است قطع شد.

سناتور برایان در آن موقع گفته بود امیدوارم که این مصوبه باعث گردد که دیگر از بیت المال برای فراهم کردن لزومات فصل شکار مریخی ها استفاده نگردد.

کجا باید دنبال حیات فرازمینی گشت؟

از آن موقع به بعد دیگر در هیچ کجای جهان هیچ بودجه عمومی قابل ملاحظه ای به این عرصه اختصاص داده نشده است. البته تحقیقات اخترزیست شناسی برای یافتن مدارکی مبنی بر وجود انواع ابتدایی حیات از راه آنالیز مواد موجود در اتمسفر سیارات دیگر با حمایت های فزاینده ای روبه رو شده است.

با وجود اینکه در سال 1993 نخستین سیاره ها در خارج منظومه شمسی کشف شده بودند، اما کسی نمی دانست که این کار ادامه پیدا خواهد نمود یا نه. حالا می دانیم که روندی ادامه دار است و تا امروز حدود چهار هزار سیاره کشف شده است.

به گفته دکتر سیمیون، همین پیشرفت باعث شده است که بسیاری از دانشمندان معتبر به این نتیجه برسند که باید جست وجو برای یافتن موجودات هوشمند فرازمینی را جدیتر بگیریم.

بشر همواره به آسمان شب نگاه نموده است و به این فکر نموده است که آیا کس دیگری آن بالا هست؟ ما حالا نه تنها امکان یافتن پاسخ این پرسش را داریم، بلکه شاید بتوانیم کشفی کنیم که قطعا مهمترین و تاثیرگذارترین کشف علمی در تاریخ بشر خواهد بود.

منبع: فرادید
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 554

به "کجا باید دنبال حیات فرازمینی گشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا باید دنبال حیات فرازمینی گشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید