موانع جهش فراوری در صنعت کاغذ، زراعت چوب در سطح 40 هزار هکتار از اراضی کشور طی سال جاری

به گزارش مجله جهانگیر، موانع و راهکارهای افزایش فراوری در صنعت کاغذ و جزئیات طرح زراعت چوب در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری آنالیز شد.

موانع جهش فراوری در صنعت کاغذ، زراعت چوب در سطح 40 هزار هکتار از اراضی کشور طی سال جاری

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، پور مقدم مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی ،محرابی مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت و صفریان مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران امشب 11 آبان ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به آنالیز موانع و راهکارهای افزایش فراوری در صنعت کاغذ پرداختند.

کامران پورمقدم مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای تأمین چوب وظیفه مستقیم نداریم گفت: نهایت همکاری را برای تامین مواد اولیه کارخانجات انجام داده ایم . در رابطه با بحث تامین احتیاجهای اولیه چوبی کشور سازمان جنگل ها و مراتع وظیفه اصلی اش حفاظت از جنگل ها است و به همین علت است که طرح هایی که اجرا می نماید از جمله زراعت چوب به صورت مستقیم و غیرمستقیم اثراتش به حفاظت جنگل بر می گردد.

وی اضافه نمود: در برنامه ششم توسعه کشور برای توسعه زراعت چوب هدف کمّی 75 هزار هکتاری در نظر گرفته شده است که تا انتها سال 99 حدود 50 هزار هکتار عملیات زراعت چوب را انجام دادیم. هدف گذاری ما در سال 1400 ، 40 هزار هکتار است و اهداف کمی برنامه ششم را باید انجام دهیم.

مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه رسید برای دریافت قرار داد برداشت چوب از جنگل های گیلان وجود دارد لذا تمام قراردادها، مکاتبات و مجوزهای اخذ شده همه موجود است ادامه داد: قبل از سال 1400 از ستاد تسهیلات برطرف موانع فراوری مجوز لازم را گرفتیم .

وی اظهار کرد: کارشناسان و خیلی از افراد در سال 90 به این نتیجه رسیدند که بعضی از درختان از جنگل خارج گردد لذا این امر ممکن است آسیب به زادآوری هایی که به علت توقف بهره برداری از جنگل به وجود آمده بزند، خروج چوب شکسته از جنگل باید بعد از فصل برداشت باشد.

مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرح فنی حفاظتی جنگل مصوب شده و سال جاری تمام اقداماتی که مصوب شده اجرا خواهد شد ادامه داد: خروج چوب شکسته و افتاده باید در فصل خزان یعنی در فصل پاییز به بعد باشد . در زمستان این کار را انجام خواهیم داد لذا بر اساس الگوی علمی چوب های شکسته باید از جنگل خارج گردد.

پور مقدم ادامه داد: اختلاف حساب بین قراردادی که در سال 96 منعقد شده وجود دارد ،در حداقل ها تفاهم داریم. بر اساس مصوبات ستاد برطرف موانع فراوری باید قوانین ترک تشریفات مزایده انجام می شد، سازمان جنگل ها بر اساس قانون می تواند ترک تشریفات را انجام دهد.

در ادامه علی اکبر صفریان مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه خط یک ما که باید نود هزار تن کاغذ چاپ تحریر و کاغذ روزنامه فراوری کند چندین سال است که از کار افتاده گفت: ما توان تأمین هفتاد درصد از احتیاج کشور را داریم در حالی که امروز هفتاد درصد واردات داریم.

صفریان با اشاره به اینکه سال جاری از ظرفیت خط یک 10 الی 15 درصد استفاده نموده ایم گفت: 5 هزار تن توانستیم برای کتاب آموزشی کشور کاغذ فراوری کنیم. امیدوارم به خود کفایی در کاغذ برسیم و این امر عملیاتی گردد ، می توانیم تا سال آینده این خودکفایی در کاغذ را به انجام برسانیم.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه بیشتر شرکت ها زیر ظرفیت کار می نمایند مطرح نمود: وقتی دولت با دلار 4200 تومانی به جنگ صنعت می آید چگونه می توانیم با دلار 4200 تومانی رقابت کنیم. ارز4200 تومانی به جنگ فعالان این حوزه آمده است ما باید با دلار 27000 هزار تومان بخریم.

صفریان گفت: اگر قرار باشد بی رویه بدون اینکه منابع تامین چوب داشته باشیم و مجوز برای کارخانه های سلولزی صادر گردد، صادقانه می گویم که شرایط از این بدتر هم می گردد، یکسری از کارخانه ها مجوز استفاده از چوب های داخلی را ندارند.

وی اظهار کرد: آنهایی که مجوز چوب داخلی ندارند در مزایده شرکت می نمایند و گاهاً برنده مزایده می شوند آنها حق ندارند از چوب های داخلی استفاده نمایند، از سال 96 حتی یک کیلو چوب به صنایع داده نشده است.

صفریان اضافه نمود: صنایع چوب مازندران که کالای استراتژیک فراوری می نماید اما حتی یک کیلو چوب به ما داده نشده است. طرح حفاظتی برای جنگل ها آماده شده است که این طرح حفاظتی که سازمان جنگل ها آماده نموده است با اقدامات فنی باید شکسته ها و افتاده ها را از جنگل خارج می کردند و به ما می دادند اما بعد از 4 سال هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران توضیح داد: از سال 96 تا سال 99 بالای 100 هزار مترمکعب چوب شکسته در جنگل وجود دارد، در رابطه با استفاده از چوب های پرورشی برای زراعت چوب ، 303 هزار مترمکعب تفاهمنامه امضا کردیم لذا ما مطالبه داریم، در شورای عالی جنگل ها مصوب و قرار شد از اول سال شکسته افتاده ها از جنگل خارج گردد.

افسانه محرابی مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت با اشاره به اینکه ما هم با وزارت جهاد کشاورزی به نتیجه نرسیدیم اضافه نمود: ضوابط سختگیرانه، قرنطینه ،ارز 4200 تومانی کاغذ ،معافیت 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه نموده ای برای واردات در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر نساجی پوشاک و سلولزی وزارت صمت با اشاره به اینکه مراکز متعدد تصمیم گیری باعث می گردد که به صورت جامع در کشور تصمیم گیری صورت نگیرد اضافه نمود: این مسائل باعث می گردد به فراوری ضربه وارد گردد. چوب و کاغذ مازندران واحد بزرگ و مطرح است که می تواند کاغذ روزنامه را 100 درصد فراوری کند و 44 هزار تن کاغذ تحریر را می تواند به صورت کامل تامین کند.

وی ادامه داد: متاسفانه سال های قبل مشکلاتی که برای این واحد ایجاد شد و مشمول ماده 141 نیز شدند که خوشبختانه با پیگیری هایی که اجرا شده است، این واحد الان آمادگی کامل برای کاغذ چاپ و تحریر را دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1649

به "موانع جهش فراوری در صنعت کاغذ، زراعت چوب در سطح 40 هزار هکتار از اراضی کشور طی سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موانع جهش فراوری در صنعت کاغذ، زراعت چوب در سطح 40 هزار هکتار از اراضی کشور طی سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید