چگونه اشعار کامپیوتری جی جی بالارد ، نویسنده علمی تخیلی، ChatGPT را پیش بینی کرد

به گزارش مجله جهانگیر، در دهه 1970، جی جی بالارد، نویسنده داستان های علمی تخیلی، مجذوب قابلیت های رو به رشد رایانه ها شد و کوشش کرد با استفاده از کامپیوترها، اشعاری فراوری کند.

چگونه اشعار کامپیوتری جی جی بالارد ، نویسنده علمی تخیلی، ChatGPT را پیش بینی کرد

جی جی بالارد ، رمان نویس و نویسنده داستان های کوتاه ، به خاطر تجسم نسخه های تغییریافته و دوباره سازی شده از دنیای عادی، معروفیت دارد. دسته بندی آثار غیرمتعارف او با اغراق های عجیب واقعیت ها سروکار داشت و اغلب هنجارهای اجتماعی در آن در هم می شکست.

بالارد با اجتناب از یک داستان علمی-تخیلی آینده که در آینده دور رخ می دهند، کار خود را نوعی حال رویایی توصیف می کرد.

در مصاحبه ای در سال 2004 ، نویسنده و روزنامه نگاری به نام وانورا بنت به بالارد پیشنهاد کرد که درباره آنچه قرار است در یک جامعه خاص اتفاق بیفتد بنویسد.

او پاسخ داد:

چیزی عجیب در حال رخ دادن است، و من کوشش می کنم آن را با نوشتن یک رمان، با کوشش برای یافتن منطق ناخودآگاهی که زیر سطح است، کشف کنم. انگار تعداد زیادی چراغ عجیب وجود داشته باشد و من دنبال سیم کشی و جعبه فیوز می گردم.

موضوعات موجود در داستان های بالارد اغلب نشان می دهند که او چقدر با ظرافت های نوظهور ناشی از تغییرات تکنولوژیکی و اجتماعی آشنا بود.

هوش مصنوعی مولد، هم در کمال تعجیب در آثار او نمودار بود.

همان طور که می دانید علاوه بر نسخه های مختلف ChatGPT بدنام OpenAI ، که متون سفارشی را در پاسخ به درخواست های کوتاه فراوری می نماید، طیف وسیعی از برنامه های کاربردی دیگر در حال ظهور هستند که به طور اتوماتیک فرمت های دیگر ایجاد می نمایند.

با نگاهی به آرشیو یک مجله هنری قدیمی که بالارد قبلاً آن را ویرایش می کرد، متوجه می شویم که او در دهه 1960 درباره این مفهوم آینده نگرانه می نوشت و اولین اشکال اشعار فراوری شده به وسیله رایانه در دهه 1970 را فراوری می کرد.

دیدگاه بالارد در واقع چیز جدیدی را در خصوص این پیشرفت های اخیر در هوش مصنوعی مولد برای ما آشکار می نماید.

با گوش دادن به نسخه کتاب صوتی زندگینامه ای معجزه زندگی بالارد، به نظر می رسید که در یک قطعه بسیار کوتاه مستقیماً به همین بحث های معاصر درباره هوش مصنوعی مولد و قدرت مدل های به اصطلاح زبان بزرگ که محتوا را در پاسخ به درخواست ها ایجاد می نمایند، صحبت می نماید.

بالارد که در سال 1930 متولد شد و در سال 2009 درگذشت، در نشریه Ambit (یک مجله ادبی فصلنامه ای که از سال 1959 تا آوریل 2023 منتشر می شد) گفته بود:

من در Ambit نشر علم بیشتری می خواستم، زیرا علم در حال تغییر شکل دنیا بود و شعر کمتر. پس از دیدار با دکتر کریستوفر ایوانز، روان شناس که در آزمایشگاه های فیزیکی ملی کار می کرد، از او خواستم تا در Ambit همکاری کند. ما یک سری قابل توجه از اشعار کامپیوتری منتشر کردیم که مارتین می گفت در حد و میزان اشعار واقعی هستند.

با جست وجو در میان مسائل مربوط به نسخه های پشتیبان Ambit از دهه 1970، پیروز شدم چهار مورد پیدا می گردد که به نظر می رسید در مجموعه ای هستند که بالارد به آن اشاره نمود.

همه آنها ظاهراً به وسیله رایانه فراوری شده و بین سالهای 1972 و 1977 منتشر شده بودند.

در دو مورد او نام های مستعاری برای نویسنده اشعار به نام ها کریستوفر ایوانز و جکی ویلسون انتخاب نموده بود. بالارد ایوانز را به عنوان یک دانشمند هوسباز با موهای بلند مشکی با یک جفت کفش کتانی آمریکایی، شلوار جین و پیراهن جین توصیف می کرد.

خود اشعار سخت خوان بودند و روان نبودند. صرف نظر از این، آنها بحث های امروزی پیرامون فراوری محتوا - که ما را به سمت پرسش هایی درباره چیستی خلاقیت و حتی معنای انسان بودن سوق می دهد - در دهه 1970 پیش می کشیدند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 22 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1403 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2067

به "چگونه اشعار کامپیوتری جی جی بالارد ، نویسنده علمی تخیلی، ChatGPT را پیش بینی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اشعار کامپیوتری جی جی بالارد ، نویسنده علمی تخیلی، ChatGPT را پیش بینی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید