مسجد حسن الثانی، مسجدی با بلندترین مناره دنیا

به گزارش مجله جهانگیر، مسجد حسن الثانی (حسن دوم) کازابلانکا در سال 1993 بعد از هزینه های کلان و کار های هنری پیچیده به اتمام رسید و حاصل آن یکی از عظیم ترین و زیباترین مساجد دنیا بود. در ادامه بیشتر با این مسجد با شکوه و زیبا آشنا خواهیم شد.

مسجد حسن الثانی، مسجدی با بلندترین مناره دنیا

به گزارش ، شاه حسن دوم دستور ساخت مسجد عظیم حسن الثانی را داد. این بنا توسط یک معمار فرانسوی به نام میشل پنسو (Michel Pinseau) طراحی و در جولای سال 1986 ساخت آن شروع شد.

هدف این بود که مسجد در تولد 60 سالگی شاه حسن دوم در سال 1989 به اتمام برسد، اما پروژه تا 30 آگوست سال 1993 ادامه پیدا کرد. هزینه پروژه ساخت مسجد حدود 800 میلیون دلار برآورد شده بود و میزان قابل توجهی از این مبلغ توسط مردم تأمین گشت. یکی از فایده های جانبی یاری های مردمی برای ساخت مسجد، کاهش موقتی ذخایر پولی مراکش و پایین آمدن تورم بود. تقریباً تمام مواد و مصالح مصرفی مسجد حسن الثانی از خود مراکش تأمین و تنها ستون های گرانیتی سفید و لوستر های شیشه ای از ونیز وارد شدند.

بیش از 6000 استاد صنعتگر و هنرمند مراکشی برای تزئینات به کار رفته در کل سازه همکاری کردند. زمانی که ساخت مسجد از آخرین مهلت خود در اوایل دهه 1990 رد شد، 1400 مرد در روز و 1000 نفر در شب کار می کردند تا این پروژه وسیع به اتمام برسد.

مسجد برای نماز های روزانه و مراسم نماز آدینه به روی تمام مسلمانان باز بوده و غیر مسلمانان نیز می توانند با تور های راهنمایی شده ای به زبان انگلیسی که به دفعات در روز اجرا می شوند از اینجا بازدید نمایند. برجسته ترین ویژگی مسجد حسن الثانی، مکان دیدنی و جذاب آن مشرف بر اقیانوس اطلس است. بخشی از زمین مسجد از شیشه درست شده تا عبادت نمایندگان بتوانند مستقیماً بر روی دریا سجده نمایند. متأسفانه این امکان تنها برای مصارف سلطنتی بوده و افراد عادی نمی توانند از آن استفاده نمایند. سقف مسجد طوری طراحی شده که در صورت دلخواه بتواند به حالت کشویی جمع گردد. درواقع طبق آرزوی حسن دوم، آسمان خدا با اقیانوس پیوند داده می شد.

مناره 210 متری مسجد عظیم، بلندترین سازه مراکش و بلندترین مناره دنیا به حساب می آید. در شب پرتو های لیزر از بالای مناره به سمت مکه تابانده می شوند تا راه را به سمت خدا نشان دهد. این سازه به طوری طراحی شده که در برابر زلزله مقاوم بوده، زمین ها سیستم گرمایشی داشته و درهایش الکترونیکی هستند. محل اقامه نماز در عقب مسجد، فضایی عظیم با فرش قرمز است. در پایین پله ها حمام های ترکی و فواره هایی برای وضو و شستشو وجود دارند. مسجد گنجایش 25،000 نمازگزار و حیاط دور آن گنجایش 80،000 نفر را دارد.

سبک معماری مسجد حسن الثانی یادآور تأثیرات مور ها بوده و تصویری از الحمرای اسپانیا را به ذهن می آورد. طاق های نعل اسبی در بیرون و درون بنا و دیوار ها و ستون های داخلی به زیبایی با نقوشی پیچیده حکاکی شده اند.

منبع: الکوثر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 747

به "مسجد حسن الثانی، مسجدی با بلندترین مناره دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد حسن الثانی، مسجدی با بلندترین مناره دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید