تالاب پانتانال برزیل: با بزرگترین تالاب دنیا آشنا شوید (تور برزیل)

به گزارش مجله جهانگیر، شاید معروفیت تالاب پانتانال به پای جنگل های آمازون برزیل نرسد اما این تالاب با بیش از 4700 گونه گیاهی و جانوری به عنوان یکی از غنی ترین محیط های زیستی روی کره زمین شناخته می گردد. سه کشور بولیوی، برزیل و پاراگوئه میزبان پانتانال و حیات وحش استثنایی آن هستند. تالابی که جگوار و تمساح کمیاب کایمن را در خود داشته جدال این دو گونه جانوری از منظره ها مجذوب کننده آن می باشد. در اینجا بیشتر درباره زیست بوم تالاب و برترین فصل سفر به آن می خوانیم.

تالاب پانتانال برزیل: با بزرگترین تالاب دنیا آشنا شوید (تور برزیل)

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور برزیل هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور برزیل از تورنتو، سائو پائولو و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

تالاب ها در سراسر جهان زیستگاه نادرترین حیوانات بوده و امکان تماشا این موجودات دوست داشتنی را در محیط طبیعی زندگی خود فراهم می نمایند. تالاب پانتانا ل به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری و بزرگترین تالاب جهان شناخته شده و در کنار جنگل های آمازون هر ساله میزبان گردشگران عاشق طبیعت هستند که به این کشور سفر می نمایند. سافاری های پانتانال تجربه ای متفاوت از گشت و گذار در طبیعت را در خاطرات سفر شما به برزیل به ثبت می رساند.

بزرگترین تالاب جهان

پانتانال که در قلب آمریکای جنوبی واقع شده است عنوان بزرگترین تالاب گرمسیری جهان را به خود اختصاص داده است. پانتانال با 42 میلیون هکتار مساحت کمی بزرگتر از کشور انگلستان است و سه کشور بولیوی، برزیل و پاراگوئه را در برمی گیرد. در این تالاب بیش از 4700 گونه گیاهی و جانوری زندگی نموده و آن را به خاص ترین زیستگاه طبیعی جهان تبدیل نموده اند. بیشترین تعداد جگوار و کایمن آمریکای جنوبی در این تالاب زندگی می نمایند. پانتانال علاوه بر داشتن زیستگاه طبیعی منحصربه فرد به عنوات یک مرکز مالی مهم نیزشناخته می گردد. دامداری، فراوری سویا و صنعت گردشگری در این تالاب تنها در سال 2015 حدود 70 میلیلرد دلار به اقتصاد برزیل یاری کرد. جریان آب رودخانه که کاملا برای حرکت قایق ها مناسب است، رساندن آب به زمین های کشاورزی اطراف تالاب و جلوگیری از رخ دادن سیلاب همه و همه از مزایای حضور پانتانال هستند.

موقعیت جغرافیایی تالاب پانتانال

تالاب پانتانال یکی از بزرگترین مخازن گیاهی و جانوری جهان محسوب می گردد. این تالاب در استان ماتوگروسو جنوبی برزیل قرار گرفته و قطعا در آینده نزدیک همگام با جنگل های آمازون به یکی از برترین جاذبه های گردشگری برزیل تبدیل خواهد شد. طبق تخمین دانشمندان این تالاب محل زندگی بیش از 70 نوع پستاندار، 650 گونه پرنده، 50 گونه خزنده و بیش از 300 گونه ماهی است. پانتانال تنوع ساکنانش را مدیون چرخه فصلی است که سال هاست در آن جریان دارد. چرخه ای که در کنار موقعیت جغرافیایی محبوبیت ویژه ای به تالاب بخشیده است. سافاری های متنوعی که در منطقه برگزار می گردد امکان تماشا این موجودات استثنایی را در محیط طبیعی زندگی شان برای گردشگران فراهم نموده است.

شما می توانید جهت رزرو تور برزیل و بازدید از تالابانتانا ل با همکاران ما در ستاره در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید. همکاران ما همراه با رزرو تور، برای دریافت ویزای کشور برزیل نیز اقدام می نمایند.

زیست بوم تالاب پانتانال

پانتانال یکی از بزرگ ترین زیست بوم های تالابی آب شیرین در جهان را دارد. دو رودخانه اصلی منطقه به نام های Cuiaba و Paraguay از این تالاب سرچشمه گرفته و تنوع گیاهی و جانوری فضای تالاب را بیش از مقدار زیبا و چشم نواز نموده است. پانتانال مکانی ست که در طول سال به طور چشمگیری تغییر می نماید. در فصل بهار و با آغاز بارندگی ها زمین های منطقه از آب پوشیده می شوند اما بعد از 6 ماه آب ها ناپدید و همه جا خشک می گردد و دقیقا همین چرخه فصلی ست که جهان تالاب را تعریف می نماید. نوع زمین شناسی پانتانال زیست بوم چرخشی این تالاب را ممکن می سازد.

آبرگیری بزرگ اما کم عمق که در فصل بهار به آرامی با آب پر شده و با رسیدن فصل سرما مجددا خالی می گردد. اما حتی در فصل خشک نیز جریان آبی آرام در امتداد تالاب در حرکت است که از کوهستان های اطراف سرچشمه می گیرد. بدین ترتیب می توان زیست بوم پانتانال را چرخه ای منحصربه فرد در جهان دانست.

گونه های جانوری تالاب پانتانا ل

زیست بوم پانتانال باعث شده تا این تالاب زیستگاه متنوع ترین و نادرترین گونه های جانوری آمریکای جنوبی باشد. پستانداران، پرندگان، خزندگان و انواع ماهی ها ساکنان پانتانال هستند. حیواناتی که در این تالاب زندگی می نمایند توانسته اند خود را با چرخه طبیعی آن تطبیق دهند. اما شاید در این میان جگوارها را بتوان در میان فهرست خواص ترین و البته محبوب ترین حیوانات تالاب قرار داد. موجوداتی زیبا که جدال آن ها برای بقا صحنه های بی نظیری را خلق نموده است. در فصل بهار به علت سرازیر شدن آب حیوانات در سراسر تالاب پراکنده شده و شاید سخت تر بتوان گله ها را در یک جا دید. اما در نیمه تابستان سطح آب پایین تر آمده و حیوانات به ویژه پرندگان مجبور می شوند در سطح آب پایین پزواز نمایند از این رو تماشاشان راحت تر خواهد بود.

رودخانه های پانتانال بسیار شفاف بوده و گردشگران در یک سافاری مجذوب کننده می توانند ماهی های رانگارنگ را از نزدیک ببینند. پوشش گیاهی درون رودخانه نیز از دیگر جاذبه های تالاب هستند.

جاذبه های تالاب پانتانال

ماجراجویی و کشف طبیعت وحشی را می توان برترین بخش سفر به تالاب پانتانال دانست. سفری هیجان انگیز که شما را به قلب کشور برزیل می برد. سافاری های حیات وحش، تماشا منحصربه فردترین منظره ها طبیعی، قدم زدن در میان بزرگترین تالاب جهان و البته قایق سواری در میان رودخانه از پرطرفدارترین جاذبه های پانتانال هستند. در منار پانتنال یک زیست بوم مجذوب کننده دیگر واقع شده است که ترکیبی از بوته های کوچک، درختان در هم تنیده و گل های رنگارنگ را می توان در آن دید. ای پی با درختان صورتی که طول آن به 48 متر نیز میرسد نماد این زیست بوم به شمار آمده و قطعا از جاذبه هایی ست ارزش تماشا دارد. این علفزار با درختان زیبا سرادو نام داشته و اطراف پانتانال را احاطه نموده اند. نیمی از گونه های جانوری و گیاهی سرادو منحصربه فرد بوده و در هیچ کجای جهان یافت نمی شوند. از این رو سرادو را نیز می توان از جاذبه های خاص منطقه پانتانال به شمار آورد.

برترین زمان مناسب برای سفر به تالاب پانتانا ل

همانطور که در پاراگراف های قبل اشاره کردیم در فصل بهار آب تالاب بالا آمده و و تماشا حیوانات را سخت تر می نماید اما در فصل تابستان با پایین رفتن آب می توان ساکنان پانتانال را دید. بنابراین اواسط تیر تا اواسط ماه شهریور برترین زمان یرای سفر پانتانال و لذت بردن از جاذبه های آن به شمار می رود. بیشتر تورهای برزیل نیز به مقصد تالاب در این فصل برگزارمی شوند. باران از ابتدای ماه نوامبر آغاز به باریدن نموده و رودخانه ها را یگی پس از دیگر پر می نماید. بنابراین آب در بستر رودخانه ها به بالاترین سطح خود می رسد. این وضع تا ماه مارچ ادامه دارد. قطعا به همین علت است تابستان را برترین فصل سفر به پانتانال می دانند. انواع خزندگان، ماهی ها و پستانداران را در پانتانال می توان دید.

سوالات متداول

چرا پانتانال تا این مقدار معروف است؟

پانتانال با بیش از 4700 گونه گیاهی و جانوری یکی از غنی ترین محیط های زیستی روی این سیاره است. در واقع، پانتانال بیشترین تعداد از گونه های حیات وحش در آمریکای جنوبی از جمله جگوار و کایمن را دارد.

آیا پانتانال بخشی از آمازون است؟

آمازون و پانتانال دو مکان بسیار متفاوت هستند که دو تجربه بسیار متفاوت را نیز ارائه می دهند. هر کدام از این دو منطقه به طور غیرقابل انکاری منحصربه فرد و الهام بخش هستند.

برترین زمان برای بازدید از پانتانال چه زمانی است؟

برترین زمان برای رفتن به پانتانال از تیر تا شهریوراست زمانی که مقدار بارندگی در کمترین حد خود قرار گرفته و حیوانات در اطراف دریاچه ها و رودخانه های oxbow جمع می شوند.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1952

به "تالاب پانتانال برزیل: با بزرگترین تالاب دنیا آشنا شوید (تور برزیل)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب پانتانال برزیل: با بزرگترین تالاب دنیا آشنا شوید (تور برزیل)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید