پاتوق محبوب جوانان دهه 30؛ سینمای خودرویی ویژه پولدار ها و آمریکایی ها
به گزارش مجله جهانگیر، سال های پایانی دهه 30 در فضای مدرن شهری تهرانپارس، سرگرمیی متفاوت راه اندازی شده بود که برای خیلی از جوانان مجذوب نماینده بود، اما همه نمی توانستند از این سرگرمی استفاده نمایند و این مکان بیشتر پاتوق جوانان مرفه و دیپلمات های آمریکایی بود تا در تنها سینمای ماشینی تهران بنشینند و فیلم ببینند.
به گزارش همشهری آنلاین، ایده ساخت نخستین سینما ماشینی درایو-این سینما 25 اسفند سال 1337 شکل گرفت. پس از موافقت اداره نمایش وزارت کشور، زمینی در محدوده تهرانپارس فعلی برای شکل گیری این سینما انتخاب و بخشی از کار انجام شد.
اما روند ساخت و ساز به دلایل نامعلومی متوقف شد، تا در6 اردیبهشت سال 1339 این ایده عملی شد و درایوین سینمای تهران پارس، نخستین سینمای ماشینی تهران و کشور فعالیتش را شروع کرد. وسعت درایوین سینمای تهرانپارس 3 هزار و 200 مترمربع، گنجایش آن 284 اتومبیل و بهای بلیت آن 150ریال بود که فیلم های بسیاری در آن به نمایش عایدی.
داریوش شهبازی تهران شناس درباره هویت تاریخی این سینما می گوید: اوایل دهه 40 وقتی که کودک بودم گاهی با مرحوم پدرم و خانواده به درایوین سینمای تهرانپارس می رفتم. یادم است پرده وسیع سینما روی پایه های بتنی تعبیه شده بود و در کنار محل پارک هر ماشین میله ای قرار داشت که بلندگو ها روی آن بود تا کم و زیاد کردن صدای آن در اختیار دیدنگران باشد. درایوین سینما همانطور که از نامش پیداست برای خودروسواران بود و فقط آن ها می توانستند در این سینما فیلم دیدن نمایند.
کفسازی این درایوین سینما در بخش مخصوص اشراف دارای شیب مناسب تری بود تا آن ها بتوانند راحت تر و بهتر فیلم را دیدن نمایند. حیدرقلی خان غیایی شاملو یکی از معماران مدرن و بنام ایران سازنده و معمار درایوین سینمای تهران پارس بود. سینمای اتومبیل رو تهران پارس در سال 1349 تعطیل شد و در محل آن ساختمانی احداث شد. در نهایت درایوین سینما ونک تقریبا یک دهه پس از سینما تهرانپارس پا به عرصه گذاشت.
منبع: فرارو