معمای عرضه و تقاضا در بازار مسکن

به گزارش مجله جهانگیر، روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی به بهانه همایش چشم انداز اقتصاد ایران در سال 97 که هشتم اسفند ماه برگزار می گردد، نوشته است:

معمای عرضه و تقاضا در بازار مسکن

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

آمارها نشان می دهد با وجود آن که بیشترین تقاضا برای خرید مسکن در واحدهای مسکونی کوچک متراژ و میان متراژ با قیمت متوسط است، اما عرضه مسکن ناشی از ساخت و سازهای اجرا شده در سال های گذشته، جهتی کاملا متضاد با الگوی غالب تقاضا دارد.در شرایط فعلی که بازار مسکن از ناحیه تقاضا رونق گرفته، این شکاف عمیق تر شده است. هم اکنون متقاضیان خرید این گروه آپارتمان ها در این مناطق با معضل کمبود مورد مناسب و مطلوب برای خرید روبرو شده اند.

در سال های اخیر، تنها 10 درصد از ساخت وسازهای اجرا شده در کشور مربوط به واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از 70 مترمربع بوده است؛ در شهر تهران نیز تنها 14 درصد از ساخت و سازهای انجام شده مربوط به این متراژ بوده است. این درحالی است که در همین سال ها نزدیک به 39 درصد معاملات اجرا شده در پایتخت، در این گروه از واحدهای مسکونی انجام شده است.

واحدهای مسکونی با مساحت 71 تا 90 مترمربع نیز هم در شهر تهران و هم در کشور تنها 17 درصد از حجم کل ساخت وسازهای اجرا شده در سال های اخیر را به خود اختصاص داده بودند؛ این در حالی است که در شهر تهران در همین بازه زمانی، نزدیک به 24 درصد از معاملات اجرا شده در این گروه از واحدهای مسکونی اجرا شده است.

در واقع حدود 63 درصد از معاملات اجرا شده در بازار آپارتمان های مسکونی با مساحت کمتر از 90 مترمربع انجام گرفته درحالی که تنها حدود 31 درصد از ساخت وسازهای اجرا شده در بازار واحدهای مسکونی با متراژ کمتر از 90 مترمربع بوده است.

از سوی دیگر در شرایطی که 69 درصد از ساخت وسازهای اجرا شده در سال های گذشته مربوط به واحدهای مسکونی با مساحت بیش از 90 مترمربع بوده است تنها 43 درصد از معاملات اجرا شده در بازار این گروه از واحدهای مسکونی اجرا شده است.

علی چگینی کارشناس حوزه مسکن و از مدیران وزارت راه وشهرسازی برای برطرف شکاف بین عرضه و الگوی تقاضای مسکن پیشنهاد می نماید: بانک عامل بخش مسکن، از اهرمی برای راهنمایی سازندگان در راستا سرمایه گذاری های ساختمانی کارآمد استفاده کند. این ابزار اهرمی، اولویت بخشی پرداخت تسهیلات مسکن به سرمایه گذاران فعال در مناطق مصرفی و سازندگان واحدهای مسکونی کوچک متراژ و میان متراژ از یک طرف و کاهش نرخ سود تسهیلات پرداختی به این گروه از سازندگان بین 5/ 0 تا 2 واحد درصد در مقایسه با سایر سازندگان واحدهای مسکونی از سوی دیگر است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 459

به "معمای عرضه و تقاضا در بازار مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای عرضه و تقاضا در بازار مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید