برگزاری جلسه شورای عالی موزه های دانشگاهی تا انتها سال

به گزارش مجله جهانگیر، ایسنا/ براساس سخنان رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران، برگزاری جلسه شورای عالی موزه های دانشگاهی تا سرانجام سال صورت می گیرد.

برگزاری جلسه شورای عالی موزه های دانشگاهی تا انتها سال

از جلسه شورای عالی موزه های دانشگاهی چه خبر؟

دکتر سیف الله جلیلی با بیان اینکه شورای عالی موزه های دانشگاهی یک گردهمایی بوده که به ابتکار موزه علوم و فناوری برگزار می شد، ولی در سال 1399 به دلیل شیوع کرونا جلسه این شورا تشکیل نشد، گفت: اگر شرایط به همین شکل پیش رود، شاید تا سرانجام سال این گردهمایی به صورت مجازی تشکیل گردد تا درباره مشکلاتی که موزه های علوم در سراسر کشور دارند، بحث گردد. متاسفانه سال جاری شرایط همه موزه ها چه موزه های علوم و چه موزه های سنتی به دلیل شیوع کرونا از لحاظ بازدیدنماینده تعریفی ندارد. اغلب فعالیت های موزه ها به صورت مجازی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره صندلی موزه های علوم و فناوری در آیین نامه های دانشگاهی اظهار کرد: بیشتر موزه های دانشگاهی زیر نظر معاونت پژوهش وفناوری هستند و برخی از آنها ممکن است زیر نظر ریاست دانشگاه باشند، ولی قاعده یکسانی که همه موزه های دانشگاهی از آن تبعیت نمایند، وجود ندارد. اساسا مصوبه یا دستورالعملی برای تشکیل موزه های دانشگاهی بطور یکسان وجود ندارد.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران ادامه داد: از آنجایی که بیشتر این موزه های دانشگاهی هم بطور خودجوش و با مشارکت اعضای هیئت علمی علاقمند راه اندازی شده اند، بنابراین با توجه به اینکه آن شخص یا معاونت چه ارتباطاتی داشته باشد، موزه دانشگاه مربوطه توسط یکی از واحدهای دانشگاه اداره می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه پلتفرم بانک اطلاعاتی موزه های دانشگاهی آماده شده و این بانک از لحاظ نرم افزاری مهیاست، گفت: بناست در جلسات بعدی شورای موزه های دانشگاهی این موضوع به بحث گذاشته گردد. در جلسه قبلی این شورا تفاهم بر روی اینکه این اطلاعات به چه شکلی ارائه گردد، وجود نداشت. اگر اطلاعات موزه های دانشگاهی به صورت یک پایگاه اطلاعاتی منسجم شکل بگیرد، نه تنها برای داخل کشور بلکه برای افراد خارج از کشور هم قابل استفاده است.

جلیلی اضافه نمود: تفاهم خوبی در زمینه ایجاد این بانک اطلاعاتی وجود ندارد و هر دانشگاه و موزه ای ایده جداگانه ای در این زمینه دارد. با این وجود ما کوشش کردیم بستر لازم را فراهم کنیم تا همه موزه ها اطلاعات خود را ثبت نمایند، اما هنوز نهایی نشده است و قرار است در جلسه بعدی شورای عالی موزه های دانشگاهی درباره این موضوع صحبت کنیم تا تصمیم نهایی اتخاذ گردد.

وی با بیان اینکه اساسا هیچ قاعده مشخصی برای بودجه موزه های دانشگاهی وجود نداشت، اعلام کرد: اما در سال گذشته، بندی در ردیف بودجه دانشگاه ها آمد که بر اساس آن می توانستند از یکسری ردیف ها به موزه های خود یاری نمایند. عنوان این ردیف بودجه یاری به احداث مساجد، بازسازی بناهای تاریخی و موزه های دانشگاهی است و قرار بود موزه های دانشگاهی از آن استفاده نمایند. این پیشرفت خوبی بود، اما من گزارش دقیقی از اینکه واقعا در حال حاضر چه مقداری از این بودجه تخصیص پیدا نموده است، ندارم. در جلسه شورای عالی موزه های دانشگاهی رؤسای این موزه ها گزارش خواهند داد که آیا این بند اجرایی شد یا خیر.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران تاکید نمود: تمام کوشش ما این است که برگزاری جلسه این شورا سال جاری نهایی گردد. اساسنامه این شورا تدوین شده، ولی نهایی نشده است.

وی در سرانجام درباره فعالیت های موزه ملی علوم و فناوری در دوران شیوع کرونا گفت: بیشتر فعالیت های موزه بصورت مجازی دنبال می گردد، هر چند که با رعایت پروتکل ها تعداد محدودی بازدیدنماینده داریم. استقبال از فعالیتهای مجازی موزه در بخشهایی بسیار خوب است و در بخشهایی دیگر خیر. اما در مجموع رضایت نسبی وجود دارد. خوشبختانه، استقبال مردم روزبه روز بهتر می گردد. علاوه بر این، مشغول برنامه ریزی هستیم تا در نیمه دوم سال با برنامه های مجازی مدارس آموزش هایی به دانش آموزان ارائه دهیم.

در پنجمین نشست تخصصی موزه های دانشگاهی که در تاریخ 12 دی ماه سال 1397 در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار گردید، شورای عالی موزه های دانشگاهی به ریاست مسعود برومند، معاون پیشین پژوهش و فناوری وزیر علوم و دبیری سیف الله جلیلی، رئیس موزه ملی علوم و فناوری تشکیل شد. در این شورا که در راستای ایجاد شبکه، تقویت، سامان دهی، توسعه زیرساخت ها، تثبیت صندلی حقوقی، برنامه ریزی برای تأمین و مدیریت منابع اقتصادی و ایجاد نظام موزه داری در مجموعه وزارت عتف تشکیل می گردد، 5 نماینده موزه های دانشگاهی نیز حضور دارند.

سیامک خادمی، معاون پیشین پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران در این نشست یکی از مهمترین مسائل موزه های دانشگاهی را صندلی حقوقی آنها عنوان و تشریح کرد: در حال حاضر رد پای موزه های دانشگاهی در اسناد بالادستی دیده شده، اما صندلی مشخصی برای موزه ها در چارت دانشگاه در نظر گرفته نشده است؛ از جمله آنکه برخی از آنها زیرمجموعه کتابخانه، روابط عمومی یا معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه هستند.

وی در ادامه این جلسه از آمادگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مشخص صندلی موزه های دانشگاهی در چارت دانشگاه اطلاع داد و اضافه نمود: از مسئولان موزه های دانشگاه تقاضا دارم نسبت به ثبت درخواست خود در این زمینه اقدام نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1031

به "برگزاری جلسه شورای عالی موزه های دانشگاهی تا انتها سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری جلسه شورای عالی موزه های دانشگاهی تا انتها سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید