چرا هلندی ها قدبلندترین مردم دنیا هستند؟

به گزارش مجله جهانگیر، در حال حاضر قدبلندترین مردم دنیا هلندی ها هستند در حالی که این صفت قبلا متعلق به آمریکایی ها بود. چرا هلندی ها قدبلندترین مردم دنیا شدند؟

چرا هلندی ها قدبلندترین مردم دنیا هستند؟

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام گشت و گذار کنید.

در حالی که در یکصد و پنجاه سال گذشته متوسط قد یکمرد آمریکایی شش سانتی متر افزایش پیدا نموده است، قد یک مرد هلندی بیست سانتی مترافزایش یافته و به 184 سانتی متر رسیده است. متوسط قد زنان هلندی نیز در حال حاضر171 سانتی متر است؛ در حالی که دویست سال پیش آنان به کوتاه ترین زنان جهان معروفبودند.

آمریکایی هامدت های طولانی قدبلندترین مردم جهان جهان بودند و در قرن هجدهم بطور متوسط 5 تا 8 سانتی متر ازهلندی ها بلندقدتر بودند. از اواسط قرن بیستم بود که آمریکایی ها در مسابقه بلندقدترین مردم جهان نه تنها از هلندی ها بلکه از دیگر کشورهای اروپای شمالی نظیرنروژ، سوئد و دانمارک عقب افتادند و این مورد را با پیشرفت در رشد عرضی جبرانکردند و اکنون از بقیه چاق تر هستند!

چرا مردمهلند بلندقدترین مردم جهان شدند؟

  • تغذیهمناسب: یکی از دلایل این موضوع، تغذیه است؛ تغذیهپرکالری پر از گوشت و لبنیات. هلند یکی از بزرگترین فراورینمایندگان و مصرف نمایندگانلبنیات در جهانست. اما این نمی تواند تنها دلیل باشد، چرا که دیگر کشورهای اروپاییهم در دو قرن گذشته از نظر تغذیه و سطح زندگی رشد نموده اند؛ اما شهفرایندانشان مثلهلندی ها سر به آسمان نگذاشته اند.
  • ژنتیک: پاسخ دیگر ژنتیک است. تردیدی نیست که بلندی قد وراثتی است و تاکنونحدود 180 ژن شناخته شده اند که در اندازه قد نقش دارند. علاوه بر این تحقیقاتژنتیکی نشان داده اند که هلندی ها قابلیت ژنتیکی زیادی برای قد بلندی دارند. اماموضوع این است که با ژنتیک نمی توان سرعت افزایش قد هلندی ها را شرح داد.

آنالیز هایانجام شده نشان داده است که هلندی های قدبلندتر فرزندان بیشتری دارند و از این روبیشتر ژن های خود را به نسل های بعدی منتقل می نمایند اما در آمریکا بر عکس است.

آنالیززندگی نزدیک به چهل هزار هلندی که بین سال های 1935 تا 1967 در شمال هلندزندگی نموده اند و پدر و مادرشان هم هلندی بوده اند نشان داد که مردان بلندقدتر بیشتربچه دار شده اند با اینکه این مردان معمولا در سن بالاتری بچه دار شده اند. زنانقدبلند هلندی به اندازه مردان در فرزند آوری پیروز نبوده اند، در عوض آنها که قامتیمتوسط داشتند بیشتر از هموطنان کوتاه یا بلندقدترشان بچه دار شده اند، متخصصان می گویندشاید به این دلیل که برای زنان بلندقد یافتن زوج دشوارتر است.

اما درآمریکا بین سال های 1937 تا 1940، مردانی که قامتی متوسط داشتند بیشتر از مردان بلندقد و کوتاه قد وزنان کوتاه قدتر بیشتر از بقیه زنان بچه دار شده اند. از این رو انتخاب طبیعی بهعنوان شرح قدبلندی هلندی ها مطرح شده است. انتخاب طبیعی فرایندی تدریجی و محصولتعامل موجود زنده با عوامل و شرایط محیطی برای فراوری مثل پیروز تر و برای به جاگذاشتن نسلی است که امکان بقا و امکان فراوری مثل بیشتری داشته باشد. به این ترتیببعضی خصلت های ژنتیکی شایع تر یا کمیاب تر می شوند.

  • انتخابجنسی: انتحاب جنسی به این اشاره دارد که خصلت هایافرادی که در جفت یابی و فراوریمثل پیروز ترند در جمعیت بیشتر می گردد. بنابراین شایددر آمریکا زنان کوتاه قد در جلب توجه مردان آمریکایی پیروز ترند و در هلند مردانبلندقد بیشتر دل زنان را می ربایند. اما چرا این چنین است؟ پاسخ این سوال نه دقیقاروشن است نه آسان. شاید مردان بلندقد در هلند درآمد و سلامت و موقعیت اجتماعیبهتری دارند. از طرف دیگر افراد معمولا بیشتر جذب کسانی می شوند که خیلی با آنهاتفاوت قد نداشته باشند، شاید مردان قدبلند آمریکایی در جلب نظر زنان کوتاه قد کهبیشتر بچه می آورند، به دلیل این تفاوت قد، ناپیروز تر از مردان متوسط القامتهستند.

شاید مزیتقد بلند هلندی ها دائمی نباشد. در طبیعت معمولا یک ویژگی یا خصلت در چند نسل غلبهپیدا می نماید، مدتی همین شرایط باقی می ماند و بعد فرایند عکس غلبه پیدا می نماید. شایدچند نسل بعد، به لحاظ بلندی قد، ملتی دیگر جای هلندی ها را بگیرد.

شرایط قد ایرانی ها در یک دهه گذشته

رشد قدایرانی ها به دلیل وجود عوامل اجتماعی و بهداشتی در ده سال اخیر متوقف شده است. دکترایرج حیدری در تبادل نظر با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب گفت: این مسئله یک بحران جدیدو پنهان در کشور محسوب می گردد و دلایل اصلی بروز آن استرس ها و فشارهای روانی، بی خوابی،اختلافات خانوادگی، کم تحرکی و از همه مهمتر شرایط بد تغذیه است.

این فوقتخصص غدد با ابراز تأسف از اینکه در کشور مرکزی برای نمونه گیری و جمع آوری علمی ودقیق این گونه آمارها وجود ندارد اضافه نمود: در بسیاری از کشورهای جهان مرکزی برایتمام مشخصات جمعیتی مردم وجود دارد و هرساله نیز بر اساس آمارهای آن تحلیل های زیادیصورت می گیرد؛ اما متأسفانه به دلیل این فقدان از میانگین قدی مردم کشورمان درگذشته و حتی اکنون آمار دقیقی در دست نداریم. با این همه بر اساس شواهد موجود رشدقد بعد از یک دوره افزایش، هم اکنون در کشور ما متوقف شده است. این در حالی است کهژاپنی ها در دهه های اخیر با تحقیق، پیگیری و بهبود روش های تغذیه برای مردم خودتوانسته اند میانگین قدی نسل جدید خود را 12سانتی متر افزایش دهند و حتی پیروز شده اند نسلی زیباتراز والدینشان به بار آورند.

شرایط تغذیه در ایران و نقش آن بر رشد قد

دکتر حیدریدر ادامه با تأکید بر اهمیت نقش تغذیه در سلامت جسمی مردم جامعه گفت: شرایط تغذیهدر کشور ما اگرچه به لحاظ کمی بهتر شده اما بدون شک از نظری کیفیت بدتر از گذشتهشده است چرا که پیش از این در برنامه غذایی مردم ما مصرف پروتئین بیشتر بود اما هماکنون به دلیل افزایش نقش برنج و سیب زمینی و نان در سبد غذایی جای آن به کربوهیدرات هاداده شده است.

این فوقتخصص غدد اضافه نمود: به نظر من الگوی مصرف غذایی در ایران از زمان جنگ و همزمان با توزیعکوپنی مواد غذایی مورد احتیاج مردم تغییر کرد. زمانی که برنج و دیگر مواد نشاسته ایبا این روش توزیع، با افزایش شدید مصرف همراه شد و الگوی غذایی مردم دستخوش تغییرشد. قسمت مهمی از غذاهای مردم آسیا، آفریقا و بسیاری از نقاط جهان از مواد قندی ونشاسته ای تشکیل شده است که منابع غنی کربوهیدرات هستند. به علت ارزانی کربوهیدرات ها40 تا50درصد غذای روزانه مردم را تشکیل می دهند و بیش از 50 درصد کشورهای جهان برنج،گندم، ذرت، سیب زمینی و نان، را به عنوان غذای اصلی استفاده می نمایند.

گرداوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 542

به "چرا هلندی ها قدبلندترین مردم دنیا هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هلندی ها قدبلندترین مردم دنیا هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید