کاهش 80 درصدی بروز بیماری IHN در ماهیان قزل آلای آذربایجان شرقی

به گزارش مجله جهانگیر، خبرنگاران/آذربایجان شرقی مدیر کل دامپزشکی استان از کاهش 80 درصدی بروز بیماری IHN در ماهیان قزل آلای استان طی دو سال اخیر اطلاع داد.

کاهش 80 درصدی بروز بیماری IHN در ماهیان قزل آلای آذربایجان شرقی

امیرحسین بهداد، با اعلام این خبر اظهار کرد: ایران کشوری است که صندلی نخست فراوری ماهی قزل آلای رنگین کمانی در آب های شیرین جهان را دارد.

وی با بیان این که آذربایجان شرقی یکی از قطب های شیلاتی کشور در بین استان های غیرساحلی بوده اما پرورش ماهی قزل آلا با مشکلاتی نیز همراه است، گفت: بروز بیماری هایی مانند بیماری نکروز عفونی مراکز خون ساز(IHN) یکی از این بیماری های خسارت بار ماهیان قزل آلا بوده و باعث مرگ و میر این نوع ماهی ها می گردد.

وی اضافه کرد: بیماری نکروز عفونی مراکز خون ساز(IHN) یکی از بیماری های ویروسی مهم ماهی قزل آلای رنگین کمانی است که در سال های اخیر به همراه سایر بیماری های ویروسی موجب خسارات سنگین به واحدهای تکثیر و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان شده است.

بهداد اضافه کرد: اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی توانسته است با انجام رصد و پایش این بیماری در مزارع تکثیر، تفریخ و پرورش ماهیان قزل آلای استان و شناسایی به موقع و قرنطینه مزارع آلوده ، بروز این بیماری را در طی دو سال اخیر به حداقل ممکن برساند.

وی اضافه کرد: در سال 1397، پنج مورد بیماری IHN در مزارع پرورشی شناسائی شده بود که با اقدامات دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان این اداره کل، این بیماری طی سال های 98 و 99 به یک مورد کاهش یافته است که این موضوع به جهت حمایت از واحد های فراوریی ماهی قزل آلا بسیار مهم بوده و در واقع از خسارت های مالی سنگین به صنعت پرورش ماهی به میزان 80 درصد جلوگیری شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان بیان نمود: کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در سال 1399، 423 مورد رصد و پایش از مزارع تکثیر، تفریخ و پرورشی استان انجام داده اند که طی این بازدید ها 1041 مورد نمونه اخذ شده و 321 مورد آزمایش بیولوژی مولکولی (PCR) بر روی نمونه ها انجام شده است که این میزان بازدید طی سال 99 نسبت به سال 98 رشد پنج درصدی داشته است.

وی با توصیه به صاحبان مزارع پرورشی، اضافه کرد: بچه ماهی های مورد احتیاج خود را از مراکز معتبر و با اخذ مجوزهای دامپزشکی تهیه و جابجا نموده و اصول کامل امنیت زیستی نظیر ضدعفونی خودروهای حمل، دست، حمام پا و... را رعایت نمایند و تردد پرسنل (تعویض لباس، شستشو و ضد عفونی دست و پا، ...) را کنترل نمایند، همچنین از ورود افراد متفرقه، و خودرو ها بدون انجام عملیات شستشو و ضدعفونی مناسب جلوگیری نموده و همچنین ورود هر فردی به بخش فراوری و پرورش مزرعه نیز حتما باید زیر نظر مسئول فنی بهداشتی انجام گردد.

مدیر کل دامپزشکی استان در خاتمه اظهار کرد: با توجه به بارش های اخیر و احتمال تداوم بارندگی ها در سطح استان، حتما باید تمهیدات لازم جهت جلوگیری از ورود سیلاب به مزرعه پرورش ماهی صورت گیرد، همچنین کاهش و یا قطع غذادهی در روزهای بارانی و ابری و زمان گل آلودگی آبها از اهمیت به سزایی در جهت پیشگیری از تلفات برخوردار است، توصیه می گردد پس از قطع بارندگی ها و فروکش کردن سیلاب ها با استفاده از ترکیبات مناسب اقدام به ضدعفونی حوضچه های پرورشی خود نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1416

به "کاهش 80 درصدی بروز بیماری IHN در ماهیان قزل آلای آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 80 درصدی بروز بیماری IHN در ماهیان قزل آلای آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید