ماهواره های دانشجویی مشارکتی ایران، چین و ترکیه سال آینده میلادی به فضا پرتاب می شوند

به گزارش مجله جهانگیر، عضو پژوهشگاه فضایی ایران گفت: 3 دانشگاه امیرکبیر، خواجه نصیر و شریف با دانشگاه های چین و ترکیه در اجرای طراح و ساخت ماهواره های دانشجویی همکاری می نمایند.

ماهواره های دانشجویی مشارکتی ایران، چین و ترکیه سال آینده میلادی به فضا پرتاب می شوند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مهاجرت دانشجویی به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، محمد ابراهیمی، عضو پژوهشگاه فضایی ایران در وبینار آموزش فضایی در منطقه آسیا-اقیانوسیه با اشاره به همکاری های ایران با سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو)، گفت: اعضای این سازمان متشکل از کشور های بنگلادش، چین، ایران، مغولستان، پاکستان، پرو، تایلند و ترکیه است که با همکاری اعضا برنامه های مشترکی برگزار می گردد که از آن جمله می توان به برنامه آموزش مشترک به وسیله انجام پروژه اشاره نمود.

وی ادامه داد: در طی این برنامه مجموعه ماهواره های کوچک ساخته می گردد که در این راستا طراحی و ساخت 3 ماهواره کوچک و مکعبی دانشجویی از سوی تیم های عضو این سازمان در دستور کار واقع شده است که از این تعداد 2 مورد ماهواره مکعبی و یک مورد ماهواره میکرو است.

ابراهیمی، وزن ماهواره میکرو این پروژه را 30 کیلوگرم و وزن ماهواره مکعبی را 4 تا 5 کیلوگرم ذکر کرد و یادآور شد: در طراحی و ساخت این ماهواره ها همه اعضای اپسکو مشارکت دارند و هدف از طراحی این ماهوار ها ارائه آموزش های عملیاتی از طراحی تا کاربرد، انجام تست و استفاده مشترک از این ماهواره ها است.

مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه، ادامه داد: در طراحی و ساخت ماهواره های دانشجویی، 3 دانشگاه از کشور های چین و ترکیه مشخص شدند و 3 دانشگاه از ایران شامل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، خواجه نصیر و شریف با دانشگاه های چین در اجرای این برنامه مشارکت دارند.

وی با تاکید بر اینکه سه دانشگاه ایرانی در طراحی و ساخت زیر سیستم های ماهواره های کوچک فعال هستند؛ اظهار کرد: بخش راهنمایی و کنترل ماهواره از سوی دانشگاه خواجه نصیر، بخش مخابراتی از سوی دانشگاه شریف و بخش دوربین در دانشگاه امیرکبیر طراحی می گردد. راهنمایی و مدیریت این پروژه بر عهده کشور چین است.

وی اضافه نمود: نمونه فضایی این ماهواره به انتها رسیده است که امیدواریم این ماهواره در ماه ژوئن سال 2021 پرتاب گردد. سازمان فضایی چین قول مساعد داده که این ماهواره های دانشجویی را در سال آینده میلادی پرتاب کند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه کشور های چین و پاکستان در زمینه ساخت ماهواره مکعبی فعال هستند، اظهار کرد: 70 تا 80 درصد این پروژه پیشرفت داشته و نمونه فضایی آن در حال آماده سازی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره کوچک در ترکیه با همکاری تایلند، خاطر نشان کرد: این پروژه به دلیل شیوع کرونا با محدودیت هایی روبرو شده است. این ماهواره ها تا 3 ماه آینده برای انجام تست های تجمعی و آماده سازی های بعدی برای پرتاب ارائه گردد.

مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه هدف از طراحی و پرتاب ماهواره های دانشجویی را تنها ساخت آن ندانست، بلکه ارائه آموزش های عملیاتی نام برد و گفت: کشور های ترکیه، چین و ایران در بخش سخت افزاری این پروژه مشارکت داشتند و هزینه های دوره های آموزشی به وسیله حق عضویتی است که کشور های عضو سازمان اپسکو پرداخت می نمایند.

وی اضافه نمود: بر این اساس کوشش داریم برنامه ساخت ماهواره مکعبی را به عنوان برنامه دائمی اپسکو ادامه دهیم و پرتاب این ماهواره ها به صورت رایگان باشد.

ابراهیمی با اشاره به استقبال بعضی از شرکت های خصوصی برای پرتاب ماهواره، ابراز امیدواری کرد که شرایطی فراهم گردد که بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو) در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های آموزش در حوزه فضایی اشاره نمود و گفت: ما با تحولات زیاد این حوزه روبرو هستیم؛ از این رو دائما مراکز آموزش فضایی در جهان به نیرو های متخصص این حوزه احتیاجمند هستند.

وی پیش بینی آب و هوا، مدیریت بحران و ناوبری ماهواره ای را از جمله کاربرد های فناوری های فضایی دانست و یادآور شد: این در حالی است که نادانسته های ما درباره فضا بسیار است، از این رو شاهدیم که دائما محتوای آموزشی این حوزه در حال تغییر است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی ایران، تبدیل کردن دستاورد های حوزه فضایی به فناوری را از دیگر چالش های این حوزه دانست و ادامه داد: در کشور های مختلف از جمله ایران دانشگاه ها و موسسات آموزشی زیادی در حوزه فضایی راه اندازی شده است، ولی بسیاری از دستاورد های آن ها نتوانسته است به احتیاج های این حوزه پاسخ دهد و احتیاج است دانش فضایی فراوری شده در جهت برطرف احتیاج ها باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1008

به "ماهواره های دانشجویی مشارکتی ایران، چین و ترکیه سال آینده میلادی به فضا پرتاب می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره های دانشجویی مشارکتی ایران، چین و ترکیه سال آینده میلادی به فضا پرتاب می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید