واگذاری بهره برداری از 100 بنای تاریخی به بخش خصوصی

به گزارش مجله جهانگیر، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، واگذاری بهره برداری از 100 بنای تاریخی به بخش خصوصی صورت می گیرد.

واگذاری بهره برداری از 100 بنای تاریخی به بخش خصوصی

قضیه چیست؟

هادی میرزایی اضافه کرد: مزایده واگذاری 70 بنا از این تعداد بنای یاد شده، برگزار خواهد شد. این مسئول یادآور شد: تا به امروز 750 بنای تاریخی متعلق به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین نهادهای عمومی و دولتی به موجب مصوبه هیات وزیران در اختیار صندوق احیا قرار گرفته که از این تعداد بهره برداری 97 بنا در قالب اجاره های میان و بلند مدت به بخش خصوصی واگذار شد.

وی با اشاره به احیای بناهای تاریخی و رونق گردشگری بناهای تاریخی واگذار شده به بخش خصوصی بدنبال ارائه مجوز کاربری های اقامتی، پذیرایی و فرهنگی و خدماتی به آنها گفت: هدف گذاری شده که بهره برداری بناهای باقی مانده در اختیار صندوق احیا که همگی جز آثار ثبت شده ملی هستند، طی یک برنامه پنج ساله به بخش خصوصی واگذار گردد.

این مسئول یادآور شد: صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به موجب بند ز ماده 114 برنامه توسعه چهارم کشور در سال 84 تشکیل شد و در ادامه به موجب اجرای قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران و فعالان صنایع دستی اساسنامه این صندوق با مصوبه هیات وزیران اصلاح شد و بر همین اساس، از سال جاری این صندوق در قالب صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بنا و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به فعالیت می پردازد.

میرزایی با بیان اینکه با گذشت 15 سال از فعالیت این صندوق مهمترین اقدام آن اعطای مجوز کاربری و بهره برداری متناسب با بناهای تاریخی به اینگونه اماکن بوده، اضافه کرد: با توجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به احیای بناهای تاریخی و استفاده از ظرفیت آنها در رونق گردشگری شاهد رشد واگذاری بناها به صندوق احیا بوده ایم.

وی با اشاره به واگذاری 400 بنای تاریخی در سال 95 به این صندوق، ادامه داد: در سال 96 نیز به دستور رئیس جمهور و با پیگیری های وزیر میراث فرهنگی مقرر شد بناهای تاریخی و فرهنگی که قابلیت واگذاری دارند و در سالهای قبل به لحاظ محدودیت های اعتباری اقدامی برای ساماندهی و بازسازی آنها نشده بود، در اختیار صندوق احیا قرار بگیرند.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بنا و اماکن تاریخی و فرهنگی همچنین گفت: براساس برآورد های اجرا شده حدود یک میلیون اثر تاریخی واجد ارزش در کشور وجود دارند که 34 هزار مورد آن به ثبت ملی رسیده که از این میان کمتر از 10 هزار مورد آنها در اختیار بخش های عمومی و دستگاه های دولتی بوده و همچنین 24 هزار بنا نیز در اختیار بخش خصوصی و اشخاص حقیقی است.

میرزایی با بیان اینکه فعالیت صندوق احیا به بازسازی و باززنده داری بناهای تاریخی متعلق به دولت فعالیت محدود نیست، اضافه کرد: قانونگذار این ظرفیت را برای بناهای تاریخی متعلق به بخش خصوصی نیز فراهم نموده و به همین دلیل در حال تهیه آئین نامه بازسازی و احیای بافت های تاریخی هستیم و باید این نوید را به مردم می دهیم که به جای ارزش اضافه نموده به وسیله نوسازی و افزایش سطح تراکم می توانند با باززنده سازی فضای تاریخی در اختیار خود و کاربری مناسب متناسب با نیازهای جامعه در بناهای در اختیارشان به درآمدزایی و ارزش اضافه نموده دست پیدا نمایند.

این مسئول همچنین گفت: با اجرای این آئین نامه که امیداوریم تا سال آینده نهایی و اجرایی گردد می توان امیدوار بود که یک گام اساسی در راستای حفاظت از بافت تاریخی شهر و روستاهای کشور که جز میراث و هویت فرهنگی ما بشمار می فرایند، برداشته می گردد.

وی گوشزد کرد: البته حفاظت مناسب از بافت تاریخی روستا و شهرها با ابلاغیه و بخشنامه و به تنهایی با کوشش های یک دستگاه مانند وزارت میراث فرهنگی ممکن نیست و این مهم همکاری نهادهای مختلف از جمله شورای عالی معماری و شهرسازی، شهرداری ها و دهیاری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا و وزرات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن را می طلبد.

میرزایی اضافه کرد: اگر امنیت زیست و منافع مالکان بناهای تاریخی متناسب با شانیت آنها فراهم گردد زمینه مناسبی برای حفاظت و جلوگیری از تخریب این بناها ایجاد می گردد که این مهم در آئین نامه یاد شده مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سال جاری یک تفاهم نامه چهار جانبه بین این صندوق، سازمان دهیاری ها و شهرداری ها، بنیاد مسکن و معاونت امور روستایی معاونت اول رئیس جمهوری برای حفاظت از بافت های روستایی و بازسازی آنها به عنوان ثروت های میان نسلی نیازمند حفظ و نگهداری منعقد شده، گفت: بر همین اساس، ستادهای ملی و استانی تشکیل شده و در این خصوص به فعالیت می پردازند و همچنین در این راستا ظرفیت خوبی برای واگذاری و احیای بناهای تاریخی روستاها به بخش خصوصی و غیردولتی و سرمایه گذاری در خصوص آنها ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در سفر یک روزه خود به قزوین از بناهای تاریخی واگذار شده و در حال ساماندهی خانه میریان زاده، حمام تنکابنی، گراند هتل و مجموعه تاریخی کاروانسرای سعدالسلطنه بازدید کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 881

به "واگذاری بهره برداری از 100 بنای تاریخی به بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری بهره برداری از 100 بنای تاریخی به بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید