قصه 8 بیمار روانی شنیدنی شد

به گزارش مجله جهانگیر، کارگردان نمایش موسیقی مجلسی با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی به آثاری که در زمانی اندک و با کمترین تمرین برای اجرا آماده می شوند، انتقاد کرد.

قصه 8 بیمار روانی شنیدنی شد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، مهدی علی نژاد یکی از کارگردانان نمایش موسیقی مجلسی که این روز ها در تماشاخانه مهرگان به صحنه می رود گفت: نمایش موسیقی مجلسی نوشته آرتور کوپیت را برای اولین بار در سال 95 و برای یک کار کلاسی در دانشگاه آماده نموده بودم که پس از اجرا در کلاس، تصمیم بر این شد تا این اجرا به صحنه برود که خوشبختانه اتفاقات خوبی نیز برای آن رخ داد. این سری از اجرا ها نیز به پیشنهاد طا ها محمدی، دیگر کارگردان این اثر به صحنه رفته است.

وی ادامه داد: این نمایش داستان 8 زن است که در تیمارستان به سر می برند و هر کدام فکر می نمایند که از شخصیت های برجسته تاریخ از جمله ژاندارک، گرترود استین، سوزان آنتونی، ملکه ایزابلا، کنستانز موزارت، پیرل وایت، امیلیا ارهارت، اسا جانسون هستند و تنها یک نفر بین آن ها شخصیت واقعی است. اساساً متن های کوپت به جامعه روز ما شباهت بسیاری دارد خصوصا نمایشنامه موسیقی مجلسی. در اجرا نیز به یاری طا ها محمدی کوشش کردیم متن را به جامعه روز خودمان نزدیک تر کنیم تا نمایش برای مخاطبان ملموس تر باشد.

مدیر خانه نمایش مهرگان در رابطه با تفاوت اجرای سال 95 با اجرای فعلی، اضافه نمود: متن هیچ گونه تغییری در دیالوگ ها و ساختار کلی نداشته است، تنها در طراحی حرکت و میزانسن ها یکسری تغییرات داده شده که آن هم بسیار جزئی است. علاوه بر این در بحث طراحی حرکت، از طراحی بهزاد جاودانفر که یکی از بهترین طراحان حرکت فعلی تئاتر است، استفاده شده است که این امر تاثیر بسیار زیادی در متفاوت بودن این نمایش نسبت به اجرای پیشین خود دارد.

وی بیان نمود: متاسفانه و یا خوشبختانه باید بگویم که به بازیگر چهره اعتقادی ندارم، زیرا بازیگران چهره از نگاه بنده به 2 دسته تقسیم خواهند شد؛ یک دسته از دوستانی که بین مردم شناخته شده اند، اما تضمین فروش نمایش نیستند و دسته دوم دسته ای هستند که شناخته شده هستند و فروش را تضمین می نمایند. در خصوص دسته دوم که با توجه به شرایط موجود ما نمی توانیم با آن ها همکاری داشته باشیم. در خصوص دسته اول نیز باید بگویم که ترجیح بنده بر این است تا از بازیگران خوب تئاتری، با انگیزه و پر کوشش استفاده کنم تا حداقل تاب و توان چند ماه تمرین مستمر را داشته باشند. این موضوع بسیار مهم است که یک نمایش قابل قبول به مخاطب ارائه گردد و تمامی ایده های اولیه به شکل اجرایی برسند.

مهدی علی نژاد اظهار داشت: در فضای فعلی تئاتر متاسفانه تئاتر معنای واقعی خودش را از دست داده و به یک مکان برای درآمدزایی تبدیل شده است. استاد حمید سمندریان که بنده افتخار شاگردی وی را داشتم همواره به ما این نکته را گوشزد می کردند که برای آماده شدن یک تئاتر، حداقل 6 ماه، روزی 6 ساعت تمرین ضروری است، اما متاسفانه این روز ها از نمایش هایی می شنوید که شاید با 25 تا 30 روز تمرین یک فروش بسیار عالی نیز دارند.

وی در انتها یادآور شد: باید این نکته را هم بگویم که بعضی از آثاری هم که تمرین کمی دارند نیز واقعا قابل قبول هستند، اما آنچه وجود دارد این است که با توجه به شرایط موجود، دیگر تئاتر معنی واقعی خود را از دست داده است. در روز های گذشته چندین بار شنیدم که به تازگی در یک نمایش از یک چهره اینستاگرامی نیز استفاده شده است. نمی دانم چه باید گفت، اما بر این باورم که یک تئاتر در ابتدایی ترین حالت خود، نیازمند تمرین درست با بازیگرانی است که دغدغه تئاتر دارند و تئاتر را به معنای واقعی کلمه درک می نمایند.

موسیقی مجلسی عنوان نمایشی نوشته آرتور کوپیت به ترجمه عاطفه پاکبازنیا و کارگردانی مهدی علی نژاد و طا ها محمدی است که از 10 مهرماه ساعت 21 در خانه نمایش مهرگان به صحنه رفته است.

بازیگران این نمایش سوگند صدیقی، سپیده ساعدی، الناز نباتی، هانیه اصغری، شیوا جوانمرد، وحیده رخشان، میترا مسائلی، تینا حاج محمدرضا، آیدا توپال و قاسم عبداللهی هستند. موسیقی مجلسی پیش از این در سال 95 نیز در تئاتر گندم به صحنه رفته بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 213

به "قصه 8 بیمار روانی شنیدنی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "قصه 8 بیمار روانی شنیدنی شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه 8 بیمار روانی شنیدنی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید